Auteur Topic: Aflevering 4  (gelezen 125874 keer)

Offline Tunnelbouwer

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #360 Gepost op: 30-01-2012, 13:16:13 »
Beste strategie is zoveel mogelijk inzetten op groen en zelf voor Rood stemmen, slechtste wat er kan gebeuren is dat de pot gelijk blijft en de kans dat er geld bijkomt is niet aanwezig.

In de strategie die jij beschrijft vergeet je dat er op een gegeven moment een "overtuigde" rood stemmer tegenover een "overtuigde" groen stemmer komt te zitten. En gok dan maar eens wat het wordt. (bv in het echte voorbeeld, als liebeth de mol is: tim overtuigd van groen en frits van rood zitten samen in het laatste gesprek)

Het scenario dat jij beschrijft is tactisch misschien slim, maar is mijns inziens niet doorgevoerd in de onderhandelingen. Het scenario waarin de mol 'groen' heeft afgesproken en naar 'rood' switcht heeft namelijk tot gevolg dat er twee kandidaten van 'rood' naar 'groen' zijn gewisseld. Zoals al vaak aangegeven, geen slimme wissel als kandidaat.  Terugkijkend naar de onderhandelingen kom ik tot 4, voor mij, aannemelijke analyses. Uitgangspunt is het feit dat er iemand van 'rood' naar 'groen' is geswitcht, en dat is met al deze scenario's te verklaren.

1. Liesbeth is de mol. Zij spreekt eerst groen af, en vervolgens rood. Hiermee zet ze Frits klem: Frits weet dat unaniem groen niet mogelijk is, dus moet hij in het laatste gesprek aansturen op meerderheid rood. Vervolgens stemt Liesbeth zelf groen om een meerderheid groen te creeëren.

2. Frits is de mol. Hem wordt duidelijk dat zowel Liesbeth als Tim unaniem 'groen' hebben besloten in het eerste gesprek. Hij mag aannemen dat er dus twee stemmen voor 'groen' komen, en kan de kaarten nu uitspelen. Omdat zowel Liesbeth als Tim zelf het besluit naar 'rood' sturen gaat hij hierin mee. Dat een van beiden deze afspraak niet nakomt lijkt onwaarschijnlijk, maar om extra zekerheid te hebben benadrukt hij de keuze nog eens bij Tim. Vervolgens stemt hij zelf 'groen' om zo tot de meerderheid groen te komen.

3. Tim is de mol. Hoewel het hem niet duidelijk is hoe de kaarten precies liggen, lijkt het waarschijnlijk dat hij Frits kan vertrouwen op zijn stem voor 'rood'. Omdat hij niet weet wat er in het andere gesprek is besloten stemt hij zelf 'groen'. Hiermee kan hij een eventueel twijfelende kandidaat nog opvangen. Dit blijkt achteraf een goede gok - de meerderheid is groen.

4. Tim is een kandidaat. Hiervoor citeer ik een eerdere post van mij:

Uitgaande van het scenario: Waarom spreekt een kandidaat rood af en stemt deze uiteindelijk groen?

Tim zou hiervoor verantwoordelijk kunnen zijn als kandidaat. Hij weet namelijk dat hij in het eerste gesprek groen heeft afgesproken. Hij hoort van Frits (uitgaande van wat er in de aflevering te zien is) niet dat hij al eerder 'rood' heeft afgesproken. Frits zegt namelijk dat de drie dames groen zullen stemmen, maar dat een van hen (de mol) zich zal bedenken om de proef te saboteren. Hieruit zou Tim op kunnen maken dat Frits al eerder over groen heeft gesproken, en dat hij informatie heeft gehad dat de 3 dames op groen stemmen. Mocht Tim vervolgens Frits verdenken als mol, dan kan hij zich afvragen of Frits wel daadwerkelijk rood gaat stemmen. In dat geval brengt een groene stem van Tim de score op 5x groen. Dit kan hij ook best gokken, want als Frits bij rood blijft maakt het niet uit of de score dan 3-2 of 4-1 voor groen wordt: de pot gaat in beide gevallen leeg. Het is dan merkwaardig dat hij uberhaupt 'rood' afspreekt met Frits.

