In principe niet, zou ik zeggen.
Maar ik vind wel dat een mol alle mogelijke middelen (natuurlijk wel onschadelijk
)mag gebruiken die hem in staat stellen het molwerk beter ten uitvoer te kunnen brengen.
Waar ik me wel een beetje aan stoor, is dat er nu gesuggereerd wordt dat Art gaat winnen
dankzij de extra joker van Patrick. Dit is natuurlijk niet waar. Als Art de verkeerde mol zou hebben, zou hij er ook mét jokers op een gegeven ogenblik uitvliegen. En als hij op de goede mol zit, maakt een joker niet veel uit.
We weten niet precies welke bedoeling Patrick had met het weggeven van de joker. Ze zijn pas in de loop van het spel "maatjes" geworden. Aanvankelijk had ik de indruk dat Patrick alleen maar last had van Art, omdat hij nogal overheersend was in wie waar welke opdracht mocht doen. Dat is niet in het belang van de mol. Hoopte Patrick z'n vertrouwen te winnen, zodat hij hem zou toelaten in de keuze van waar hij in een opdracht wilde zijn? Zat Art al op Patrick en hoopte Patrick juist de verdenking van hem af te werpen, zodat hij makkelijker kon mollen in het bijzijn van Art? (Als Art al vol op Patrick zat, heeft een extra joker hem
geen voordeel opgeleverd, want dan zat hij toch al goed!!!)
Dat het Art's verdenking juist sterker maakte, kan verkeerd zijn ingeschat door Patrick.
Kortom, ik vind dat velen hier zomaar oordelen in deze kwestie terwijl we gewoon helemaal niet precies weten hoe het zit.
En Art wint de finale zonder extra jokers, maar heeft, zoals Soundos al terecht opmerkte, het geweldige voordeel al heel lang de kamer met Patrick te hebben gedeeld. Dus het is eerder te danken aan het feit dat ze van hetzelfde geslacht zijn, dan aan die ene extra joker.