Auteur Topic: Wie is de Mol? 2012  (gelezen 269269 keer)

Offline Brown

  • Forumlid
Re: Wie is de Mol? 2012
« Reactie #360 Gepost op: 15-11-2011, 14:36:02 »
Volgens mij heb ik de oplossing of niet!? Het gaat inderdaad om geld! IJslands geld Zie foto Een vrouw met Hoed en een flinke rand. Art weet van de Hoed en de rand met andere woorden, hij kent de valuta van het land?


Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Wie is de Mol? 2012
« Reactie #361 Gepost op: 15-11-2011, 14:40:22 »
Een hint naar iets dat we allang weten? (IJsland)


Lijkt mij onwaarschijnlijk...
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Brown

  • Forumlid
Re: Wie is de Mol? 2012
« Reactie #362 Gepost op: 15-11-2011, 14:53:18 »
 @Leppen Ze gaan niet ieder jaar naar 2 landen!!



Ik houd het op 1 land en dat is IJsland LOL ! En de Hoed en de rand verwijst naar de IJslandse Kronen.
ps De vrouw was de dochter van een priester en maakte deel uit van één of meerdere kerken oa de Laufás kerk. Zie kerkje  in widm clip.

ps:

vertaalt: De cijfers zijn afkomstig van een portret van de familie Ragnheidur is geschilderd op een reis naar Denemarken. Ze tonen het kostuum van de dag en zilveren sieraden (let op de >>>>>randen<<<<<), die nog deel uitmaken van de IJslandse Nationaal Kostuum.
« Laatst bewerkt op: 15-11-2011, 18:15:16 door Brown »

Offline Brown

  • Forumlid
Re: Wie is de Mol? 2012
« Reactie #363 Gepost op: 15-11-2011, 15:20:09 »
Hier nog meer info omtrent Hoed en Rand

vertaalt:

De Faldbúningur is een ouder type van kostuum gedragen door vrouwen op zijn minst sinds de 17e eeuw en tot ver in de 19e. In zijn meest bekende vorm is opgenomen een hoed versierd met een gebogen blad-achtige ornament steken in de lucht en bestaat in twee varianten. Een daarvan is de krókfaldur en de andere is de spaðafaldur. Eerder een grote HOED versierd met goud-wire banden versleten was mee, evenals Ruff dat is de reden voor de faldbúningur 's brede kraag, die werd ontworpen om het te ondersteunen.

Rand kan voor Kraag staan, versiering rond de nek.

http://en.wikipedia.org/wiki/%C3%9Ej%C3%B3%C3%B0b%C3%BAningurinn

« Laatst bewerkt op: 15-11-2011, 15:23:20 door Brown »

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de Mol? 2012
« Reactie #364 Gepost op: 15-11-2011, 19:47:02 »
Ik denk persoonlijk dat Art krom ligt omdat molloten aan de haal gegaan zijn met het gezegde: van de hoed en de rand afweten  ;D

Uiteraard is niets wat het lijkt, maar je hoeft lang niet achter alles een dubbele betekenis te zoeken. Als iets wel duidelijk geworden is, zijn soms dingen zoals ze zijn en hebben ze niet een gemeende betekenis vanuit de crew (presentator inclusief). Zie tig hints bij voorgaande seizoenen die wij met gemak konden linken aan de mol en toch niet de aanwijzing/hint bleek te zijn in de terugblikaflevering.

Ik ga er wel vanuit dat ze op den duur in de serie niet op IJsland blijven. Maar waar ze dan naar toe gaan? Geen idee. Ik laat mij verrassen  ::jaja:: Noord-Ierland was ook niet zo'n groot terrein, welke aanleiding gaf voor een nieuw land. Twee seizoenen later herhaalden ze de stap. Ik zie het dit jaar wel weer gebeuren. Aan de andere kant.. het zou ook tof zijn om alle afleveringen op IJsland te hebben gefilmd. Ik hoop dat Rat met Google Earth weer gaat achterhalen waar ze zo al zijn geweest. Want IJsland is mooi dichtbij, dus nu WIDM daar geweest is zie ik genoeg aanleiding er in navolging van seizoen 9 ook naar toe te gaan   ::vergroot::
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Brown

  • Forumlid
Re: Wie is de Mol? 2012
« Reactie #365 Gepost op: 15-11-2011, 20:36:16 »
@Joosie tuurlijk ligt Art dubbel als hij deze site zou lezen. Geen idee of hij dat doet, denk t wel.