Misschien niet voor de hand liggend, maar ik denk dat het niet uit te sluiten is. In dit geval moet Frits echter wel sterk verdacht worden door Tim.

Vooral dit laatste scenario is interessant, omdat dit inhoudt dat de mol zich gewoon aan zijn/haar afspraak heeft gehouden óf niet bij de onderhandelingen aanwezig was. Daarnaast is er natuurlijk nog het scenario dat bijv. Liesbeth zich bedenkt tijdens het wachten op de stemming.

N.B: veel van deze punten zijn her en der al besproken, dus het wordt een beetje een herhaling van zetten. Dit is in ieder geval mijn huidige kijk op het geheel.

Offline Eddie_V

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #361 Gepost op: 30-01-2012, 13:41:05 »
Het scenario dat jij beschrijft is tactisch misschien slim, maar is mijns inziens niet doorgevoerd in de onderhandelingen. Het scenario waarin de mol 'groen' heeft afgesproken en naar 'rood' switcht heeft namelijk tot gevolg dat er twee kandidaten van 'rood' naar 'groen' zijn gewisseld. Zoals al vaak aangegeven, geen slimme wissel als kandidaat.  Terugkijkend naar de onderhandelingen kom ik tot 4, voor mij, aannemelijke analyses. Uitgangspunt is het feit dat er iemand van 'rood' naar 'groen' is geswitcht, en dat is met al deze scenario's te verklaren.

Nee je begrijpt me verkeerd, ik heb het al eerder vermeld ergens. In mijn ogen de beste tactiek is proberen iedereen te overtuigen van Groen en dan zelf voor Rood gaan, dan ben je ten eerste niet te achterhalen en ten tweede bereik je het maximale.

Zoiets gaat op totdat je iemand tegenkomt die ook voor Rood wil gaan, het beste wat je dan kunt doen is hierin meegaan en zelf voor Groen kiezen. Dat lijkt mij het beste scenario voor de Mol. Dan is mijn vraag wie probeerde wie over te halen om op Rood te stemmen, en wat helemaal raar is is dat Annemarie en Tim samen tot de conclusie komen dat de Mol toch niet voor unaniem groen zal kiezen en dat toch ergens niet beseffen en stuf groen blijven volhouden.

Tel daarbij op dat er iemand van rood naar groen is gewisseld (valt anne-marie af) en blijft Tim de mol./

Offline Lizzy_M

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4
« Reactie #362 Gepost op: 30-01-2012, 15:16:28 »
zo eindelijk de aflevering eens rustig terug kunnen kijken zonder afleiding. Ik vond het een erg leuke aflevering. Vooral de onderhandelopdracht was geweldig inmho. Breng weer lekker reuring in de groep, vooral met de uitkomst pot helemaal leeg. De twijfel in de groep kan op deze manier alleen maar toenemen, precies wat je wil in een spel als WIDM.

Ik begin er steeds meer van overtuigd te raken dat het Tim is die uiteindelijk toch groen heeft gestemd. Hoewel ik er nog niet helemaal de vinger op kan leggen vind ik Tim sowieso steeds verdachter worden, dus misschien moet ik langzaam aan maar eens switchen van Annemarie naar Tim...

Offline xaniapops

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4
« Reactie #363 Gepost op: 30-01-2012, 16:18:29 »
Het scenario dat jij beschrijft is tactisch misschien slim, maar is mijns inziens niet doorgevoerd in de onderhandelingen. Het scenario waarin de mol 'groen' heeft afgesproken en naar 'rood' switcht heeft namelijk tot gevolg dat er twee kandidaten van 'rood' naar 'groen' zijn gewisseld. Zoals al vaak aangegeven, geen slimme wissel als kandidaat.  Terugkijkend naar de onderhandelingen kom ik tot 4, voor mij, aannemelijke analyses. Uitgangspunt is het feit dat er iemand van 'rood' naar 'groen' is geswitcht, en dat is met al deze scenario's te verklaren.

