belastinginkomstenregistratiekosten (excuses voor de fout)
Alright.
Geachte leden van de jury,
U hebt allemaal de afgelopen paginas van het IHVH-topic doorgelezen. U hebt ze vast zo af en toe nog eens overdacht, of misschien wellicht overwogen watvoor type kaas u precies naar Nieky zou willen gooien. Belegen goudse, of toch die friese nagelkaas?
Toch moet ik u helaas van deze dagdromen ontrukken - want er is nog 1 kant bij deze zaak onderbelicht gelaten. Nee, dat is zelfs nog niet sterk genoeg: compleet in duisternis gelaten. Ik heb het natuurlijk over wat belastinginkomstenregistratiekosten precies
is.
Nu hoor ik u natuurlijk allemaal denken: dat spreekt toch voor zich?
Maar is dat wel zo?
- Nee, de zaak is een stuk complexer. Want wat zijn nu precies belastingen? Dit lijkt een triviaal punt; het zijn de verplichte betalingen van een individu aan de overheid van het land waarin de persoon woont. Er zijn zodoende 2 actoren, de persoon en de overheid.
- Wanneer het gaat over belastinginkomsten wordt de zaak al een stuk duidelijker. De betaling is van de individu naar de overheid - dus de belastinginkomsten zijn vanuit het perspectief van de overheid bezien. In andere woorden: we weten dat de overheid belastingen int, en dit zijn alle inkomsten daarvan. Dit woord zal worden gebruikt wanneer men wil weten hoeveel belasting er totaal is binnengekomen.
- Maar wat is dan de belastinginkomstenregistratie? Wel, ik hoor u zeggen dat het het registreren van de belastingen is. En dit lijkt een natuurlijk gevolg. Helaas is niets minder waar. Ziet-u, beste jury, de belastinginkomsten zijn 1 getal. Deze wordt niet constant geregistreerd. De registratie van belastingen op individueel niveau is de belastingregistratie. Niet de belastinginkomstenregistratie - want er zijn alleen maar inkomsten, dus dat woordonderdeel is onnodig. Inkomsten zit al bij het woord 'belasting' ingebakken - het is immers een verplichte betaling aan de overheid.
De enige manier, daarom, dat belasting & inkomsten achter elkaar
noodzakelijk [of zelfs maar mogelijk!] is, is wanneer dit wordt afgezet tegen andere inkomsten op landsniveau [zoals gaswinning]. Het gaat derhalve om een totaalbedrag.
Het bijhouden van de onderdelen van dit totaalbedrag zijn belastingregistraties - dit is een actief proces. Wanneer dit proces is afgerond rolt er 1 getal uit, de belastinginkomsten. Dit getal is passief, want het is een totaal.
Belasting
inkomstenregistratie is daarom een oxymoron - het is een onmogelijke combinatie. Ik dank u voor uw aandacht.