De ondervraging door Jantien in serie 3 is een goeie.
De 'doe een schietspel en degene bij het einddoel verraadt de groep voor een vrijstelling' is ook altijd leuk. Deze is in Nederland in serie 4 gedaan in de bossen met paintballguns. Elise werd op 't eind neergeschoten door iemand (Ron? weet niet meer) die een vrijstelling verdiende. Het geld ging niet in de pot.
Leuker was deze opdracht echter in series van andere landen, zoals Belgie (met lasergamen in een klein dorpje, Hugo was toen de verrader), Amerika 1 (als ik me niet vergis hetzelfde dorpje in Italie, met ook veel gedoe achteraf) en ook in Australie is ie een keer geweest met paintballguns.
In NL 2 had je een keer de bestorming van een Schots kasteel, waarbij ook laserguns werden gebruikt. Ook deze is eigenlijk weer leuker in andere series, waar de aanvallende partij dan een kan met water omver moet stoten. Ik vond deze erg mooi en erg spannend in de Amerikaanse serie 1 ook, en ook deze is in de Belgische serie 2 gedaan met een even zo mooi effect. In Australie hebben ze 'm ook geprobeerd te doen en daar was ie weer helemaal niks.
Maar mijn favoriete soort opdracht allertijden is toch altijd wel de Fort Boyard achtige opdracht waarin mensen onafhankelijk van elkaar zitten opgesloten en allerlei puzzels moeten oplossen (nummers lezen, morsecodes intikken, melodietjes spelen op instrumenten etc.) om bij elkaar te komen. Ook dit is bijv. in serie 2 gedaan (met Yvonne en de morse code op de kop) en in serie 4 met Elise et al in de gevangenis. Maar ook dit was bijv. weer leuker in een Belgische serie en in Amerika 1, in hotelkamers opgesloten.
Grappig dat er veel opdrachten zijn die in verschillende landen zijn gedaan, en dat de Nederlandse series daar dan weer een beetje schril bij afsteken.
En ik ga altijd even op het puntje van mijn stoel zitten als Frederique Huydts een berg op fietst. Maar wat daar gebeurde tart elke beschrijving.