Auteur Topic: Mollenspeurtocht over de jaren  (gelezen 24051 keer)

Offline Miek37

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Mollenspeurtocht over de jaren
« Reactie #40 Gepost op: 5-03-2012, 20:38:44 »
???

GMTA : Great minds think alike.  ::tandpastasmiley::

Offline Cosmic Fool

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Mollenspeurtocht over de jaren
« Reactie #41 Gepost op: 5-03-2012, 20:46:53 »
Ik denk dat geld nooit een cruciale rol heeft gespeeld in de mol. Het spelletje voert de boventoon. En dat spelletje is veranderd door de jaren heen. Kandidaten krijgen door welke tactieken er zijn om langer in het spel te blijven en dat merk je in het gedrag. Goed je best doen is niet meer vanzelfsprekend omdat het zaak is om verder te komen. Nu lijkt het net of de bekende Nederlanders het spel overhoop hebben gegooid, terwijl dat meer aan de tijd ligt dan aan het type mensen. Hadden we nu nog steeds onbekende Nederlanders gehad dan waren ook zíj geëvolueerd in het spel, daar ben ik van overtuigd.

Ik ben het met je eens dat geld nooit het belangrijkste element was in WIDM en dat het spel sowieso zou evolueren met ON'ers. Het spel was immers in de loop vd eerste 4 seizoenen al behoorlijk geëvolueerd. Toch zou het minder ver gegaan zijn dan wat er nu aan de hand imo. Je kunt niet ontkennen dat geld wel een grotere rol speelt in het spel bij ON'ers dan bij de bekende medemensen. Als er proeven verloren zijn waar een fikse beloning aan vast zat dan werd er stevig gediscussieerd vroeger, de laatste jaren wordt dat gewoon weggelachen. 

Offline molvankaas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • pineapples are evil
Re: Mollenspeurtocht over de jaren
« Reactie #42 Gepost op: 6-03-2012, 11:42:17 »
vorig jaar rond afl. 7 hoorde ik het eerst van widm, ik keek op alle fora om mijn mol te kiezen zonder dat ik het echt keek, maar was nog zo naief dat ik in letterlijk elke zin een hint zag, hoe stom het ook was. ik hoorde een paar dingetjes en snapte niks van wat mensen met de bus bedoelde waar de mol in zat, dus besloot ik een stukje te gaan kijken, daarnakeek ik ook even aflevering 3 (dacht ik) met de obstakel opdracht omdat er zo veel over werd gezegt. langzamer hand had ik zoveel clipjes bekeken dat ik net voor de finale begon een definitieve mol in mijn hoofd had, patrick. later het hele seizoen nagekeken. daarna tussen seizoen 11 en 12 heb ik elk seizoen nog bekeken terweil ik al wist wie de mol was. desondanks was het nog steeds heel leuk met als beste mol jon, dennis en george, nu kijk ik actiever op de fora en hoop het weer goed te hebben met liesbeth
Geweld is nooit het antwoord, behalve bij de vraag: "wat is nooit het antwoord?"

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Mollenspeurtocht over de jaren
« Reactie #43 Gepost op: 7-03-2012, 00:18:59 »
Ik ben het met je eens dat geld nooit het belangrijkste element was in WIDM en dat het spel sowieso zou evolueren met ON'ers. Het spel was immers in de loop vd eerste 4 seizoenen al behoorlijk geëvolueerd. Toch zou het minder ver gegaan zijn dan wat er nu aan de hand imo. Je kunt niet ontkennen dat geld wel een grotere rol speelt in het spel bij ON'ers dan bij de bekende medemensen. Als er proeven verloren zijn waar een fikse beloning aan vast zat dan werd er stevig gediscussieerd vroeger, de laatste jaren wordt dat gewoon weggelachen. 