1. Liesbeth is de mol. Zij spreekt eerst groen af, en vervolgens rood. Hiermee zet ze Frits klem: Frits weet dat unaniem groen niet mogelijk is, dus moet hij in het laatste gesprek aansturen op meerderheid rood. Vervolgens stemt Liesbeth zelf groen om een meerderheid groen te creeëren.

2. Frits is de mol. Hem wordt duidelijk dat zowel Liesbeth als Tim unaniem 'groen' hebben besloten in het eerste gesprek. Hij mag aannemen dat er dus twee stemmen voor 'groen' komen, en kan de kaarten nu uitspelen. Omdat zowel Liesbeth als Tim zelf het besluit naar 'rood' sturen gaat hij hierin mee. Dat een van beiden deze afspraak niet nakomt lijkt onwaarschijnlijk, maar om extra zekerheid te hebben benadrukt hij de keuze nog eens bij Tim. Vervolgens stemt hij zelf 'groen' om zo tot de meerderheid groen te komen.

3. Tim is de mol. Hoewel het hem niet duidelijk is hoe de kaarten precies liggen, lijkt het waarschijnlijk dat hij Frits kan vertrouwen op zijn stem voor 'rood'. Omdat hij niet weet wat er in het andere gesprek is besloten stemt hij zelf 'groen'. Hiermee kan hij een eventueel twijfelende kandidaat nog opvangen. Dit blijkt achteraf een goede gok - de meerderheid is groen.

4. Tim is een kandidaat. Hiervoor citeer ik een eerdere post van mij:

Vooral dit laatste scenario is interessant, omdat dit inhoudt dat de mol zich gewoon aan zijn/haar afspraak heeft gehouden óf niet bij de onderhandelingen aanwezig was. Daarnaast is er natuurlijk nog het scenario dat bijv. Liesbeth zich bedenkt tijdens het wachten op de stemming.

N.B: veel van deze punten zijn her en der al besproken, dus het wordt een beetje een herhaling van zetten. Dit is in ieder geval mijn huidige kijk op het geheel.

jep exact hoe ik het ook zie..

en wat jij bedoelt Eddie snap ik ook..

maar dat geld in principe ook voor alle 3 die kandidaten:

Liesbeth wil eerst groen..
Als ze bij Frits zit en frits is het nog aan het doorlezen, komt Liesbeth tot de conclusie dat unaniem groen nooit mogelijk is, frits haakt daar meteen op in.. en ze kiezen beide voor rood..
In dit gesprek kunnen beide nog steeds de mol zijn.. Liesbeth ging eerst voor groen en komt vervolgens Frits tegen die voor rood wil.. hierbij is zij wel degene die dat een beetje zelf op zich afroept..maargoed Frits is natuurlijk niet dom en dat weet zij ook dus wellicht speelt ze het zo, omdat ze bang is dat het anders voor `frits teveel opvalt als ze dat niet zelf aankaart...

Voor Frits is dit zijn eerste gesprek, hij leest eerst alles even goed hardop door, wellicht in afwachting van wat Liesbeth gaat voorstellen, zodat ie meer zicht krijgt in wat er al besproken is en wellicht in de hoop dat Liesbeth al tot die conclusie komt zodat hij daar mooi meteen op in kan haken.. Omdat hij hierbij afwacht weten we niet wat hij zelf had voorgesteld als Liesbeth niet tot die conclusie was gekomen.. kan best zijn dat als ze dat niet gezegd was hij ook voor groen was gegaan, om vervolgens later als enige naar rood te switchen....

