Leuk! In ieder geval om als tussendoortje weer te zien.
Heb alleen één Engels seizoen van The Mole op YouTube gezien. De Amerikaanse seizoenen nog nooit. Verschilt het veel met de Mol zoals wij het kennen?
Start is trouwens op mijn verjaardag !
Oh en ik zie dat het op ABC is. Tof!
Ik heb het tweede Amerikaanse seizoen gezien. Het eerste seizoen nog niet, die staat nu overigens compleet op Youtube. De eerste twee Amerikaanse seizoenen werden gepresenteerd door CNN-journalist Anderson Cooper: een aardige vent, die het redelijk presenteerde (de Amerikaanse mol-fans waren er wat ik van het internet begrijp helemaal weg van);in ieder geval niet zo'n typische 'over de top' Amerikaanse host. Cooper is er na twee seizoenen mee gestopt en nu wordt het spel gepresenteerd door een sport-verslaggever heb ik begrepen.
De eerste twee seizoenen zijn de Amerikanen zeer dicht bij het format gebleven. Veel opdrachten kwamen dan ook overeen met die van andere landen (zoals Nederland en België). Voornaamste verschillen zijn volgens mij dat de Amerikaanse producent sommige opdrachten wat ludieker in beeld bracht (in Nederland gaat het vooral om mysterie) en dat je kunt merken dat de Amerikanen een veel groter budget hebben. Dit resulteert dus in meer grotere opdrachten en een wat 'Hollywood-achterige' cameravoering. Wel vind ik juist de afgelopen Nederlandse seizoenen wat filmischer door de manier van monteren en de muziek.
Het tweede seizoen van The Mole US vond ik zeker niet slecht (al was de mol niet echt denderend) en het was zeker geen verschrikkelijk Amerikaans programma. Amerikanen hebben in mijn ogen namelijk nogal de neiging uitstekende formats kapot te maken. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de verschillen tussen de Britse en de Amerikaanse versies van programma's als Hell's Kitchen en Kitchen Nightmares. De ver-Amerikanisering daarvan is echt verschrikkelijk. Bij The Mole zijn ze in ieder geval trouw aan het Vlaamse concept gebleven. Nu maar hopen dat ze dat met dit nieuwe seizoen weer doen. Ik ga in ieder geval kijken!