Auteur Topic: Aflevering 1  (gelezen 237697 keer)

Offline TheVeganMole

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1
« Reactie #120 Gepost op: 6-01-2012, 00:11:13 »
Prachtige aflevering! Hulde voor de makers! Het begin leek wel een film! :D

Heeft de mol de klok een uur vooruit gezet? Zat de mol dus in de buurt van het vliegtuig?
En is het zo dat als de vrijstellingen niet gevonden waren dat dan de derde opdracht niet had door kunnen gaan? Ik denk eigenlijk dat ze dan wel een back-up-plan hadden en dat ze dan gewoon in 2 teams tegen elkaar op de brug hadden moeten strijden om een vrijstelling!

... en de eerste vragen voor MFD 2012 zijn binnen!  ;)

Offline Penthesileia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1
« Reactie #121 Gepost op: 6-01-2012, 00:11:29 »
Oké nu ga ik eventjes heeeeeel raar denken:

Italië:

Tivoli in Denemarken is vernoemd naar de Tivoli tuinen in Parijs die op hun beurt weer vernoemd zijn naar een klein plaatsje in Italië. Tegenwoordig bekend omdat Villa d'Este hier te vinden is.
In elk geval als je Tivoli in Italië gaat googelen kom je op een gegeven moment een tekening tegen van een tempel van Bacchus in Tivoli. Nu heb ik nog geen hard bewijs gevonden dat er ook daadwerkelijk een tempel van Bacchus te vinden is. Hoewel ik hem nu al twee keer bij verschillende kunstenaars heb gevonden, allebei in Tivoli.
..

En laat de Griekse naam van Bacchus nu Dionysos (Dio  ;)) zijn...

Maar zo moeilijk zullen ze wel niet doen.  :P

Maar..maar.. wat nou als het tweede land Italië is?? En ze ook nog eens in Tivoli belanden?? En de finale zich afspeelt bij de resten van een tempel welke ook wel de tempel van Bacchus genoemd wordt?? Dán weet ik het zeker.. Ohja moet Dio er ook nog inzitten natuurlijk..
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Offline Vogel24

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1
« Reactie #122 Gepost op: 6-01-2012, 00:14:23 »
In Ijsland (GMT) is het trouwens ook een uur vroeger dan in Nederland (+1 GMT) en de klok ging een uur terug.
Het slaat waarschijnlijk nergens op, maar het schoot me opeens te binnen.

(Hierna naar een land met +1 GMT, net als Nederland? :P)
Dat was wat ik dacht toen ik de tweet zag van de Mol voor de uitzending inderdaad!

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: Aflevering 1
« Reactie #123 Gepost op: 6-01-2012, 00:15:49 »
Rekenvoer voor de liefhebbers.


Ok.. Iemand heeft hier eerder iets gezegd over minuten en seconden (vwb moltweet) , geschreven in 'en ''  en dat deze schrijfwijze correspondeert met geografische graden. Graden lijken mogelijk een rol te spelen tot dusverre.
De foto's vanaf de locatie van het vliegtuig lijken allemaal vanuit precies een andere hoek genomen te zijn. Alles bij elkaar dus een zoveel (360??) graden panorama view van die site?

Nu wordt in deze opdracht mbv compas wederom gerefereerd aan graden.  Ook heeft de live-mol site ineens een 'opdrachten' sectie waar alles met vlaggetjes aangegeven wordt dmv google-earth.

Waarschijnlijk te vroeg om naar patronen te zoeken in die zin maar wel de moeite waard om in de gaten te houden in komende afleveringen denk ik.  :)
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline opaweethetbeter

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Opa op zoek naar moldvarpa tolf
Re: Aflevering 1
« Reactie #124 Gepost op: 6-01-2012, 00:18:08 »
Ik begin die tijdmachine-hint steeds sterker te vinden.
Ten eerste omdat, zoals ik eerder al schreef, ik niet snapte wat de functie was van het verzetten van de klok, omdat ze dat net zo goed al bij voorbaat hadden kunnen doen. Als het echter een hint is heeft het wel degelijk toegevoegde waarde.
Ten tweede ken ik dat hele nummer van Dio niet, en op Wikipedia.nl springt die er niet echt uit als een van de grote hits van Dio. Om die reden leek het me eerst geen sterke hint. Ik zie nu echter dat zowel op  http://avro.nl/wieisdemol/Kandidaten/Dio.aspx ("Stuk, tijdmachine") als op http://live.avro.nl/#kandidaten/detail/Dio ("Rapper, o.a. bekend van tijdmachine") dit nummer prominent genoemd wordt.

