Auteur Topic: [Kandidaat] William is niet de mol  (gelezen 81893 keer)

Offline MacGyverMagic

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollen is een Olympische sport, dus ...
Re: [Kandidaat] William is (niet) de mol
« Reactie #100 Gepost op: 23-01-2012, 14:31:44 »
Is William rechtshandig?
Schijnt dat rechtshandige mensen (als ze liegen) naar links kijken.
Niks NLP-ervaringsdeskundige, gewoon algemene kennis; -CSI, NCIS, Bones, en ga zo maar door ;)-
*Ik dacht sowieso naar links kijken, maar het heeft schijnbaar te maken met rechtshandig- zijn.*

Tjek William's biecht vanaf ongeveer 17.30 (replay avro).
Poe, veelvuldig:)
Zeg me dat het niet waar is.
De enige betrouwbare indicator om te zien of iemand liegt is kijken of hun gedrag afwijkend is van hun normale niet liegende gedrag.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Kandidaat] William is (niet) de mol
« Reactie #101 Gepost op: 23-01-2012, 14:46:43 »
hoe iemand waar kijkt; aan neus friemelt; juist lange of korte zinnen zegt, met veel of weinig details - heeft allemaal geen voorspellende waarde qua leugendetectie. Er zijn aanwijzingen dat je wat uit microexpressies kunt halen - maar niet [veruit de meeste] mensen. Daar zijn ze te vluchtig en klein voor en ambigue. Is wel een leugendetector [silent talker] omheen gemaakt, die vrij goed lijkt te werken.

Enfin, als je zelf wilt weten of iemand liegt of niet heeft dat dus allemaal geen zin. Je kunt het namelijk niet zien - kunt het veel beter horen. Indien je het probeert door te kijken heb je iets meer dan 50% kans, volgens mij 52 , om correct te zijn. Dit is niet veel beter dan gokken. Dat geldt overigens ook voor detectives en dergelijke - waarvan iedereen denkt dat ze er goed in zijn.
In geval van alleen luisteren zat het ergens rond de 70%. Dus ja - ogen sluiten hoort te helpen.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Loebas

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] William is (niet) de mol
« Reactie #102 Gepost op: 24-01-2012, 01:06:22 »
Dank!
In dat geval (met de ogen dicht) lijkt Marit meer te liegen (versprekingen/haspelen...;)).
Omnia vincit amor

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Kandidaat] William is (niet) de mol
« Reactie #103 Gepost op: 25-01-2012, 00:22:27 »
Zou dit eventueel een hint kunnen zijn?

(En ja, ik weet dat het vergezocht is.)

Aflevering 1 duurt een uur. Twee minuten voor het einde doet William zijn handen voor zijn ogen. Dat is dus om 2 voor 1 (00:58). In de aflevering werd de timer 1 uur terug gezet. Als je dat ook voor dit tijdstip doet, krijg je 23:58, dus 2 voor 12.

Een mogelijk antwoord op de testvraag van aflevering 4 die op het kaartje uit de envelop die William pakte stond ('Bij welke TV-quiz zou de mol kans maken om te winnen?') is 'Twee voor twaalf'.

Daarbij lijkt 2 voor 12 (11:58) steeds de afvaller voor de betreffende aflevering aan te duiden: http://www.wieisdemol.com/forum/index.php?topic=44946.msg1370388#msg1370388

Hmm, verdacht!

« Laatst bewerkt op: 25-01-2012, 01:11:22 door Avogadro »

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: [Kandidaat] William is (niet) de mol
« Reactie #104 Gepost op: 25-01-2012, 00:23:34 »
Leuk bedacht !
You'll never walk alone

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Kandidaat] William is (niet) de mol
« Reactie #105 Gepost op: 25-01-2012, 01:09:40 »
En de titels van de afleveringen wijzen heel misschien wellicht naar William:

(En ja, dat zal ook wel weer vergezocht wezen.)

