Auteur Topic: Een Mol moet stoken, niet meekoken..  (gelezen 18105 keer)

Offline MrJasper

  • Forumlid
Een Mol moet stoken, niet meekoken..
« Gepost op: 25-03-2010, 22:17:02 »
Inmiddels heb ik een ruime 20 minuten gehad om de laatste aflevering van Wie is de Mol seizoen 10 te verwerken. De kennis dat Kim de Mol is kwam niet als een bliksem bij heldere hemel, met name omdat enkele slimme koppen de kettingtheorie al hadden ontrafeld. Al met al kan ik voor mijzelf niet anders concluderen dat dit seizoen enkele fantastische opdrachten kende, ons prachtige omgevingen liet zien en een fanatieke, spontane en (te) vriendelijke kandidatengroep. Een seizoen dat zichzelf door deze bijzondere aspecten onderscheidt van andere seizoenen en weer laat zien hoe fantastisch de makers van Wie is de Mol televisie kunnen maken. Na 10 seizoenen nog steeds zulke kijkcijfers veroveren laat zien dat dit geen toeval is, hier zitten meesterbreinen achter!

Maargoed, ik maak natuurlijk geen topic aan om alleen maar complimenten uit te delen. Er zat namelijk wel degelijk een smet op dit seizoen: de Mol. Tuurlijk, Kim was voor velen van ons pas op een laat tijdstip de Mol en heeft zichzelf gewoon goed gepositioneerd in de groep. Ze was daardoor een prima mol: ze ging mee in de fouten van anderen en haalde af en toe ook een streek uit. Dit zijn de eigenschappen van een gemiddelde mol, een mol die het leuk vind om de mol te zijn maar bang is om zichzelf te verraden en daardoor zichzelf soms wegcijferd. Vooral het feit dat Kim in 80% van de gevallen met alle 'verkeerde' winden meewaaide en het zichzelf daardoor tamelijk makkelijk maakte vind ik ronduit spijtig. Tuurlijk is de taak van de mol om opdrachten te laten mislukken, en als je door acties van anderen die zekerheid al hebt, dan is dat ideaal en is je doel bereikt zou je zeggen. Bovendien is het soms gewoonweg te gevaarlijk om, bij wijze van spreken, een touw door te knippen of 'een muntje te laten vallen' ;).

De discussie wat nou een fantastische mol maakt is een lange en constant ontwikkelende dialoog tussen mensen die van het spel houden. Voor mij was het niet altijd duidelijk wat nou een perfecte mol zou zijn. Dan dacht ik: hoe zou ik zelf mollen? Concluderend kan ik zeggen dat een supermol voor mij er eentje is die als één van de fanatiekste kandidaten van de groep geldt, waarvan iedereen denkt: die wil zo graag geld winnen, die kan onmogelijk de mol zijn. Een supermol is er eentje die door middel van woorden en een vlotte babbel het vertrouwen van mensen kan winnen (dit heeft Kim goed gedaan in het geval van Arjen, +1) en waar iedereen mee kan lachen. Maar bovenal is een topmol een mol die WIL stoken, die zélf fouten wilt maken en kan zeggen: "heb IK die opdracht eens flink verprutst" in plaats van "hebben zij die opdracht mooi voor mij verprutst". Een fictief voorbeeldje (gebaseerd op een echte opdracht):

Arjen en Kim achtervolgen Sanne en Erik en komen bij een kruising. De mol (Kim) weet dat ze hier links moeten gaan. Arjen stelt echter voor om rechtsaf te gaan.

- De Mol (Kim) zou hiermee instemmen want ze denkt: "lekker dom van Arjen, kan ik mooi gebruik van maken. Nu lukt de opdracht sowieso niet."
- Een supermol zou zeggen: "nee Arjen, volgens mij moeten we hier links hoor", daarmee het vertrouwen winnend van Arjen. Vervolgens zou deze supermol zelf iets verzinnen waardoor de opdracht mislukt en wat niet opvalt, op een creatieve en mollige manier.

Toegegeven, een supermol zou niet elke opdracht weg kunnen komen met foute beslissingen. Soms ligt het er te dik bovenop en MOET je meegaan met de groep. Toch zou een supermol naar mijn mening er alles aan moeten doen om ZELF verantwoordelijk te zijn voor het falen van de opdracht, om vervolgens daar enorm hard van te balen.