Gesprek Frits en Tim.. daarin stuurt Frits duidelijk aan voor rood.. dit moet ie eigenlijk ook wel doen want anders zou hij zichzelf superverdacht maken omdat t vreemd zou zijn als hij het voorgaande gesprek met Liesbeth opeens negeert, zowel voor ons als kijker als ook voor de medekandidaten (want er wordt vast nog over nagepraat)
Maar ook Tim zou hier dus de mol kunnen zijn, want hij gaat voor groen alleen nu komt ie Frits tegen en moet ie daar dan wel iets mee doen.. 

Hadewych en AM hebben alleen de info groen gekregen.. zij weten aan de hand van hun gesprekken dus niet wat er allemaal daarna nog is besproken.. maar als de mol dus alle stemmen kan bekijken en dan pas kan stemmen dan zouden zij alsnog de mol kunnen zijn.. Maar dat is dan wel weer als, als..
« Laatst bewerkt op: 30-01-2012, 16:22:59 door xaniapops »
Ik denk Finale met mijn 3 hoofdverdachte: Tim, Liesbeth & William

Offline cebe

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #364 Gepost op: 30-01-2012, 18:08:00 »
ergens in het forum werd al gesproken over het programma "zo vader zo zoon". Hierin is het de bedoeling dat vader en zoon niet aan elkaar gekoppeld worden door het panel. (dan levert het wat op voor de kandidaat). Welke kandidaat kon het moeilijkst aan de foto van vader/moeder gekoppeld worden? Aan dat programma zou de ml dus goed als kandidaat mee kunnen doen.

Marit??

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4
« Reactie #365 Gepost op: 30-01-2012, 18:43:31 »
In de discussie over of Liesbeth nou een betere positie heeft als mol in de onderhandelingen of juist Tim of Frits:

De tactieken moeten per positie verschillend zijn. Liesbeth kan er inderdaad voor kiezen om via Hadeywch naar Annemarie op groen aan te sturen en via Frits naar Tim op rood.  Het probleem is echter dat Liesbeth te weinig informatie heeft. Liesbeth kan nooit te weten komen wat Tim wil en ze kan nooit te weten komen wat Annemarie wil. Als Annemarie Hadewych op andere gedachten brengt en/of als Tim Frits op andere gedachten brengt, zal Liesbeth dit nooit te weten kunnen komen.

Daarnaast heb je nog een probleem: Je gesprekspartner kan denken dat je de mol bent en daardoor iets anders doen dan waar jij op aanstuurt. Stel dat Annemarie op de plek van Liesbeth zat en Marit had mee onderhandelt, was Marit precies de andere weg in geslagen.

Handiger is daarom om als mol in het laatste gesprek te zitten. Je zit natuurlijk nog steeds met het risico dat je gesprekspartner denkt dat je de mol bent, maar je hebt-in tegenstelling tot op de plek van Liesbeth- wel de mogelijkheid om van al je medekandidaten te weten of ze rood of groen willen stemmen. Ook weet je van al deze mede-kandidaten zeker dat zij niet de mol zijn.

Informatie over wat de rest doet krijgen is dus handiger dan aansturen. Bij aansturen in de positie van Liesbeth weet je namelijk niet of:
- De kandidaten je genoeg vertrouwen om mee te gaan in wat je met ze afspreekt
- Een tweede kandidaat, waar je zelf geen enkel contact mee hebt, de kandidaten die jij gesproken hebt op andere gedachten brengt.

Naast dat je als mol zeker weet dat al je medekandidaten de mol niet zijn, weet je in de positie van Tim en Frits ook wat die medekandidaten willen stemmen. Voor de mol een veel minder riskante positie dan die van Liesbeth, waarbij je wel de voorzet kan geven, maar slechts moet hopen dat die in eigen doel gekopt wordt.

Offline Hoppaa

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #366 Gepost op: 30-01-2012, 19:28:58 »
Na de comments van Rat en Jelsir over "executie gate" heb ik dit even in slowmotion terug gekeken in de HD-versie.

Als het beeld scherp wordt staat de naam Liesbeth ingetypt, bij elke kandidaat! Op Tim na, want daar is het scherm te ver weg.