1. 'De eerste 2 uur'
William is bij de eerste 2 die bij het vliegtuig komen.

2. 'In de min'
William na zijn rekenfout zegt dat het 1 minder is.

3. 'Geen Toneel'
De categorie 'Acteurs' op het bord van William wordt niet gelezen.

Offline EvdS

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] William is (niet) de mol
« Reactie #106 Gepost op: 25-01-2012, 03:05:36 »
Gelezen op ander forum:

De rode pet van William is van de Washington Nationals, zij spelen in het Nationals Park stadion. Dat is ook de naam van een natuurgebied in de staat Washington; in het National Park staat een berg, Mount St. Helens. Deze berg heeft een bijnaam.......The Mole Hill!

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Kandidaat] William is (niet) de mol
« Reactie #107 Gepost op: 25-01-2012, 10:39:11 »
Gelezen op ander forum:

De rode pet van William is van de Washington Nationals, zij spelen in het Nationals Park stadion. Dat is ook de naam van een natuurgebied in de staat Washington; in het National Park staat een berg, Mount St. Helens. Deze berg heeft een bijnaam.......The Mole Hill!

Is er ook een onafhankelijke referentie hiervan? Kon er zo snel niets van vinden - en het antwoord op een vraag bij http://wiki.answers.com/Q/Does_Mount_St_Helen%27s_have_a_nickname werd slechts beantwoord met 'loo-wit', dus als het een bijnaam zou zijn, dan is het niet een veel gebruikte.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Molvarp

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] William is (niet) de mol
« Reactie #108 Gepost op: 25-01-2012, 11:04:42 »
Aangezien er zo weinig mensen in de William-tunnel zitten , ga ik hier toch maar even zeggen waarom ik het nu ook denk ( En ik verdachtte hem in het begin ook totaal niet hoor )

Opdracht 1 : Bij het vliegtuig doet hij heel erg zijn best om fanatiek rond te rennen en kandidaten bij het vliegtuig te krijgen, maar deze opdracht was natuurlijk gedoemd om te mislukken .

Opdracht 2 : Op de gletser wil iedereen van groep 2 meteen naar geld ( en vrijstellingen ) gaan zoeken, en op dat moment stelt William iets raars voor in de trend van : We gaan allemaal 1 plek doorschuiven o.i.d.... Hierdoor had verwarring kunnen ontstaan, maar de andere kandidaten gingen er niet op in

Opdracht 3 : jokers in hooi ? In het begin leek het me vooral een klungelige actie van een te fanatieke en ietwat idiote kandidaat, maar dit zou ook heel goed een rol kunnen zijn die de mol speelt, en dio was natuurlijk perfect om hierin meegenomen te worden

Opdracht 4 : Zijn antwoorden waren niet te controleren en ook nog eens essentieel omdat het om een deelsom ging bij de zwemdiploma's, hierdoor zouden enorme afwijkingen kunnen ontstaan

Opdracht 5 : Hier heb ik hem niet direct op een molactie kunnen betrappen, maar de opdracht was ook erg warrig in beeld gebracht

Opdracht 6 : Hier deed hij erg goed zijn best, maar dit bleek uiteindelijk ook positief voor de mol omdat de mol hier baat had bij het slagen van de opdracht.

Opdracht 7 : Zijn pimpampetbord werd als enige niet gelezen en hij droeg niet echt bij aan goede antwoorden in de boot.

Opdracht 8 : Hier dacht ik eerst ook : een mol zou nooit geld pakken. Maar zoals ergens in dit topic al is opgemerkt was het in Williams geval wel nuttig zodat de rest zag dat er nog jokers bij konden komen en minder snel voor de envelop zouden gaan, en bovendien de extra testvraag niet kregen

Opdracht 9 : William was een van de weinigen die de toren in wou lopen, en zo geen geld verdiend zou hebben

En doordat dit zo `duidelijk` in beeld gebracht wordt valt ie voor mij als mol af, hij zit in de groep van 6 omdat hij sowieso geen invloed hierin had en door die toren in te willen gaan zet je jezelf wel erg in de kijker. Want stel de groep laat zich door je overhalen en gaan met je naar binnen dan komt er niets in de pot.