De ene denkt bij Hoed n Rand aan Afrika alleen kan ik de hoed dan niet plaatsen.  Misschien is de Rand idd een verwijzing naar geld maar dan de IJslandse Kroon en op 1 van die briefjes staat een vrouw met hoge hoed. De mol 12 is een vrouw??

Maar misschien betekent het helemaal niets.

Wat betreft een 2de land, dan denk ik meer aan Denemarken, Noorwegen, Groenland. daar heeft IJsland een geschiedenis mee. De Vikingen oa

we zullen zien en ach het blijft leuk om theorietjes te maken, dat houdt een mens scherp of tunnelvisie

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Wie is de Mol? 2012
« Reactie #366 Gepost op: 15-11-2011, 21:43:38 »
Uiteraard is niets wat het lijkt, maar je hoeft lang niet achter alles een dubbele betekenis te zoeken. Als iets wel duidelijk geworden is, zijn soms dingen zoals ze zijn en hebben ze niet een gemeende betekenis vanuit de crew (presentator inclusief). Zie tig hints bij voorgaande seizoenen die wij met gemak konden linken aan de mol en toch niet de aanwijzing/hint bleek te zijn in de terugblikaflevering.

Natuurlijk, minimaal even belangrijk als theorieen proberen te verzinnen is het goed kunnen filteren van informatie.

Ik vond het echter uitermate verdacht dat zowel de uitdrukking 'van de hoed en de rand afweten' en het woord kroonjuwelen meerdere malen voorkomen. Beide komen in het dagelijks taalgebruik slechts zeer zelden voor. In een tijdsbestek van een paar minuten valt het heel erg op.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Brown

  • Forumlid
Re: Wie is de Mol? 2012
« Reactie #367 Gepost op: 15-11-2011, 22:34:45 »
Natuurlijk, minimaal even belangrijk als theorieen proberen te verzinnen is het goed kunnen filteren van informatie.

Ik vond het echter uitermate verdacht dat zowel de uitdrukking 'van de hoed en de rand afweten' en het woord kroonjuwelen meerdere malen voorkomen. Beide komen in het dagelijks taalgebruik slechts zeer zelden voor. In een tijdsbestek van een paar minuten valt het heel erg op.

Klopt dat t verdacht is, maar we kennen Art ondertussen. Hij weet heel goed hoe je verwarring kunt zaaien.  Kroonjuwelen komen in meerdere anden voor Denemarken, Engeland , Nederland. Wie weet zijn ze wel in nederland gweest zonder dat iemand het door had LOL

Offline Koenvh

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Door molloten, voor molloten
Re: Wie is de Mol? 2012
« Reactie #368 Gepost op: 16-11-2011, 12:23:26 »
Klopt dat t verdacht is, maar we kennen Art ondertussen. Hij weet heel goed hoe je verwarring kunt zaaien.  Kroonjuwelen komen in meerdere anden voor Denemarken, Engeland , Nederland. Wie weet zijn ze wel in nederland gweest zonder dat iemand het door had LOL
Als het iets betekend, welke hint is het dan
Een goede mol zorgt voor stevige tunnels

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de Mol? 2012
« Reactie #369 Gepost op: 16-11-2011, 18:11:17 »
Eerste keer sinds de Bekende Nederlanders reeks dat ik er helemaal niemand van ken.  :o
Gelukkig ken ik Art nog dan :)

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Wie is de Mol? 2012
« Reactie #370 Gepost op: 16-11-2011, 18:18:15 »
Eerste keer sinds de Bekende Nederlanders reeks dat ik er helemaal niemand van ken.  :o
Gelukkig ken ik Art nog dan :)

Ik wilde op like klikken... oeps, facebook verslaving.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de Mol? 2012
« Reactie #371 Gepost op: 16-11-2011, 18:21:53 »
Ja nu wil ik het ook!

