Mijn verzekeringsmaatschappij:
Ik wist dat er door de veranderde assurantiebelasting andere bedragen in rekening zouden worden gebracht voor mijn polissen. De verhoogde belasting zou worden verrekend met verlaging van de premies. Uiteindelijk betaal ik nu voor al deze premies 1,51 euro per maand meer, dan in 2012.
Daar is overheen te komen, met name omdat ik aan de andere kant ook meer zorgtoeslag heb gekregen, en het salaris is een beetje opgetrokken.
Al met al kom ik met plussen en minnen (verzekeringen, belastingen, bijdrage VVE, en dergelijke), uit op een minieme lastenverzwaring van nog geen euro per maand.
Tot zover: geen probleem.
Wat wel erg irritant was: omdat er door het juridisch samengaan van twee Verzekeraars andere premiebedragen van toepassing werden, en bovendien enkele polissen werden gecombineerd, kwam er een ingewikkelde berekening:
Vooruitbetaalde (half-)jaarpremies uit de oude situatie werden aan mij teruggestort, daarvoor kwamen de nieuwe premies in de plaats. In principe ook nog geen probleem, ware het niet dat men de premie van de vernieuwde polis voor een heel jaar vooruit heeft ingehouden.
Ze hadden toegezegd dit bedrag aan het eind van deze maand terug te storten, onder aftrek van het over februari verschuldigde bedrag.
En dat schoot mij in het verkeerde keelgat. Ik heb het bedrag zelf nu teruggeboekt, en de maandpremie over deze maand apart betaald.
Als ze premies te innen hebben, dan zijn ze er als de kippen bij, maar als ze een ten onrechte ingehouden bedrag moeten terugstorten, dan gaat daar ineens bijna een maand overheen.