Toen Liesbeth zelf aan de beurt was werd het heel duidelijk, alle vorige schermen zagen er namelijke exact hetzelfde uit.

Twee opties. Of de productie had geen zin om verschillende schermen te maken, of het is een van de hints...
« Laatst bewerkt op: 30-01-2012, 19:45:33 door Hoppaa »

Offline xaniapops

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4
« Reactie #367 Gepost op: 30-01-2012, 19:41:00 »
mooi gevonden.. ga dat ook eens nazoeken iemand screentjes van?
Ik denk Finale met mijn 3 hoofdverdachte: Tim, Liesbeth & William

Offline Vogel24

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4
« Reactie #368 Gepost op: 30-01-2012, 19:48:47 »
Na de comments van Rat en Jelsir over "executie gate" heb ik dit even in slowmotion terug gekeken in de HD-versie.

Als het beeld scherp wordt staat de naam Liesbeth ingetypt, bij elke kandidaat! Op Tim na, want daar is het scherm te ver weg.

Toen Liesbeth zelf aan de beurt was werd het heel duidelijk, alle vorige schermen zagen er namelijke exact hetzelfde uit.

Twee opties. Of de productie had geen zin om verschillende schermen te maken, of het is een van de hints...
Kun je daar meer screens van maken!? Ik ben echt enorm benieuwd!

Offline Hoppaa

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #369 Gepost op: 30-01-2012, 19:54:18 »
Ik zie dat ze hierboven zijn toegevoegd. Alleen die van liesbeth zelf mist nog, dus bij deze.

Offline Tara01

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #370 Gepost op: 30-01-2012, 20:00:32 »
is dit alleen deze aflevering, of ook al de eerdere afleveringen dat de naam Liesbeth overal in beeld staat?!? Zou opmerkelijk zijn!!!!

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 4
« Reactie #371 Gepost op: 30-01-2012, 20:12:09 »
Twee opties. Of de productie had geen zin om verschillende schermen te maken, of het is een van de hints...
Ik ga niet uit van een hint. Misschien had de medewerker die normaal die schermen monteerd een griepje of hebben ze de verkeerde band aan de Avro gegeven. Een fout zit in een klein hoekje... en de gemiddelde kijker valt het toch niet op. (Hoewel ik de waarschijnlijke spoiler in de vooruitblik echt een grove fout vind!)
« Laatst bewerkt op: 30-01-2012, 20:19:24 door Rat »

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: Aflevering 4
« Reactie #372 Gepost op: 30-01-2012, 20:18:02 »
Oftewel: Het kan best zijn dat bij iedereen die naam in beeld stond, dus niet alleen bij de afvaller?
...óf niet!

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Aflevering 4
« Reactie #373 Gepost op: 30-01-2012, 21:07:03 »
Als je de mollogo's bekijkt die verschijnen op de beeld schermen zie je dat het logo bij Frits aanzienlijk lager zit.
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline xaniapops

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4
« Reactie #374 Gepost op: 30-01-2012, 21:38:55 »
voor mij wederom bewijs dat al die beelden achteraf geshopped (geshopt) worden dus ivm reflectie.. maar dat dacht ik al wel.. en dat is in deze aflevering idd erg slordig gedaan dan.. *weten ze dan niet dat molloten met een vergrootglas achter de tv zitten*

Dit betekend wel meteen dat we eigenlijk niets kunnen ontleden aan de naam Marit in de vooruitblik.. wie weet staat daar dan overal wel marit bij elke kandidaat..

*er is nog hoop Lo*

Maargoed vooralsnog blijf ik me maar aan de roodshow hint vasthouden en mag ik hopen dat dit of een hint naar Liesbeth is, of gewoon een eenmalig foutje in een aflevering..
« Laatst bewerkt op: 1-02-2012, 00:16:57 door xaniapops »
Ik denk Finale met mijn 3 hoofdverdachte: Tim, Liesbeth & William

Offline Hoppaa

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #375 Gepost op: 30-01-2012, 22:04:03 »
Het is er idd duidelijk ingeplakt, maar wel erg slordig met de namen!