Wacht:


Meteen wat reclame.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Wie is de Mol? 2012
« Reactie #372 Gepost op: 16-11-2011, 18:22:29 »
Ik vond het echter uitermate verdacht dat zowel de uitdrukking 'van de hoed en de rand afweten' en het woord kroonjuwelen meerdere malen voorkomen. Beide komen in het dagelijks taalgebruik slechts zeer zelden voor. In een tijdsbestek van een paar minuten valt het heel erg op.
Ik zit te denken, volgens mij moeten we er niet te veel achter zoeken. In seizoen 2011 had Art ook van die woorden soms. Hij gebruikte meermalen het woord onheilspellend (voor de vulkanen in afleveringen 7 en 8) en hij noemde het in aflevering 7 zelfs unheimisch. En van dat woord had ik echt nog nooit gehoord. Ik denk dat we er niet al te veel achter moeten zoeken als hij ongebruikelijke uitdrukkingen gebruikt, want dat doet hij dus wel meer.

Ik denk persoonlijk dat Art krom ligt omdat molloten aan de haal gegaan zijn met het gezegde: van de hoed en de rand afweten  ;D
tuurlijk ligt Art dubbel als hij deze site zou lezen. Geen idee of hij dat doet, denk t wel.
Volgens mij is hij net zo'n molloot als wij dus 't zou me niet verbazen als hij reeds tijdens seizoen 2011 hier af en toe langs komt.

Sterker nog, hij heeft een Realitynetaccount ::fluit::

Citaat
[Art] weet heel goed hoe je verwarring kunt zaaien.
Misschien doet ie 't er allemaal wel bewust om. En aangezien wij er met z'n allen in lijken te trappen, ja dan denk ik inderdaad dat hij 't echt niet meer heeft ::rofl::

Citaat
Ik ga er wel vanuit dat ze op den duur in de serie niet op IJsland blijven.
Om eerlijk te zijn, hoop ik dat ze er blijven. Ik vind dat naar meerdere landen gaan wel een beetje speciaal moet blijven, maar daarnaast ben ik ook gewoon best wel benieuwd wat er allemaal te zien is op IJsland.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Wie is de Mol? 2012
« Reactie #373 Gepost op: 17-11-2011, 00:04:37 »
Ik zit te denken, volgens mij moeten we er niet te veel achter zoeken. In seizoen 2011 had Art ook van die woorden soms. Hij gebruikte meermalen het woord onheilspellend (voor de vulkanen in afleveringen 7 en 8) en hij noemde het in aflevering 7 zelfs unheimisch. En van dat woord had ik echt nog nooit gehoord. Ik denk dat we er niet al te veel achter moeten zoeken als hij ongebruikelijke uitdrukkingen gebruikt, want dat doet hij dus wel meer.

Ging me meer om dat de uitdrukking 'van de hoed en de rand weten' en 'kroonjuwelen' zeer beperkt nut hebben - klein aantal gespreksonderwerpen dat je ze kunt gebruiken.
Onheilspellend daarentegen is een uitermate bruikbaar woord, zeker als je de sfeer extra dramatisch aan wilt zetten. En unheimisch is een prachtig woord, dat toevallig perfect bij de locatie paste. Gaat ook prima in Ijsland passen - alhoewel hij als presentator minder tussendoor-commentaar kan geven. Alleen bij introductie van opdrachten en dergelijke, en om het in die setting te gebruiken..

Wat bij mij ook meespeelt is dat ik even heb nagedacht hoe ik, als hypothetisch programma-maker [met D*n en Nieky als vaste kijkers], stille hints naar Zuid-Afrika zou geven. De uitdrukking 'van de hoed en de rand afweten' zou dan heeel hoog op m'n lijstje staan. Het enige probleem is dat je het gesprek naar een punt toe zou moeten leiden dat je de uitdrukking kan laten vallen - verder is hij perfect.
Bij kroonjuwelen heb ik dit een stuk minder. Sure, je probeert iets met diamanten te doen, maar kroonjuwelen is me wat te vaag en onbruikzaam. Zou eerder kijken of ik iets met Boeren in het gesprek zou kunnen krijgen [liefst inclusief oorlog of opstand]; of iets met Nelson Mandela / robben-eiland doen; meerdere mogelijkheden daar.