En ze laten beslist `mollenstreken` zien, maar wel zo dat je het ziet maar niet weet wat er mee te doen en als alle afleveringen geweest zijn en dat het dan toch een mollenstreek geweest blijkt te zijn dat je dan denkt `ja dus toch` en had ik er maar iets mee gedaan.

Offline The Hedgehog

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] William is (niet) de mol
« Reactie #109 Gepost op: 25-01-2012, 11:36:52 »
Mount Saint Helens is bovendien vulkanisch (link IJsland) en op 8 maart 2005 barstte deze uit op de 22e verjaardag van William Spaaij, precies 7 jaar voor de ontknoping van Wie is de Mol: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mount_Saint_Helens

Op http://members.virtualtourist.com/m/p/m/ffc38/ zie je dat de naam Mole Hill niet uit de lucht is gegrepen.
« Laatst bewerkt op: 25-01-2012, 11:53:44 door The Hedgehog »

Offline lightman

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] William is (niet) de mol
« Reactie #110 Gepost op: 25-01-2012, 12:52:06 »
Gelezen op ander forum:

De rode pet van William is van de Washington Nationals, zij spelen in het Nationals Park stadion. Dat is ook de naam van een natuurgebied in de staat Washington; in het National Park staat een berg, Mount St. Helens. Deze berg heeft een bijnaam.......The Mole Hill!

Mijn probleem met deze hint is als volgt: De Washington Nationals spelen in Washington D.C., de hoofdstad, terwijl Mount St. Helens National Park idd in de staat Washington ligt, helemaal aan de andere kant van de Verenigde Staten. Ik vind dit, letterlijk, vergezocht.

Daarnaast was de gangbare nickname voor Mount St. Helens: Mount Fuji of America of Mount Fuji of the West. Deze dateert weliswaar van voor de uitbarsting van 1980, vanwege de (toen nog) gelijkenis met de berg in Japan, maar wordt uit respect nog steeds gebruikt. De toerist die mole hill schrijft op virtualtourist.com lijkt me eerder op zoek naar een pakkende titel voor zijn foto.
Facial expression, body language, context, interpretation!

Offline loismol

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] William is (niet) de mol
« Reactie #111 Gepost op: 25-01-2012, 17:35:51 »
Ik had ergens anders gelezen (weet niet meer waar), dat die pet speciaal voor hem gemaakt is. Er was toen ook een foto bij, de W van William en aan de zijkant staat Spaaij.

Offline Tunnelbouwer

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] William is (niet) de mol
« Reactie #112 Gepost op: 25-01-2012, 18:25:25 »
Als de pet een verwijzing is naar de mol hou ik het bij de letters m-o-l die erin te vinden zijn. Iedere kandidaat kan een pet opzetten en het is makkelijk uit te leggen. Eenvoud, daar hou ik van :-)

Tevens kan ik een verwijzing naar william als mogelijke mol toevoegen. Misschien niet origineel, en delen ervan zijn volgensmij al langsgekomen, maar kan mij niet herinneren dat het in deze vorm gepost is. Dus, onder het mom van 'een kandidaat bij een aanwijzing zoeken':

Er zijn verschillende verwijzingen geweest naar het kruis. Hierdoor kan eenvoudig de link worden gelegd met het scandinavische kruis. Deze is in de IJslandse vlag van 1897 verwerkt:

Deze vlag is later vervangen omdat het teveel op de toenmalige vlag van griekenland leek (misschien het volgende land, om de speculaties te voeden):

De vlag van de geboorteplaats van kandidaat William (Zwolle dus):


Ben ik de enige die hier verbanden tussen kan leggen?

* Met dank aan wikipedia, waarvan de links van al deze vlaggen te vinden zijn.