Ik hoop met dit korte betoog jullie beeld van Kim als Mol los te peuteren en wellicht word ik door jullie overtuigd dat de manier waarop Kim gespeeld heeft wel een topmol karakteriseerd. Met eigenlijk twee vragen aan jullie:

- Is het forceren van fouten door anderen ook een molactie? (mijn antwoord: ja)
- Is het akkoord gaan met een foute beslissing van andere(n) een molactie? (mijn antwoord: nee)

Let op! Het forceren van fouten door anderen is wat anders dan akkoord gaan met een foute beslissing van anderen. Het eerste houdt in dat jij iemand of meerdere mensen een bepaalde richting instuurt die niet klopt, en daarmee dus naar mijn gevoel aan het mollen bent. Het tweede is echter dat je opmerkt dat de meerderheid of een individu een fout wilt maken, en daarvan profiteert. Naar mijn idee geen molactie en tevens voor mijn gevoel wat Kim het meest gedaan heeft.

Afsluitend wil ik zeggen dat ik het ondanks het bovengenoemde een super tof seizoen vond met een terechte winnaar en ik kijk nu al uit naar WIDM 11!! Maar eerst zaterdag nog de fandag! Tot dan!

Gr

Jasper
« Laatst bewerkt op: 25-03-2010, 22:21:58 door MrJasper »

Offline TheeZakje

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Een Mol moet stoken, niet meekoken..
« Reactie #1 Gepost op: 25-03-2010, 22:21:18 »
Nou Jasper, ik kan je vertellen dat ik het helemaal met je eens ben!

Daarom is George wat mij betreft ook nog altijd de top Mol!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Een Mol moet stoken, niet meekoken..
« Reactie #2 Gepost op: 25-03-2010, 22:24:22 »
Ik vond het vorig jaar bij Jon toch veel erger dan nu bij Kim.

Kim deed volgens dit forum in de eerst aflevering zelfs te mollig, een beetje een Joris zeg maar, daarom werd ze in eerste instantie afgewezen als mol...
Keep calm and eat chocolates!

Offline Evenstar

  • Winnaar pool ER 2006
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Viva La Vida Or Death And All His Friends
Re: Een Mol moet stoken, niet meekoken..
« Reactie #3 Gepost op: 25-03-2010, 22:26:26 »
Ik denk dat het ook wel ieder jaar moeilijker wordt om de mol te zijn. Ik vond Kim niet leuk, maar het is wel echt moeilijk om goed, onopvallend en als fanatieke kandidaat te mollen. Hopelijk komt er volgend jaar een leuker seizoen  :D
First you go backwards, but then forwards again

Offline Milk

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Vacht up!
Re: Een Mol moet stoken, niet meekoken..
« Reactie #4 Gepost op: 25-03-2010, 22:31:51 »
Nou Jasper, ik kan je vertellen dat ik het helemaal met je eens ben!

Daarom is George wat mij betreft ook nog altijd de top Mol!

Oh George  ::love::


Het zal wel vloeken in de kerk zijn, maar ik denk wel, met nog een seizoen op komst, dat ze misschien wel te lang doorgegaan zijn met het programma...  :-X
No Milk today???

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: Een Mol moet stoken, niet meekoken..
« Reactie #5 Gepost op: 25-03-2010, 22:33:47 »
er moet weer een jaartje zonder bn'ers komen, volgend jaar nog met bn'ers, omdat dat al op gang is

we zijn ook te goede molspeurders geworden
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline Long Tall Erne

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Een Mol moet stoken, niet meekoken..
« Reactie #6 Gepost op: 25-03-2010, 22:37:02 »
Inderdaad, Het programma gaat ten onder aan eigen succes .....

Er wordt meer ge(hulp)mold dan ooit. Er wordt scherper gekeken dan ooit en er wordt steeds verder gezocht naar mogelijke hints.
Ik ga me even ophangen op de wc ;-)

Offline Milk

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Vacht up!
Re: Een Mol moet stoken, niet meekoken..
« Reactie #7 Gepost op: 25-03-2010, 22:39:01 »
Allemaal waar.


Maar ik ben ook erg fan van het principe 'op het hoogtepunt stoppen'. En ja...  :-\\
No Milk today???

revadebe

  • Gast
Re: Een Mol moet stoken, niet meekoken..
« Reactie #8 Gepost op: 25-03-2010, 22:44:03 »
Het progamma kan zichzelf moeilijk overtreffen in een volgend seizoen, behalve dan met hogere kijkcijfers. Maar aan de andere kant vind ik het programma ook te leuk om afscheid van te nemen.