Zou hij, tot slot, speciaal hebben nagedacht over ongewone zin-sneden en/of woorden speciaal zodat mensen er iets achter gaan zoeken? Veel grotere kans dan bij voorgaande presentatoren; hij is er zeker toe in staat. Of hij het doet.. mijn gevoel zegt van niet [dit jaar althans] - maar dat is zonder onderbouwing. Als het achteraf blijkt dat hij met opzet red herrings in z'n uitspraken voorafgaand aan het programma heeft gestopt.. dan kan hij bij mij niet meer stuk  ;)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Wie is de Mol? 2012
« Reactie #374 Gepost op: 17-11-2011, 09:56:21 »
Wat bij mij ook meespeelt is dat ik even heb nagedacht hoe ik, als hypothetisch programma-maker [met D*n en Nieky als vaste kijkers], stille hints naar Zuid-Afrika zou geven.
Volgens mij ben je nu naar je antwoord toe aan het werken. Waarom zou je hints naar Zuid-Afrika geven? Er is toch geen enkele andere bron dan deze uitspraak die er naar verwijst? Want ik kan ook zeggen "goh, die of die uitspraak vind ik naar Canada verwijzen. En als ik dan nu hints naar Canada zou moeten verzinnen zou ik ook dat zeggen". Volgens mij zegt dat niet zo veel. Dan gebruik je een zelfbedachte verklaring van een mogelijke hint, om weer diezelfde hint te verklaren.

Of begrijp ik je nu verkeerd?
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Wie is de Mol? 2012
« Reactie #375 Gepost op: 17-11-2011, 12:08:52 »
Volgens mij ben je nu naar je antwoord toe aan het werken. (...)

Of begrijp ik je nu verkeerd?

Ja - ik probeer zodoende juist te voorkomen dat je naar een antwoord toe redeneert; door een ander perspectief te nemen.

Bij elke willekeurige mogelijke aanwijzing zijn er vast meerdere landen waar het mogelijk naartoe verwijst. Daarom probeer ik het van de andere kant te bekijken. Stel het is land A of land B - zou de hint dan logisch zijn? Als de hint gezocht lijkt om te bedenken - dan is de koppeling vermoedelijk toeval of doel-redeneren. Evenzogoed, als er een dozijn veel betere hints voor het land te verzinnen zijn - dan is de hint ook onwaarschijnlijk.

Als ik jouw Canada als voorbeeld zou mogen nemen. Stel dat het woord 'oiler' valt - en dan wordt vervolgens de connectie getrokken met de Edmonton Oilers - een niet onverdienstelijk Ijshockey-team uit Canada; klinkt mogelijk?
Daarentegen, stel je hebt Canada als programma-maker en je wilt stille hints er naar geven. Ijshockey is misschien een mogelijkheid, staat het land enigszins om bekend - maar vrijwel niemand gaat het team kennen; herkenbaarheid is zeer twijfelachtig. Tevens is het woord oiler niet bruikbaar in een normaal gesprek. Ik zou die hint dus nooit geven - dus dan zou ik vermoeden dat het of toeval is, of heel misschien wijst naar iets anders.
Als er daarentegen vervolgens ook de naam esdoorn[blad] valt, dan zou het weer veel waarschijnlijker worden. Het esdoornblad [maple leaf] is mogelijk het bekendste symbool van Canada, en de naam esdoorn is met enige creativiteit te gebruiken in een gesprek. Zou derhalve hoog op m'n hint-lijstje staan.

Ik ga er, in het kort, dus van uit dat een hint niet alleen voor ons oplosbaar moet zijn. Hij moet ook bedenkbaar zijn; een relatief logische connectie; niet voor te veel interpretaties mogelijk; en bruikbaar bv in een interview. Spreekwoorden en uitdrukkingen zijn daarom geweldig mbt dit laatste punt.
Als een potentieele hint niet aan [de meeste van] deze categorieen voldoet, dan acht ik de kans klein(er) dat het een hint is.