Offline xaniapops

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] William is (niet) de mol
« Reactie #113 Gepost op: 25-01-2012, 18:34:03 »
nice!!! ik had ook al ergens links met william en kruizen gemaakt.. maar dit is by far de beste!!!!!
Ik denk Finale met mijn 3 hoofdverdachte: Tim, Liesbeth & William

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [Kandidaat] William is (niet) de mol
« Reactie #114 Gepost op: 25-01-2012, 19:26:36 »
Ze kiezen natuurlijk niet het land uit, omdat die vlag lijkt op de vlag van de stad waar de Mol woont. En andersom kiezen ze ook niet een Mol omdat 'zijn' vlag lijkt op die van het land.
The British are not impressed.

Offline Tunnelbouwer

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] William is (niet) de mol
« Reactie #115 Gepost op: 25-01-2012, 21:46:21 »
Ze kiezen natuurlijk niet het land uit, omdat die vlag lijkt op de vlag van de stad waar de Mol woont. En andersom kiezen ze ook niet een Mol omdat 'zijn' vlag lijkt op die van het land.

Ik gaf al aan dat het mij hier ging om 'een kandidaat bij een aanwijzing zoeken'. De aanwijzing was in dit geval het kruis. Deze is al in verband gelegd met andere kandidaten (ik meen o.a. Hadewych), en ik leg hier een verband met William - puur omdat ik mij verveel(de).

Dat gezegd hebbende; ik ben het niet volledig met je beweringen eens. Het is weliswaar niet voor de hand liggend, maar het is feitelijk wel degelijk mogelijk om een land bij een kandidaat te zoeken: iedere opdracht kan in ieder land gespeeld worden. Je kan in ieder land een object neerleggen en mensen er omheen droppen met een foto, je kan in ieder land een woord proberen te schrijven met twee jeeps, je kan in ieder land met een speedboot door het water racen, je kan in ieder land een rondleiding door een stad maken etc..

Wat betreft je tweede punt; de programmamakers kiezen de vlaggen niet uit, maar zijn wel verantwoordelijk voor de hints die in het programma komen. De aandacht vestigen op een - mijns inziens meer dan toevallige - hoeveelheid kruizen maakt het aannemelijk dat hier een hint in verborgen zit. Welke dat is blijft natuurlijk speculeren. Wat ik al eerder met mijn verhaal omtrent het getal 12 heb proberen aan te geven; een (on)bedoelde hint kan met wat creativiteit aan iedere kandidaat gekoppeld worden. Dit werkt ook de andere kant op, dat wil zeggen; iedere kandidaat kan met wat creativiteit aan ijsland gekoppeld worden, waarna de hints in het programma worden verwerkt om deze gedachtegang aan kijkers duidelijk te maken.

Net zoals het de programmamakers vrij staat om hints te kiezen en deze in het programma te verwerken om een kandidaat aan de mol te koppelen, zo staat het de kijkers vrij om deze hints op een eigen manier te interpreteren en aan een kandidaat te koppelen. In de laatste aflevering wordt duidelijk welke hints in het programma verstopt zijn, en lijkt het allemaal erg simpel. Vergeet dan echter niet hoeveel dingen in het programma zijn opgevallen die naar een andere kandidaat zouden kunnen wijzen.

Ik zie het achterhalen van de hints dus meer als een soort bezigheidstherapie om je creativiteit de vrije loop te laten.

Offline xaniapops

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] William is (niet) de mol
« Reactie #116 Gepost op: 25-01-2012, 23:12:46 »
Ze kiezen natuurlijk niet het land uit, omdat die vlag lijkt op de vlag van de stad waar de Mol woont. En andersom kiezen ze ook niet een Mol omdat 'zijn' vlag lijkt op die van het land.

waarom zou dat niet kunnen?
Ik denk Finale met mijn 3 hoofdverdachte: Tim, Liesbeth & William

Offline Ruud2003

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] William is (niet) de mol
« Reactie #117 Gepost op: 25-01-2012, 23:52:40 »
waarom zou dat niet kunnen?