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Aflevering 1
« Reactie #125 Gepost op: 6-01-2012, 00:18:52 »
Even teruggekoppeld naar de foto 'door de ogen van de mol' van het vliegtuig. In de test wordt dit gewoon letterlijk gevraagd? Maar enkel de mol had het vliegtuig op de foto staan.
Van de 10 kandidaten behalve Marion en Maarten krijgen we de foto te zien. Marion is exit. Dus Maarten blijft over. Zouden de kandidaten dan elkaars foto's hebben laten zien?? Dan lijkt het me dat de foto van Maarten er uit zou springen. Of de mol had twee foto's moeten hebben en die met het vliegtuig enkel voor de show was geweest? Maar dan betekent dat het antwoord altijd 'nee' is.
Een dilemma wat ik niet helemaal onder woorden kan brengen ;)

EDIT: Waren ook niet alle foto's vanaf het dak van het vliegtuig gemaakt?
« Laatst bewerkt op: 6-01-2012, 00:21:04 door Jelsir »
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline EMIBH

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1
« Reactie #126 Gepost op: 6-01-2012, 00:20:28 »
Wat een gave eerste aflevering, ik zit echt helemaal in de sfeer nu.
Voor mezelf heb ik besloten dat ik eerst de afleveringen kijk voor de fun, dan kijk ik ze voor hints en dan voor de acties van de kandidaten. No way dat ik alle drie in een keer ga doen want dan heb een geen overzicht (en geen goed excuus om het te blijven herhalen).

O, trouwens, iets wat me wel opviel: het knikje van Art ging tijdens de promo gepaard met iemand (waarschijnlijk Art) die Horace nazegd: "Trust nobody." Art knikt (volgens verschillende theorieën die ik hier gelezen heb) naar de Mol, en wie zegt in de aflevering "Trust no one."? Nou, dat ben ik dus vergeten, stom... Ga nu direct nog eens kijken.
臥底 是 谁?

Offline TheVeganMole

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1
« Reactie #127 Gepost op: 6-01-2012, 00:21:49 »
Ik kijk al een hele tijd op dit forum, maar ik heb door deze vraag besloten toch maar eens een account aan te maken. Mijn excuses dus als ik dingen verkeerd begrijp, dit is mijn eerste post.


Die klok zie je in de aflevering van deze tijd naar een uur minder springen (zie ook de tweet met 'Klok: -1'), er is dus maar 2 uur gespeeld, geen 3 uur. We moeten erachter zien te komen wie dit wist, waarschijnlijk zegt iemand dit (bijv. Anne-Marie, zij zegt: "Het was helemaal geen 3 uur, het was echt 2 uur!", of iets in die trant).

Er staat op de klok: 2:59:58. Da's toch drie uur (op 2 seconden na)? Of heb ik nu iets heeeeeel belangrijks gemist? ???

Offline Nickmol

  • Forumlid
Re: Aflevering 1
« Reactie #128 Gepost op: 6-01-2012, 00:25:28 »
Ik heb nog geen tijd om alles door te lezen dus misschien is het al gezegd, maar Dio zei:

"Ik vertrouw je blindelings."
En een mol is blind ::vergroot::

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Aflevering 1
« Reactie #129 Gepost op: 6-01-2012, 00:25:33 »
Wat een gave eerste aflevering, ik zit echt helemaal in de sfeer nu.
Voor mezelf heb ik besloten dat ik eerst de afleveringen kijk voor de fun, dan kijk ik ze voor hints en dan voor de acties van de kandidaten. No way dat ik alle drie in een keer ga doen want dan heb een geen overzicht (en geen goed excuus om het te blijven herhalen).

O, trouwens, iets wat me wel opviel: het knikje van Art ging tijdens de promo gepaard met iemand (waarschijnlijk Art) die Horace nazegd: "Trust nobody." Art knikt (volgens verschillende theorieën die ik hier gelezen heb) naar de Mol, en wie zegt in de aflevering "Trust no one."? Nou, dat ben ik dus vergeten, stom... Ga nu direct nog eens kijken.

Tim Kamps over het vertrouwen van Frits: Trust no one. @ 54.00
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: Aflevering 1
« Reactie #130 Gepost op: 6-01-2012, 00:25:41 »
Ik begin die tijdmachine-hint steeds sterker te vinden.
Ten eerste omdat, zoals ik eerder al schreef, ik niet snapte wat de functie was van het verzetten van de klok, omdat ze dat net zo goed al bij voorbaat hadden kunnen doen. Als het echter een hint is heeft het wel degelijk toegevoegde waarde.
Ten tweede ken ik dat hele nummer van Dio niet, en op Wikipedia.nl springt die er niet echt uit als een van de grote hits van Dio. Om die reden leek het me eerst geen sterke hint. Ik zie nu echter dat zowel op  http://avro.nl/wieisdemol/Kandidaten/Dio.aspx ("Stuk, tijdmachine") als op http://live.avro.nl/#kandidaten/detail/Dio ("Rapper, o.a. bekend van tijdmachine") dit nummer prominent genoemd wordt.

Volgens mij wordt het nummer zo prominent genoemd als befaamde 'Red Herring'.
Dit is precies het soort detail waar men op inzoomt, en als het een molhint moet zijn is dat wel erg obvious, in aflevering 1.
Met name omdat het ook in de bio zo duidelijk genoemd wordt - De meeste mensen weten dit niet eens want die kennen Dio niet, dus waarom daar zo de nadruk op leggen als hij de mol is en dit een molhint zou moeten zijn??
Los daarvan denk ik dat Dio's twitters een duidelijke indicatie zijn dat hij de finale niet haalt (uitgaande van een redelijk tijdschema voor de opnamen).
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Daslan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1
« Reactie #131 Gepost op: 6-01-2012, 00:26:08 »
Er staat op de klok: 2:59:58. Da's toch drie uur (op 2 seconden na)? Of heb ik nu iets heeeeeel belangrijks gemist? ???

