Auteur Topic: Aflevering 9.  (gelezen 81203 keer)

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 9.
« Reactie #240 Gepost op: 2-03-2008, 12:57:13 »
Is er al uitgezocht wat die man in de laatste seconden van de aflevering zei in het Mayaans?

Volgens mij zei hij iets als:

Citaat
yumbo diktela yunke ensosiktono pek eyanikowai pikpustanelone
yab yumbo diktele mas uncananogo

Ik vond een website met veel informatie over de taal Maya maar daar heb ik nog geen vertaling uit kunnen halen.

Ik vermoed dat de tekst niks te maken heeft met het programma. Het is waarschijnlijk een chant zoals je die ook tegenkomt in de Roomskatholieke kerk maar dan niet in Latijn maar in Maya.

Offline >>Tommie<<

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 9.
« Reactie #241 Gepost op: 2-03-2008, 13:04:52 »
Ik vermoed dat de tekst niks te maken heeft met het programma. Het is waarschijnlijk een chant zoals je die ook tegenkomt in de Roomskatholieke kerk maar dan niet in Latijn maar in Maya.

Ik denk dat ook. Ik denk niet dat ze een speech gaan maken in het maya en dan een soort toneelstukje opvoeren, met een plantje en een schelp. Denk eerder dat het naar de goden is ofzoiets.
Every single day, Every word you say, Every game you play, Every night you stay,  I'll be watching you... DE MOL !

Offline juul4

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • proud to be a Molloot
Re: Aflevering 9.
« Reactie #242 Gepost op: 2-03-2008, 13:51:38 »

Ik vermoed dat de tekst niks te maken heeft met het programma. Het is waarschijnlijk een chant zoals je die ook tegenkomt in de Roomskatholieke kerk maar dan niet in Latijn maar in Maya.

Zou heel goed kunnen hoor, maar heb toch een verzoekje gestuurd naar een kenner om die fonetische tekst eens voor ons te vertalen. Hoop dat dat op tijd lukt.

Overigens is de site Mayaweb.nl ook een heel interessante, voor wie zich wat verder zou willen verdiepen in de Mayacultuur. Daar kun je ook een woorden- en begrippenlijst vinden onder het kopje `lacandon Maya´
Twijfel is het begin van wijsheid

Offline Oja,

  • Forumlid
Re: Aflevering 9.
« Reactie #243 Gepost op: 2-03-2008, 21:32:24 »
ik ben er uit...dennis is niet de mol
ik heb het heel lang wel gedacht hoor maar na de klok,vragen, priesterronde (hoe je t ook noemt) is het voor mij zo klaar als een klontje
de opdracht: alleen wanneer je de juiste geboortedatum in vult krijg je een juist antwoord
uitvoering dennis: ik heb edo`s geboortedatum ingevuld
conclusie: als hij de mol is had hij zijn eigen geboortedatum in moeten vullen ( zelfs de  mol moet zich toch houden aan de regels van een opdracht??)  en dan klopt het antwoord van de priester, nu kan dat antwoord niet juist zijn tenzij hij keihard liegt, dan moeten we dat uitzoeken, wie snapt die kalender??? dan kunnen we uitzoeken welke geboortedatum hij echt heeft ingevuld?!


Neem de info die Pieter Jan gaf goed op:

Een Maya maand heeft 20 dagen, maar de laatste maand heeft er maar 5 en in totaal zijn er 20 maanden.

Het jaar van maya's begint op 11 augustus.
Wat nu belangrijk is, is dat jij rekening houdt met het feit dat onze maanden 30/31 maanden tellen. En ook is het belangrijk dat je 11 augustus meetelt aangezien dat ook een dag is.

Augustus telt 31 dagen, maar in dit geval moet je 10 dagen eraf trekken, omdat het jaar op 11 augustus begint. Waarom niet 11? Dit is, omdat 11 augustus meegeteld moet worden:

Dus 21 dagen, dan september= 30 dagen= 51 dagen. Als laatste 11 oktober= 11 dagen= totaal 62 dagen.

Verdeel in maya dagen, dan komt er 3 maanden en 2 dagen.