Kim was gewoon een goede mol, niet de allerbeste (George) maar toch een mol die het behoorlijk goed heeft gespeeld. De hints van de redactie hadden misschien wel iets minder duidelijk gemogen, of misschien hadden ze wat meer grote valse hints in het programma moeten stoppen. Maar verder vond ik het een erg leuk seizoen.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Een Mol moet stoken, niet meekoken..
« Reactie #9 Gepost op: 25-03-2010, 22:49:07 »
Je kunt het programma nu massaal afkraken, maar vergeet dan niet dat jullie stuk voor stuk hebben genoten van deze serie!
De mol bestaat al zo lang omdat je het nooit zeker weet als kijker en dat is de grote kracht van dit programma. Kritiek hebben prima, maar bedenk dan ook dat het tien weken lang genieten was!
 ::bravo:: voor dit prachtige programma. WIDM mag nog lang bestaan!

Offline Milk

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Vacht up!
Re: Een Mol moet stoken, niet meekoken..
« Reactie #10 Gepost op: 25-03-2010, 22:52:06 »
Niet om zuur te doen, maar ik heb er niet echt van genoten (zoals ik bij eerdere versies wel gedaan heb) en ik heb er nooit echt in gezeten gevoelsmaig. Ook mede door de Spelen, dat hielp ook niet.

Mwjah, kweenie, ik heb last van molmoeheid denk ik. Sowieso de laatste 2 seizoenen ben ik meer casual kijker en af en toe forumlezer hier geworden. Ik mis het wel, het speuren enzo, maar ik heb gewoon de drive niet meer. Helaas. Ik heb het misschien gewoon allemaal wel gezien. :-\\
No Milk today???

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Een Mol moet stoken, niet meekoken..
« Reactie #11 Gepost op: 25-03-2010, 22:54:44 »
Dat er teveel hulpmollen zijn is duidelijk. Nu het spel met BN'er gespeeld wordt, speelt de hoogte van de pot een mindere rol, heb ik het idee. Het gaat nu om het winnen op zich. Dat is wel jammer, want daardoor raakt de mol soms ondergesneeuwd, omdat die paar euro's niet uitmaken, als de tegenspelers maar op een fout spoor gezet worden.

Maar om terug te komen op Kim. Ik vind dat ze het niet slecht gedaan heeft. Een echte ultieme actie ontbrak misschien, maar ze heeft wel best wel slimme dingen gedaan, zoals de portofoon neutraliseren in Holland Village, met Sanne de autopdracht spelen (dat ze zoveel links reed viel me echt niet op, terwijl het toch duidelijk in beeld was) en de hele schoolopdracht.

Vanuit onze luie stoel is het soms makkelijk praten, maar als mol in het speelveld moet je vaak in een split second beslissen wat je doet. Je kan de opdracht wel voorbereiden, maar je kan je niet voorbereiden om het gedrag van anderen. Misschien had ze iets meer risico had kunnen nemen door iets goed te doen en het daarna alsnog te laten mislukken, maar overal gezien vond ik Kim best een goede mol.

Waar ik eerlijk gezegd een beetje moe van word, is dat iedere mol steeds weer wordt vergeleken met George. George was top, maar dat was 8 jaar geleden. Ik wil geen nieuwe George. Ik wil een gewoon een goede mol. En voor mij heeft Kim het goed gedaan. ::ok::

Offline MrJasper

  • Forumlid
Re: Een Mol moet stoken, niet meekoken..
« Reactie #12 Gepost op: 25-03-2010, 22:59:33 »
Ik vond het vorig jaar bij Jon toch veel erger dan nu bij Kim.

Klopt, Jon was vorig jaar inderdaad nog iets meer meegaand met de kandidaten dan Kim dit jaar.

Wat er gezegd wordt over op het hoogtepunt stoppen enzo dat zie ik eignelijk niet zo want zolang een programma geliefd wordt en mooi gevonden wordt is het het waard om te maken. Ik denk dat het er inderdaad in zit dat wij als molspeurders steeds vaker en sneller dingen gaan opmerken. Maar vergeet niet dat er heeeeel veeeel theorieeen waren die van geen kant klopten en er ook heel vaak mensen naast gezeten hebben. Zo voorspelbaar was het volgens mij niet. En voor mij was het altijd nog een kick dat de Mol er donderdagsavonds weer was!