Dat ben ik echt niet met je eens, en dat kan ook, want we zullen het nooit weten. Wat wel een wezenlijk verschil is dat de invloed van camera's anders zal zijn bij BN'ers en OBN'ers. De meeste BN'ers zijn wat karakteristieker en zich waarschijnlijk op een andere manier bewust van de camera's. Dat kleurt de serie, en dus ook het verloop van de opdrachten.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Mollenspeurtocht over de jaren
« Reactie #44 Gepost op: 7-03-2012, 19:23:20 »
Stel je bent kandidaat en je gaat gewoon vol voor elke opdracht. Iedereen die dat niet doet onderwerp je elke keer aan een kruisverhoor. Desnoods publiekelijk. Dan maak je het de nep-mollen erg lastig en nog beter, ook voor de mol wordt het alleen maar moeilijker.

Welke Bnn-er heeft er een keer "ballen" en gaat dit weer doen? Ik daag bij deze alle kandidaten van 2013 uit!  ::jaja::
volgens mij zijn er al wel BN'ers die dat doen hoor. Maar mensen maken ook onbewust fouten. Paar BN'ers die ik op dit moment kan bedenken zijn Vivienne, Miryanna, Soundos en Hadewych.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Tunnelbouwer

  • Forumlid
Re: Mollenspeurtocht over de jaren
« Reactie #45 Gepost op: 7-03-2012, 19:32:28 »
Blijkbaar is de tactiek om "jezelf verdacht te maken om anderen te verwarren" er ingesleten als een "goede tactiek". Maar is dat nou echt zo?

(..)

Vrij simpele uitleg. De finale wordt gespeeld door 3 deelnemers; 2 kandidaten en een mol. Uitgaande van een fanatieke kandidaat en een mollende kandidaat lijkt het duidelijk wie de meeste kans heeft om te winnen: de fanatieke kandidaat moet kiezen tussen 2 deelnemers die tijdens opdrachten duidelijk mollen en heeft dus 50% kans de juiste te kiezen. De mollende kandidaat weet van zichzelf dat hij/zij de mol niet is en ziet ook dat de fanatieke kandidaat de mol niet zal zijn. Dit geeft de mollende kandidaat dus 100% zekerheid over wie de mol is.

Offline Cosmic Fool

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Mollenspeurtocht over de jaren
« Reactie #46 Gepost op: 7-03-2012, 23:33:55 »
Dat ben ik echt niet met je eens, en dat kan ook, want we zullen het nooit weten. Wat wel een wezenlijk verschil is dat de invloed van camera's anders zal zijn bij BN'ers en OBN'ers. De meeste BN'ers zijn wat karakteristieker en zich waarschijnlijk op een andere manier bewust van de camera's. Dat kleurt de serie, en dus ook het verloop van de opdrachten.

Ik begrijp je standpunt volledig, maar naar mijn aanvoelen zijn de emoties vaak minder oprecht bij BN'ers. Sommigen gaan (gelukkig!) echt op in het spel, maar voor veel BN'ers is het ook gewoon een manier om weer wat in de aandacht te komen en hun carrière een zetje te geven of te herlanceren. Het is wel opvallend dat de écht bekende Nederlanders passen voor WIDM.

Is er ergens een overzicht te vinden van de omvang van de pot die de winnaar mee naar huis mocht nemen in die 12 seizoenen? Dan zouden we kunnen zien hoe dit geëvolueerd is.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Mollenspeurtocht over de jaren
« Reactie #47 Gepost op: 7-03-2012, 23:38:38 »
ja hoor
seizoen 1:  82.000 gulden
seizoen 2:  70.000 gulden
seizoen 3:  42.300 gulden
seizoen 4:  35.500 euro
seizoen 5:  23.000 euro
seizoen 6:  24.475 euro
seizoen 7:  17.300 euro
seizoen 8:  20.375 euro
seizoen 9:  22.650 euro
seizoen 10: 21.950 euro
seizoen 11: 19.540 euro
seizoen 12: 12.601 euro