Natuurlijk zou dat kunnen...

Op de redactie: "Zullen we in 2011 met de Mol naar IJsland gaan? De vlag van IJsland is namelijk precies dezelfde als die van Zwolle.
We nemen dan als mol iemand die in Zwolle geboren is. Bijvoorbeeld Herman Brood. O nee, dat kan niet meer.
Schaatser Erben Wennemars dan maar, of presentator Danny Rook. Of chef-kok Jonnie Boer. Of pianist Jan Vayne.
En als die allemaal niet kunnen, nemen we desnoods William Spaaij. Wie gaat ze even bellen?"

En dan hebben ze eindelijk een kandidaat uit Zwolle en dan geeft die aan dat hij niet de mol wil zijn.
Moeten ze óf iemand anders uit Zwolle gaan zoeken, óf een andere mol kiezen en een hele andere hint verzinnen.
Dat laatste lijkt me toch het makkelijkste...
Goede jacht!

Offline Tunnelbouwer

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] William is (niet) de mol
« Reactie #118 Gepost op: 26-01-2012, 00:02:18 »
Natuurlijk zou dat kunnen...

Op de redactie: "Zullen we in 2011 met de Mol naar IJsland gaan? De vlag van IJsland is namelijk precies dezelfde als die van Zwolle.
We nemen dan als mol iemand die in Zwolle geboren is. Bijvoorbeeld Herman Brood. O nee, dat kan niet meer.
Schaatser Erben Wennemars dan maar, of presentator Danny Rook. Of chef-kok Jonnie Boer. Of pianist Jan Vayne.
En als die allemaal niet kunnen, nemen we desnoods William Spaaij. Wie gaat ze even bellen?"

En dan hebben ze eindelijk een kandidaat uit Zwolle en dan geeft die aan dat hij niet de mol wil zijn.
Moeten ze óf iemand anders uit Zwolle gaan zoeken, óf een andere mol kiezen en een hele andere hint verzinnen.
Dat laatste lijkt me toch het makkelijkste...

Blijkbaar heb je mijn post niet gelezen, dus ik zal het deze keer kort houden. Alternatief script zou kunnen zijn: Goed jongens, we hebben de mol - William, en we hebben het land - IJsland. Hoe kunnen we deze twee aan elkaar binden voor de kijkers? 'Nou, William is geboren in Zwolle. De vlag van Zwolle lijkt iets weg te hebben van de vlag van IJsland: in beide vlaggen is het Scandinavische kruis te zien. We kunnen bijvoorbeeld kruizen in het programma verwerken en kijken hoe creatief de kijkers zijn'.

Teruggaand naar wat ik eerder heb gezegd:
een (on)bedoelde hint kan met wat creativiteit aan iedere kandidaat gekoppeld worden. Dit werkt ook de andere kant op, dat wil zeggen; iedere kandidaat kan met wat creativiteit aan ijsland gekoppeld worden, waarna de hints in het programma worden verwerkt om deze gedachtegang aan kijkers duidelijk te maken.

Ik zie het achterhalen van de hints dus meer als een soort bezigheidstherapie om je creativiteit de vrije loop te laten.

Offline Ruud2003

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] William is (niet) de mol
« Reactie #119 Gepost op: 26-01-2012, 00:14:16 »
@Tunnelbouwer:

Ah, dan had ik je dus niet goed begrepen. Maar zoals je het nu schetst, lijkt me het ook de normale gang van zaken.
Eerst is er het land, daarna de mol. En daarna wordt er naar een simpele hint gezocht, waarvan de AVRO-kijker denkt: "Goh, dat ik dat niet gezien heb..."
De vlaggen-hint voldoet hieraan.

We zullen zien of Anton Jongstra hier heel erg blij van wordt...
Goede jacht!