Enige kritiek die ik heb is wat ik dus in mn betoogje zeg over de molkwaliteiten ;) Voor de rest denk ik: DOORGAAN! Want ik realiseer me ook wel dat het zijn van een mol een grote persoonlijke opgave is en een typisch geval is van: makkelijker gezegd dan gedaan ;)

Citaat
Ik wil een gewoon een goede mol. En voor mij heeft Kim het goed gedaan.
Ik denk persoonlijk dat mijn 'frustratie' (en misschien die van anderen) er grotendeels in zit dat we inderdaad snel teruggrijpen naar George en soms ook Dennis (wat voor mij ook een hele goede mol was) en dat we dit jaar en vorig jaar best wel, zo zie ik het dan, 'lieve' mollen hebben gehad. Het waren geen mollen die echt mensen tegen elkaar weg speelde of geld zou stelen uit de pot. En ik denk dat we daar allemaal wel een beetje op zitten te wachten: een gluiperige, slinkse mol die onderhuids een beetje spanning in de groep wel lekker vindt en niet (oprecht) emotioneel wordt als zijn/haar maatje het spel verlaat ;)
« Laatst bewerkt op: 25-03-2010, 23:06:13 door MrJasper »

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Een Mol moet stoken, niet meekoken..
« Reactie #13 Gepost op: 25-03-2010, 23:05:52 »
Niet om zuur te doen, maar ik heb er niet echt van genoten (zoals ik bij eerdere versies wel gedaan heb) en ik heb er nooit echt in gezeten gevoelsmaig. [...]

Mwjah, kweenie, ik heb last van molmoeheid denk ik.

Dit herken ik ook wel een beetje. :-\\

Dat er teveel hulpmollen zijn is duidelijk.
Volgens mij is dit inderdaad het grootste probleem van het programma. Als kandidaten feitelijk meer opdrachten expres verprutsen dan de mol, dan gaat er toch iets mis. Ze moeten echt proberen hier iets op te vinden. :-\\
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Een Mol moet stoken, niet meekoken..
« Reactie #14 Gepost op: 25-03-2010, 23:07:36 »
Nou ik vond het weer een prachtserie, met een prachtige Mol !

En ik kijk uit naar volgend jaar   :D .
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Bubbeltje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • "Mag ik jouw pet Edo? Ik eet hem thuis wel op."
Re: Een Mol moet stoken, niet meekoken..
« Reactie #15 Gepost op: 25-03-2010, 23:13:44 »
Ik denk persoonlijk dat mijn 'frustratie' (en misschien die van anderen) er grotendeels in zit dat we inderdaad snel teruggrijpen naar George en soms ook Dennis (wat voor mij ook een hele goede mol was) en dat we dit jaar en vorig jaar best wel, zo zie ik het dan, 'lieve' mollen hebben gehad. Het waren geen mollen die echt mensen tegen elkaar weg speelde of geld zou stelen uit de pot. En ik denk dat we daar allemaal wel een beetje op zitten te wachten: een gluiperige, slinkse mol die onderhuids een beetje spanning in de groep wel lekker vindt en niet (oprecht) emotioneel wordt als zijn/haar maatje het spel verlaat ;)

Kijk en ik vind Dennis dan weer helemaal geen goede mol, want die had ik na aflevering 2 ook in de smiezen.
Blijft toch vooral een persoonlijke aangelegenheid, denk ik.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

Offline FF

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Een Mol moet stoken, niet meekoken..
« Reactie #16 Gepost op: 25-03-2010, 23:25:58 »
Kijk en ik vind Dennis dan weer helemaal geen goede mol, want die had ik na aflevering 2 ook in de smiezen.
Blijft toch vooral een persoonlijke aangelegenheid, denk ik.

Dennis was voor de kandidaten wel een briljante mol. Dat slechts 1 persoon alleen in de finale bij de vraag "Wie is de mol?" zijn naam heeft ingevuld zegt al genoeg.
Ik was er tijdens de bekendmaking eveneens enorm door verrast.
mijn verdachten:

Offline Bubbeltje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • "Mag ik jouw pet Edo? Ik eet hem thuis wel op."
Re: Een Mol moet stoken, niet meekoken..
« Reactie #17 Gepost op: 25-03-2010, 23:30:20 »
Dennis was voor de kandidaten wel een briljante mol. Dat slechts 1 persoon alleen in de finale bij de vraag "Wie is de mol?" zijn naam heeft ingevuld zegt al genoeg.
Ik was er tijdens de bekendmaking eveneens enorm door verrast.

Als je het op die manier bekijkt, heb je natuurlijk wel weer gelijk. ;)
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

Offline FF

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Een Mol moet stoken, niet meekoken..
« Reactie #18 Gepost op: 25-03-2010, 23:41:19 »
Het is alleen nog wachten op een mol die in de finale 2 kandidaten tegenover zich heeft die op elkaar stemmen. :D
mijn verdachten:

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: Een Mol moet stoken, niet meekoken..
« Reactie #19 Gepost op: 25-03-2010, 23:42:15 »
Het is alleen nog wachten op een mol die in de finale 2 kandidaten tegenover zich heeft die op elkaar stemmen. :D
laat mij de mol zijn en dat zal gebeuren
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!