Offline nevermind

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • autanyel
Re: Aflevering 9.
« Reactie #244 Gepost op: 2-03-2008, 22:05:43 »
PLUS ::: PJ zei letterlijk : alleen als je de goede geboortedatum legt weet je zeker dat je het goede antwoord krijgt.
wat dus inhoud dat je niet per definitie een verkeerd antwoord krijgt als je een verkeerde datum neerlegt.

ik denk dat dennis wel de mol is.
als hij de geboorte datum van edo goed had neergelegd zoals hij zei, en dennis zelf niet de mol is moet in dit geval regina de mol zijn.
maar dat lijkt me onwaarschijnlijk :) :)
dennis for mole !

Offline juul4

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • proud to be a Molloot
Re: Aflevering 9.
« Reactie #245 Gepost op: 2-03-2008, 22:26:45 »

En mij dan weer niet... ::rofl::
Twijfel is het begin van wijsheid

Offline 91ld

  • Forumlid
Re: Aflevering 9.
« Reactie #246 Gepost op: 3-03-2008, 20:58:29 »
PLUS ::: PJ zei letterlijk : alleen als je de goede geboortedatum legt weet je zeker dat je het goede antwoord krijgt.
wat dus inhoud dat je niet per definitie een verkeerd antwoord krijgt als je een verkeerde datum neerlegt.

ik denk dat dennis wel de mol is.
als hij de geboorte datum van edo goed had neergelegd zoals hij zei, en dennis zelf niet de mol is moet in dit geval regina de mol zijn.
maar dat lijkt me onwaarschijnlijk :) :)

hij vertelde dat hij zat te prutsen met de datums, en hiermee niet zeker wist of hij het goed of fout had.

Offline nevermind

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • autanyel
Re: Aflevering 9.
« Reactie #247 Gepost op: 3-03-2008, 21:02:10 »
nouja, dan weet hij dat nu wel.
of hij is de mol, of hij heeft de datum verkeerd neergelegd.
dennis for mole !

Offline 91ld

  • Forumlid
Re: Aflevering 9.
« Reactie #248 Gepost op: 3-03-2008, 21:08:53 »
of allebei  ;D

over een paar dagen weten we het zeker!

Offline annebeth

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Sherlock Moles
Re: Aflevering 9.
« Reactie #249 Gepost op: 3-03-2008, 23:40:41 »
Pieter Jan noemt de berg zand trouwens letterlijk een molshoop in het begin van de aflevering. Misschien een subtiele hint naar Dennis? Het lijkt er wel op :)

Offline sdfghj

  • Forumlid
Re: Aflevering 9.
« Reactie #250 Gepost op: 4-03-2008, 07:13:02 »
PLUS ::: PJ zei letterlijk : alleen als je de goede geboortedatum legt weet je zeker dat je het goede antwoord krijgt.
wat dus inhoud dat je niet per definitie een verkeerd antwoord krijgt als je een verkeerde datum neerlegt.

ik denk dat dennis wel de mol is.
als hij de geboorte datum van edo goed had neergelegd zoals hij zei, en dennis zelf niet de mol is moet in dit geval regina de mol zijn.
maar dat lijkt me onwaarschijnlijk :) :)

Misschien had Regina eigenlijk wél het goede antwoord, maar denkt zij dat het fout is, omdat ze wist dat ze die kalender fout had...
Priester heeft gewoon humor en fopt iedereen  ::hypocriet::
Want je hebt wel gelijk, Regina is niet de mol, en anders hebben ze heeeel weinig van Regina's molstreken laten zien op TV.

Offline Mmkk

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 9.
« Reactie #251 Gepost op: 4-03-2008, 08:06:30 »
Vorig jaar met Inge: toen mochten ze zogenaamd in de productiekamer van het molteam komen. Daar mochten ze jokers pakken etc. Inge keek toen heel duidelijk in de camera, als hint dat zij de mol is (vond ik toen heel duidelijk).
Nu krijgt Dennis van de mayapriester te horen dat hij de mol is en lacht daarbij heel raar. Ik vind dat wel zo'n zelfde soort hint en daarom is Dennis de mol. ::regenboog::

Offline >>Tommie<<

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 9.
« Reactie #252 Gepost op: 4-03-2008, 08:23:30 »
Misschien leest die mayapriester wel mee. Zit ie nu zich helemaal dood te lachen.  ::rofl::
Every single day, Every word you say, Every game you play, Every night you stay,  I'll be watching you... DE MOL !

