Hij stond ook op internet
check it
Pieter Jan is opeens erg cool
Door MARK LANGESLAG
Vanaf donderdagavond is hij weer te zien in Wie is de Mol? Maar wie is Pieter Jan Hagens? Zijn onkreukbare imago van tv klopt niet, zegt hij. ‘Ik kan onuitstaanbaar zijn.’
Pieter Jan Hagens slaat Pauw Witteman niet vaak over. Die twee doen het perfect, vindt hij. ,,En natuurlijk denk ik ook wel eens: ‘ooh, daar zou ik ook wel willen zitten’. Maar ik ga na afloop niet chagrijnig van jaloezie naar bed. Echt niet.’’
Op het eerste gezicht heeft Hagens een omgekeerde carrière, want hij beleefde al eens de droom van half Hilversum: een eigen talkshow die zijn naam droeg. Na een stormachtige carrière bij de VARA kreeg hij bij het commerciële Veronica midden jaren ’90 volop kansen. ,,Het werd me allemaal veel te makkelijk gemaakt,’’ blikt hij terug. ,,Ze zagen het helemaal met me zitten. Ik was de vlotte jongen die het wel even zou maken. Maar het kwam te snel. Ik kreeg programma’s waar ik eigenlijk nog niet goed genoeg voor was. Ik had wel het talent, maar nog niet de inhoud.’’
Ouder en wijzer zit Hagens nu helemaal op zijn plek bij de keurige AVRO, vindt hij. Met vier programma’s is hij een van de belangrijkste gezichten van de omroep. Het vertrek van Karel van de Graaf kwam hem niet slecht uit, geeft hij toe. ,,Voor een tv-presentator zijn er nu eenmaal niet zo veel plekjes. Dus moet je het soms hebben van een collega die weggaat. Karel maakte ruimte voor mij, zo simpel is het.’’ Waarop Hagens triomfantelijk zijn glas jus d’orange heft. ,,Dus Karel, bedankt!’’
Hagens is vanavond te zien in een nieuwe reeks Wie is de Mol?, dat hij vorig jaar overnam van zijn illustere voorganger. ,,Karel deed het op een perfecte manier. Ik heb hem nooit geprobeerd te imiteren. Ik ben een heel andere figuur.’’
Pieter Jan Hagens omschrijven in een paar kloeke woorden is, ondanks dat hij meer dan een kwart eeuw op tv is, geen eenvoudige opgave. Ook hijzelf vindt het lastig. Onberispelijk, serieus en goed geïnformeerd, hoor je wel eens. Maar ook afstandelijk en op het saaie af.
Met zijn imago is Hagens nog nooit bezig geweest, zegt hij. ,,Ik hou van de journalistiek en vragen stellen. Ik prijs me gelukkig dat ik bij de AVRO vier schitterende tv-programma’s kan maken die bij me passen. Ik ben wie ik ben.’’
Toch klopt het beeld dat mensen die hem enkel van tv kennen van hem hebben totaal niet. ,,Afstandelijk, onderkoeld en onkreukbaar ben ik bijvoorbeeld zeker niet. Op tv zie je maar een klein stukje van me. Er is zo veel meer Pieter Jan Hagens.’’ Zo weten zijn kinderen dat hij heel driftig en gestrest kan zijn. ,,Voor de uitzending van EénVandaag, waarin we de verkiezingen in de VS versloegen, heb ik bijvoorbeeld echt een nacht niet geslapen. Omdat ik dan zó gespannen ben. Ik kan ook heel onvriendelijk zijn. Als het op mijn werk niet gaat zoals ik wil, kan ik ronduit onuitstaanbaar zijn. Ik word nooit luidruchtig of gewelddadig, maar hard. Keihard. Dat komt omdat ik alles goed wil doen.’’
Voor zijn vrouw en twee kinderen is dat niet altijd even leuk. ,,Ik neem die stress en chagrijn ook mee naar huis. Dan ben ik even niet de vader die zij op dat moment verwachten.’’
Voor zoon Sam (17) en dochter Suzie (12) kan pa nu echter even niet stuk. ,,Tot nu toe deed mijn werk hen niet zo veel. Die journalistieke programma’s vinden ze saai. Maar nu ik Wie is de Mol? presenteer, ben ik helemaal het mannetje thuis. Daar kunnen ze natuurlijk mee aankomen op school. Pa is opeens cool.’’
Op zijn vrouw Renske, die hij twintig jaar geleden in de kroeg ontmoette, is Hagens apetrots. ,,Ze heeft twee jaar geleden met een vriendin een eigen restaurant geopend in Amsterdam, waar inmiddels zestig mensen met een psychiatrische achtergrond werken. Die mensen zijn helemaal opgefleurd.
Renske is idealistisch. Ze kwam op dit idee toen ze op haar 46ste stage liep in een inrichting voor haar studie psychologie. Op een avond kwam ze thuis en zei: ‘Die film One Flew Over The Cuckoo’s Nest, waarin mensen de hele dag apathisch voor zich uit staren, bestaat echt. En ik ga er wat aan doen’.’’
Het opende hem de ogen, zegt hij. ,,Als je iets doet wat minder financiële, maar vooral emotionele bevrediging geeft, kun je heel gelukkig worden. Ik ben niet zo’n idealist, hecht veel meer aan mijn goede salaris, status en ambitie. Maar zij bewijst dat het ook anders kan.’’
bron:
http://www.ad.nl/cultuurenshow/2895363/Pieter_Jan_is_opeens_erg_cool.html