Ik ben terug uit Berlijn. Ik was er twee keer eerder geweest, maar alle bezoeken hadden een heel ander karakter:
Berlijn in de DDR-tijd 1984 was beklemmend. 2006 was al heel anders, en Berlijn 2015 is gewoon een heel leuke, open en veelzijdige stad.
Niet te vergelijken met bijvoorbeeld Londen of Parijs, maar wel met verrassende bezienswaardigheden.. Duitsland verbergt zijn verleden niet, het laat het juist zien als afschrikwekkend voorbeeld, zodat de huidige en toekomstige generaties de fout van 75 jaar gelden niet opnieuw maken.
Ik had een gedateerd, maar wel prima, stadshotel vlakbij de KU-damm, zoals de Berlijners de straat noemen. Ik heb onder meer het Museum-viertel, Potsdam, de KaDeWe, en de Gedachtniskirche bezocht, ik ben in het Checkpoint Charlie-museum geweest, en ben met de groep iedere avond uit gaan eten, en ook een avond de kroeg in geweest, samen met de gids.
Een belangrijk verschil met andere steden is dat je je in Berlijn amper kun oriënteren. Je hebt vaak geen idee in welke wijk je je nou precies bevindt, hebt een half uur gereden, en het blijkt dat je op loopafstand van je hotel zit.