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 9.
« Reactie #253 Gepost op: 4-03-2008, 15:15:31 »
Interessant dat velen zo in verwarring zijn van die priesteropdracht. Het is toch niet de eerste keer dat er zo'n opdracht in zit, waar je eigenlijk niets aan hebt? Sowieso de kijker niet, want we zijn heel erg afhankelijk van wat in beeld gebracht wordt. Regina zegt dat ze de kalender fout legt, maar we weten het niet. Dennis' kalender zien we zelfs helemaal niet. Ik vind dat sowieso dit (en misschien ook vorige) seizoen(en) wat irritant, dat er wel erg veel lijkt te worden weggesneden.
Het enige waar je misschien wat mee kan is de keuze van de vraag. Wat mij opvalt is dat zowel Regina als Edo een vraag stellen waarmee ze onderscheid kunnen maken tussen de andere twee kandidaten (bruine/niet-bruine ogen en man/vrouw). Dennis stelt als enige de vraag "wie is de mol". Da's wel rechtstreeks naar het doel, maar het voelt anders.

Die walkie talkie in de kist is veel te verdacht. Stel dat het een noodmaatregel is, dan had PJH die gewoon moeten noemen en eigenlijk had Edo er dan ook een bij zich moeten hebben. Nu lijkt het veel meer op een communicatiemiddel met de redactie om op het juiste moment in te kunnen grijpen. En overigens: hoe je het ook wendt of keert: PJH kon sturen wie de kist in ging. Leuk hoor dat gedoe met die eigenschappen, maar niet echt relevant. Het getuigt immers ook van "lef" om onder een zandstort te gaan scheppen om er maar een te noemen.

Tot slot: zie ik het nu pas, of is in die foto van de deelnemers (met die maya tempel) Edo de enige met een zonnebril?

Gr/F

Offline juul4

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • proud to be a Molloot
Re: Aflevering 9.
« Reactie #254 Gepost op: 4-03-2008, 15:50:53 »
Zou heel goed kunnen hoor, maar heb toch een verzoekje gestuurd naar een kenner om die fonetische tekst eens voor ons te vertalen. Hoop dat dat op tijd lukt.

Heb inmiddels een reactie van 'mijn' Maya-contactpersoon, m.b.t. tot de woorden in het Maya, die we hoorden aan het eind van aflevering 9.
Hij kan er niets van maken.

Helaas, maar dit wilde ik jullie niet onthouden  :-\\

Twijfel is het begin van wijsheid

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Aflevering 9.
« Reactie #255 Gepost op: 4-03-2008, 16:04:06 »
Heb je hem de tekst gestuurd als gepost hier op het forum? Of een audio fragment van de daadwerkelijke tekst?
The British are not impressed.

Offline juul4

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • proud to be a Molloot
Re: Aflevering 9.
« Reactie #256 Gepost op: 4-03-2008, 16:10:32 »
De geposte tekst, want ik weet niets van audio e.d. sorry ::ohno::
Twijfel is het begin van wijsheid

Offline WIDMJokertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ;D
Re: Aflevering 9.
« Reactie #257 Gepost op: 4-03-2008, 16:18:14 »
Misschien kun je proberen om dat op te nemen het hem dan te laten vertalen!

Offline ravelijn

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • niets is zoals het lijkt
Re: Aflevering 9.
« Reactie #258 Gepost op: 4-03-2008, 16:22:09 »
Misschien kun je proberen om dat op te nemen het hem dan te laten vertalen!

Je hebt nog twee dagen!

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 9.
« Reactie #259 Gepost op: 4-03-2008, 16:34:10 »
>>Hier<< vind je een WAV bestand met daarin de woorden die de priester spreekt aan het einde van de uitzending. (Scroll, na het invoeren van de code, helemaal naar beneden voor Basic Download).

We horen graag wat jouw contact hiermee kan!

Gr/F