bron: wikipedia
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Cosmic Fool

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Mollenspeurtocht over de jaren
« Reactie #48 Gepost op: 8-03-2012, 00:25:36 »
Bedankt, Lukie4! ::ok:: 'Quod erat demonstrandum' zou ik zeggen, Lautjuh. ;)Ik weet wel dat de beloningen bij de opdrachten kleiner werden met de jaren, maar de conclusie lijkt me toch onomstootbaar. Steeds minder geld in de pot door al die 'hulpmollen'.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Mollenspeurtocht over de jaren
« Reactie #49 Gepost op: 8-03-2012, 09:25:25 »
Steeds minder geld in de pot door al die 'hulpmollen'.
Het enige dat je uit die lijst kan afleiden is "steeds minder geld in de pot". Waardoor dat komt kun je niet uit die lijst afleiden. Sterker nog je zegt zelf - de beloningen worden kleiner. Voilá, zou ik zeggen.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Mollenspeurtocht over de jaren
« Reactie #50 Gepost op: 8-03-2012, 09:32:59 »
Bedankt, Lukie4! ::ok:: 'Quod erat demonstrandum' zou ik zeggen, Lautjuh. ;)Ik weet wel dat de beloningen bij de opdrachten kleiner werden met de jaren, maar de conclusie lijkt me toch onomstootbaar. Steeds minder geld in de pot door al die 'hulpmollen'.

Het enige dat je uit die lijst kan afleiden is "steeds minder geld in de pot". Waardoor dat komt kun je niet uit die lijst afleiden. Sterker nog je zegt zelf - de beloningen worden kleiner. Voilá, zou ik zeggen.

Tja, dat de pot steeds lager wordt hoeft geen verband te houden met onbekende of bekende Nederlanders en hun spel. De keuze voor de eindstand van de pot ligt deels toch echt bij de makers. Zij beslissen hoeveel er verdiend kan worden met elke opdracht.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Mollenspeurtocht over de jaren
« Reactie #51 Gepost op: 8-03-2012, 10:10:58 »
Het effect van een pot die halverwege tot de bodem leeg gaat is toch wel erg groot; seizoen 7 en 12 blijken ook de seizoenen met de laagste pot.

Offline Tunnelbouwer

  • Forumlid
Re: Mollenspeurtocht over de jaren
« Reactie #52 Gepost op: 8-03-2012, 10:57:02 »
Zoveel is de pot toch niet omlaag gegaan over de jaren heen? Het 1e en 2e seizoen waren gewoon aan de hoge kant met omgerekend ongeveer 37.250 en 31.800 euro. In seizoen 3 is het al terug naar 19.250 euro. Seizoen 4 is vervolgens weer een 'uitschieter' naar boven, maar vanaf dan blijft het aardig rond de 20.000 euro schommelen.

Seizoen 12 is dan een uitschieter 'omlaag', met name vanwege de lege pot in aflevering 4. De kandidaten hadden hier mijns inziens wel degelijk een reeele kans op een pot rond de 20.000 euro, dit is ze alleen niet gelukt. Ik vind niet dat de programmamakers dan 'bij moeten springen' om op een gemiddeld bedrag uit te komen. Dan kan de mol inderdaad net zo goed stoppen met mollen, omdat dit betekent dat de bedragen omhoog gaan naarmate de mol beter molt.

Ik krijg de indruk dat geld de laatste jaren steeds minder waardevol lijkt. We kopen mobieltjes met abonnementen van 40 euro per maand, computers van 1000 euro, en vinden 12.800 euro in de pot vergelijkbaar met 'niks'. Vergeet niet dat 12.800 euro nog steeds een zeer mooi 'salaris' is voor 3 weken 'werk', iets waar weinig mensen in NL overheen gaan.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: Mollenspeurtocht over de jaren
« Reactie #53 Gepost op: 8-03-2012, 10:58:54 »
In seizoen 3 is het al terug naar 19.250 euro.
Het lijstje van Lukie4 klopt niet helemaal, er werd 42.300 euro verdiend, niet 42.300 gulden ;)
...óf niet!

