Ik vond het een erg leuk seizoen, en dat kwam wat mij betreft in belangrijke mate door Dennis en doordat de balans in het spel weer terug was.
Ik had Dennis al vrij snel door, vanaf het moment dat hij driefm niet herkende terwijl hij bij 3FM werkte, maar ondanks dat ik wist dat hij de mol was bleef de serie leuk om naar te kijken.
Veel mensen zijn hier ook erg enthousiast over de opdrachten. Ik vind het moeilijk te zeggen of de opdrachten nou echt zoveel anders of beter waren dan voorgaande jaren. Ik vond eigenlijk alleen de opdracht met de foto's er echt bovenuit steken. Begrijp me goed, ik vind de meeste andere opdrachten ook leuk, maar ik zie niet veel verschil met de andere jaren. Uit oudere series herinner ik me zelfs een paar echt complexe samenwerkings-opdrachten van een niveau dat ik de afgelopen jaren, inclusief dit jaar, niet meer heb teruggezien. Een keer in een fort waarbij de een moest fietsen om energie op te wekken, waarmee een laser werd aangestuurd waarmee iets geopend kon worden mits alle spiegels goed stonden enz. Die vond ik echt briljant. En de meest briljante opdracht ooit vond ik die waarbij de kandidaten elk in een andere cel opgesloten waren en ieder een deel van de uitweg in hun cel hadden, zodat ze er alleen uit konden als ze elkaar hielpen. En dan was er natuurlijk de opdracht waarbij iets uit een museum (in Barcelona geloof ik) moest worden gestolen. Die was echt cool.
Maar goed, blijkbaar heeft mijn waardering voor de serie maar ten dele te maken met de complexiteit van de opdrachten. De sfeer onder de kandidaten en het psychologische spelletje zijn ook belangrijk.
En wat ik het misschien wel het allerbelangrijkste vind is de balans in het spel. D.w.z. het moet voor de spelers niet te interessant zijn om zelf opdrachten te laten mislukken, want dan heeft de mol niks meer te doen. Vorig jaar was die balans behoorlijk zoek, met name door de veiling, maar dit jaar leek die een stuk beter. Ik kan niet goed beoordelen in hoeverre de introductie van de topito's hier iets mee te maken heeft. Ik heb de indruk dat er wat minder vrijstellingen en jokers uitgedeeld zijn en dat daar ook minder geld mee gemoeid was. Hoewel ik het niet eens ben met de stelling die vorig jaar geuit werd dat vondsten als jokers en vrijstellingen niet bij het widm-spelconcept horen, heb ik wel steeds meer de indruk dat ze al snel verstorend zijn voor de balans in het spel. Daarnaast zijn ze eigenlijk niet meer nodig, omdat veel kandidaten sowieso al een beetje mols proberen over te komen (met name Joris dit jaar, vorig jaar Paul vlak voor de finale). Maar goed, blijkbaar is het ook mogelijk om een leuke serie te maken met jokers e.d. erin.
En dat ondanks het feit dat Karel er niet meer bij is, want die mis ik wel een beetje.
Enniewees, ik hoop dat er nog heel veel van dit soort series komen!