Om, via deze punten, de kroonjuwelen->Z-afrika te nemen: bedenkbaarheid lijkt me plausibel; logische connectie twijfelachtig; is voor beperkt aantal andere interpretaties mogelijk [hoofd-alternatief: Engeland]; gespreksbruikbaarheid matig [bijna gebonden aan: programma = kroonjuweel]. Dat an sich zou ik daarom niet overtuigend vinden, en afdoen als toeval.
De hoed en de rand daarentegen lijkt me uitermate bedenkbaar; logische connectie; beperkt aantal interpretaties; en aardige bruikbaarheid [spreekwoord, maar enigszins zeldzaam].
Beide hints bij elkaar genomen flirt naar plausibel

Maar goed - het is geen exacte wetenschap allemaal; ik verzin ook maar wat  ;)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Wie is de Mol? 2012
« Reactie #376 Gepost op: 17-11-2011, 15:19:32 »
Ik moet zeggen dat het heel overtuigend klinkt, hulpdakdekker. Wie weet heb je zomaar gelijk. ::ok::

Stiekem hoop ik dat het een hint is voor seizoen 2013, want Zuid-Afrika heeft wel weer weinig met IJsland te maken volgens mij en ik zou het ergens ook zonde vinden om in beide landen maar een half seizoen te vertoeven. Maargoed, dat is wensdenken :)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Brown

  • Forumlid
Re: Wie is de Mol? 2012
« Reactie #377 Gepost op: 17-11-2011, 15:23:44 »
Art weet van de hoed en de rand, met andere woorden hij weet hoe het spel gespeeld moet worden. Je zou er iets achter kunnen zoeken. Hoed ? Rand=geld . Mijn gedachtten zouden dan kunnen zijn. Het geld van IJsland daarop staat een vrouw met hoed. Maar iemand anders denkt aan zuid Afrika, maar wat heeft een HOED met zuid Afrika vandoen.  Dat vraag ik me dan af. Kroonjuwelen Kroon verwijst naar betaalmiddel de 'IJslandse Kroon" Juwelen zijn waardevol en Kronen ook. Of zo iets.

Volgens mij moeten we maar gewoon ff afwachten. Hoe moeilijk het ook is.

Nog ff dit. Seizoen Dennis Weening. We zien onderwateropdracht met een speelkaart Heer aan een touwtje, op de zelfde manier zien we nu een foto van een meisje, is dit de hint naar de mol , vrouwelijke mol? Je zou het haast gaan denken.

Vorig jaar dacht ik hey!!! st Patrick'sday zal Pat de Mol zijn, nee das te makkelijk. En hij was toch de mol. Dit jaar Kroonjuwelen ! verwijzen naar Monarchie, Denemarken, Nederland, of Engeland. Als Engeland het 2de land is dan denk ik aan Liesbeth Staats. Queen Elisabeth en zij is STAATShoofd. LOL alles met knipoog Maar dat van Pat bleek wel te kloppen.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Wie is de Mol? 2012
« Reactie #378 Gepost op: 17-11-2011, 15:56:46 »
Art weet van de hoed en de rand, met andere woorden hij weet hoe het spel gespeeld moet worden. Je zou er iets achter kunnen zoeken. Hoed ? Rand=geld . Mijn gedachtten zouden dan kunnen zijn. Het geld van IJsland daarop staat een vrouw met hoed. Maar iemand anders denkt aan zuid Afrika, maar wat heeft een HOED met zuid Afrika vandoen.  Dat vraag ik me dan af. Kroonjuwelen Kroon verwijst naar betaalmiddel de 'IJslandse Kroon" Juwelen zijn waardevol en Kronen ook. Of zo iets.

De hoed an sich niets denk ik, maar de rand daarentegen natuurlijk wel... Het is immers de Auidafrikaanse munt. Daarnaast, in Zuid Afrika worden veel diamanten en andere juwelen gevonden, dus dat zou dan weer richting die kroonjuwelen kunnen duiden. Wat overigens niet wil zeggen dat ik denk dat men naar Zuid Afrika zou gaan...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Wie is de Mol? 2012
« Reactie #379 Gepost op: 17-11-2011, 17:24:52 »
Volgens mij is Zuid Afrika al eens genoemd als land waar ze nooit naartoe zouden gaan omdat de afstanden er te groot zijn?
The British are not impressed.