Check even de reflectie, en combineer dat met  aflevering 3 en je ziet dat de reflectie exact hetzelfde is. Het scherm is dus gewoon een kopie van het scherm van Liesbeth uit aflevering 3.... En dat terwijl er van bijvoorbeeld Hadewich ook een scherm is met haar naam in dezelfde vorm...

Als je dan toch knipt uit de vorige aflevering, waarom dan niet van alle kandidaten de goede naam?

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Aflevering 4
« Reactie #376 Gepost op: 30-01-2012, 22:15:52 »
Wat moeten we met de opmerking van Art aan het begin van de aflevering dat de Mol weet dat het geld uit de pot kan gaan. Zegt ie dat de Mol z'n best kan/gaat doen ?
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Aflevering 4
« Reactie #377 Gepost op: 30-01-2012, 22:29:38 »
In een blipvert bij opdracht één, rond minuut 5, zien we allerlei borden voorbij komen. Behalve die van Tim!!
We zien deze volgorde 3x voorbij komen:

Anne-Marie - Nee, nou wordt ie mooi!
Marit - Gaat het weer een beetje?
Hadewych - Gulpje
Frits - I AM
William - Hoog kijk omhoog
Liesbeth - Palindroom

« Laatst bewerkt op: 30-01-2012, 22:35:09 door Jelsir »
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline henky

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #378 Gepost op: 31-01-2012, 00:39:40 »
het valt me nu ook op dat er staat kijk omhoog en het bord daarboven is van hadewych is dit misschien een hint?

het zijn vaak van deze simpele dingetjes er hoeft geen hele gedacht of verklaring van het kijk omhoog achter te zitten.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 4
« Reactie #379 Gepost op: 31-01-2012, 01:23:16 »
Ik heb opdracht 1 op het munitiedepot op de kaart gezet...

Spoiler: In welke bunkers zaten de borden:
(klik om te tonen/verbergen)
Hééél misschien zit alles één plekje verschoven, maar ik ben er vrij zeker van dat dit het is. Het heeft dan ook flink wat tijd gekost om het uit te pluizen.

Spoiler: Hoe werd er gefietst:
(klik om te tonen/verbergen)

Opvallende zaken:
  • Marit ::rofl::

  • Anne-Marie en Marit fietsen nadat ze bij Art en 3 of 4 lege bunkers zijn langs geweest helemaal terug naar het begin waar William bij "Nee, nou wordt ie mooi" zit te wachten. Overtuigd Anne-Marie Marit (of anders om) ervan dat Art toch echt het eindpunt is en slaan ze daarom Hadewych over? (Dit pakt uiteindelijk overigens best goed uit.)

  • Liesbeth en Frits bediscussiëren welke bunker ze als eerste heen gaan. Ze spreken hierbij over de middelste bunker. De bunker waar ze heen gaan is niet de middelste bunker uit de rij, maar alleen de middelste bunker uit het spel. Is Frits en Liesbeth uitgelegd welke bunkers onderdeel waren van het spel en hebben ze dat verzwegen richting Marit, Anne-Marie en de overige kandidaten?
  • Als Liesbeth voorsteld om de middelste te nemen, kiest Frits voor rechts. Als ze de middelste links (van de bunkers die meetellen) hadden genomen dan waren ze bij "I am" uitgekomen en had Frits mogelijk meteen buiten spel gestaan. Dat zou een mol willen voorkomen.

  • Tim die lekker zit te chillen achterop bij William... maar dat wisten we al.

William, Hadewych en Liesbeth doen echt niets verdachts in deze opdracht. Maar goed met de kennis van de laatste opdracht betekend dat niet zo veel.
« Laatst bewerkt op: 31-01-2012, 01:26:49 door Rat »