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Mollenspeurtocht over de jaren
« Reactie #54 Gepost op: 8-03-2012, 11:27:32 »
Er zijn trouwens meerdere redenen waarom die bedragen zoveel verschillen. In seizoen 3 had je bijvoorbeeld opdrachten waarbij slagen +5000 betekende en niet slagen -5000. De uitersten waren veel groter. Je moet het ook nog in verhouding zien tot hoeveel er verdiend had kunnen worden. In seizoen 3 was de maximale pot maarlieft 257.500 euro. Dit seizoen was de maximale pot 64.200 euro. Overigens meer dan afgelopen 4 seizoen. (Bron: wiewasdemol.nl)


Ik heb van seizoen 3tm12 hier wel overzichten van in een berekening om de beste mol te berekenen. Dit levert de volgende cijfers op:


Sinds 2006 is de maximale te winnen pot redelijk constant. Het ligt ergens rond de 60.000 euro wat men zou kunnen winnen. Het percentage hiervan wat gewonnen wordt loopt erg uiteen, evenals het percentage waarvoor de mol verantwoordelijk is. Zo heeft Milouska nog heel veel eigenhandig uit de pot gehouden, terwijl Inge geen poot uitstak en haar lage pot vooral aan de veiling, Nadja en Paul dankte.

Overigens kun je nog kleine kanttekeningen plaatsen bij de maximale pot. Zo is het maximale aantal antwoorden wat je kan bedenken in de pimpampetopdracht moeilijk te bepalen.
« Laatst bewerkt op: 8-03-2012, 11:30:33 door Qper »

Offline Koemba

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Mollenspeurtocht over de jaren
« Reactie #55 Gepost op: 8-03-2012, 11:36:10 »
Is dit een 'hoe is het veranderd'-topic of een 'wat moet er nog veranderen'-topic? Want vorig jaar hadden we ook een topic voor suggesties voor het komende (dit) seizoen, en daar is goed naar geluisterd!

Op een of andere manier is het toch nooit goed...  :-\\

Offline Tsubasa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Re: Mollenspeurtocht over de jaren
« Reactie #56 Gepost op: 8-03-2012, 11:46:49 »
Het is wel grappig om te ontdekken dat tot nu toe ongeveer elke drie seizoenen er een topmol (volgens de fans) tussen zit. Mocht de mol van 2012 wat tegenvallen dan zou de nieuwe topmol overdue zijn:

Seizoen 1-3: George
Seizoen 4-6: Milouska
Seizoen 7-9: Dennis
Seizoen 10-12: Wie?
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Mollenspeurtocht over de jaren
« Reactie #57 Gepost op: 8-03-2012, 12:02:04 »
Het is wel grappig om te ontdekken dat tot nu toe ongeveer elke drie seizoenen er een topmol (volgens de fans) tussen zit. Mocht de mol van 2012 wat tegenvallen dan zou de nieuwe topmol overdue zijn:

Seizoen 1-3: George
Seizoen 4-6: Milouska
Seizoen 7-9: Dennis
Seizoen 10-12: Wie?

Hoewel ik Annemarie verdenk, heb ik nog wel stiekeme hoop op Hadewych. Die zou op het criterium 'verdenking door medekandidaten' Dennis van de troon stoten. De vraag is echter (tenminste op de manier hoe ik een goede mol bepaal/bereken) behalve hoeveel ze verdacht wordt ook nog hoeveel effectieve acties gehad heeft en hoe groot haar aandeel was in het leeg houden van de pot.

Annemarie zal op het gebied van effectieve molacties denk ik aardig scoren. Echter op het criterium 'verdenking door medekandidaten' bevind ze zich in dezelfde regionen als Kim en Jon

Offline Tunnelbouwer

  • Forumlid
Re: Mollenspeurtocht over de jaren
« Reactie #58 Gepost op: 8-03-2012, 12:03:39 »
Voor iedereen die verklaringen zoekt voor de hoogte van de pot per seizoen:

- De switch van ON'ers naar BN'ers als kandidaten is niet het enige dat veranderde in dat jaar..

- Ook lijken de bedragen een patroon uit de euro/dollarkoers te volgen vanaf seizoen 3..

- En zelfs de bergtoppen doen een goede voorspelling over het gewonnen geldbedrag bij WIDM (uitzondering van seizoen 10 en 11)

 ;D ;D ;D

Offline Cosmic Fool

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Mollenspeurtocht over de jaren
« Reactie #59 Gepost op: 8-03-2012, 12:26:27 »
De lagere beloningen zijn voor mij weliswaar een element dat zeker een rol speelt, maar geenszins een voldoende verklaring voor de spectaculaire en aanhoudende dalende trend.