Ja, namelijk dat de klok op een gegeven moment met 1 uur werd verminderd, volgens mij bij ongeveer 2.47

Offline TheVeganMole

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1
« Reactie #132 Gepost op: 6-01-2012, 00:28:55 »
Ja, namelijk dat de klok op een gegeven moment met 1 uur werd verminderd, volgens mij bij ongeveer 2.47

Ow haha, sorry, zit het net terug te kijken en merk dat ik eerder iets gemist heb...

Offline lightman

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1
« Reactie #133 Gepost op: 6-01-2012, 00:31:13 »
Hmm ik denk eerlijk gezegd dat het gewoon een mooie openingsscène opleverde. Net zoals het feit dat de mol in de bus zat vorig jaar, geen mens die dat ziet, wel een erg leuke manier om de mol aan het eind van de serie bekent te maken. Gaat nu ook gebeuren, aan het eind zien we wie de klok heeft teruggezet: tadaaaa ontmaskering!

Hier sluit ik mij volledig bij aan.

Interessante, maar rommelige aflevering. Wel jammer dat mijn schot voor de boeg mol Liesbeth al zo verdacht in beeld is geweest en nu in de top 3 bij de AVRO staat. Dit is meestal geen goed teken.

Als lightman, oftewel analyses op basis van reacties/gezichtsuitdrukkingen, heb ik nog niks toe te voegen. Hiervoor moet ik nog het een en ander frame voor frame(en vaak) terugkijken. Op basis van 1 aflevering is het sowieso gevaarlijk om al conclusies te trekken.

Verder heb ik alweer heel wat nuttige reacties gelezen. Hier kan ik wat mee als ik de aflevering terug ga kijken.

 ::ok::
Facial expression, body language, context, interpretation!

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Aflevering 1
« Reactie #134 Gepost op: 6-01-2012, 00:31:24 »
Iemand zei het al over de executie en William. De mol weet natuurlijk niet precies hoe die moet reageren bij zo'n eerste executie. Iedereen gaat met zijn handen omhoog of naar zijn mond, maar alleen William blijft zitten als een zoutzak.
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Nickmol

  • Forumlid
Re: Aflevering 1
« Reactie #135 Gepost op: 6-01-2012, 00:32:05 »
Tijdmachine is Dio's bekende nummer voor zover ik weet :p

Offline Bubbeltje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • "Mag ik jouw pet Edo? Ik eet hem thuis wel op."
Re: Aflevering 1
« Reactie #136 Gepost op: 6-01-2012, 00:33:05 »
Iemand zei het al over de executie en William. De mol weet natuurlijk niet precies hoe die moet reageren bij zo'n eerste executie. Iedereen gaat met zijn handen omhoog of naar zijn mond, maar alleen William blijft zitten als een zoutzak.

Misschien komt informatie bij William allemaal gewoon een beetje verlaat binnen.  ;D
En dan duurt het nog even voor het landt.
(Zo kijkt hij wel :-X :P)
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

Offline Coeus

  • Forumlid
Re: Aflevering 1
« Reactie #137 Gepost op: 6-01-2012, 00:37:43 »
Ik werk zelf bij de TV en kijk als een programmamaker. Ben ik de enige die frame voor frame heeft terug gekeken welk beeld de makers in het begin in hebben gemonteerd? Twee maal, maar slechts 1 keer (deels) leesbaar hebben ze er een half gedissolved beeld in gestopt. Op dat beeld hebben ze in de montage hun best gedaan: ze hebben het deels uit focus getrokken, maar een paar tekstregels leesbaar gehouden. Het is de CV van 1 van de kandidaten met daarop in koeieletters MOL XII. En dat is de CV van... Frits.

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Aflevering 1
« Reactie #138 Gepost op: 6-01-2012, 00:39:08 »
Heeft Wie is de Mol ineens sponsors? En zit DE Karin de Groot in de productie??
 ::rofl::
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Vogel24

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1
« Reactie #139 Gepost op: 6-01-2012, 00:40:36 »
Ik werk zelf bij de TV en kijk als een programmamaker. Ben ik de enige die frame voor frame heeft terug gekeken welk beeld de makers in het begin in hebben gemonteerd? Twee maal, maar slechts 1 keer (deels) leesbaar hebben ze er een half gedissolved beeld in gestopt. Op dat beeld hebben ze in de montage hun best gedaan: ze hebben het deels uit focus getrokken, maar een paar tekstregels leesbaar gehouden. Het is de CV van 1 van de kandidaten met daarop in koeieletters MOL XII. En dat is de CV van... Frits.
Was mij ook al opgevallen, maar hoe weet je dat het van Frits is?