je kunt er natuurlijk vanuit gaan dat de mol als laatste stemt en daarbij de info krijgt welke 4 stemmen al zijn geweest.
`
Met die gedachte heb ik ook gespeeld. Wanneer krijgt de mol informatie? Alleen vóór start van het seizoen, alleen vóór de opdracht, beide, of zelfs nog tijdens de opdracht.
Als dat laatste zo is, was de hele opdracht grote onzin. Dan hoefde de mol niets te doen om de boel te beïnvloeden.
Vanuit uit het verleden is inmiddels wel bekend dat de groep bij zo'n dilemma er meestal alles aan doet om compleet te blijven (alleen Frits had daar geen moeite mee). Het grootste deel zou dus altijd voor groen gaan.
Als de mol inderdaad weet wat de anderen gestemd hebben wordt het spel wel heel erg bepaald door de productie en niet door een actie van de mol.
De productie bepaalde uiteindelijk ook al wie er niet mee mocht stemmen. (Hoe wordt die volgorde eigelijk bepaald? Willekeurig, loten of volgens een vaststaand systeem?) Wat hadden ze gedaan als bv. William onverwacht had aangegeven dat hij wel als eerste wilde?
Als de mol het hele seizoen al wist dat deze opdracht er aan zou komen heeft hij dus nog niet hoeven mollen. Daarmee verdwijnt het hele idee achter het programma. Het was m.i. dan ook beter geweest als het verlies van de pot in procenten was berekend (bv 33% en 75% uit de pot).
Ik kan me niet voorstellen dat de mol niet bij de stemgroep zat. Dan zou je als programmamakers wel heel erg rekenen op de mindfuck van de groep en je eigen pion buiten spel zetten.