Nijlpaard
De jury is eruit. Dit waren de fabels:
Starlight:
Het nijlpaard dat wilde dat hij geen nijlpaard was
Er was eens een nijlpaard dat wilde dat hij geen nijlpaard was. Hij was helemaal niet blij met zichzelf. Wat kan ik nou helemaal? dacht hij, het enige wat ik doe is in het water liggen en mensen aanvallen. Iedereen is bang voor mij, ik ben één van de gevaarlijkste dieren van Afrika. Ik hoor niet eens bij de big five, ik ben alleen maar big. Was ik maar een leeuw! Die wordt de koning van de savanne genoemd, die heeft macht en aanzien. Of was ik maar een giraffe! Die heeft een lange nek en gracieuze lange poten. Het luipaard zou ik ook wel willen zijn, die is tenminste snel. De flamingo is zo lenig dat hij op een poot kan staan, en de olifant heeft het beste geheugen van heel Afrika. Zelfs de miereneter heeft nog nut, want die eet alle mieren op. Maar ik, waar ben ik nou goed voor? Er lopen hier allerlei bijzondere dieren, zelfs de grote vijf loopt hier rond, maar ik ben gewoon een grote nul! Zo verzuchtte het nijlpaard terwijl hij zich in het meer liet zakken, alleen zijn kop kwam er nog bovenuit. Terwijl het nijlpaard daar lag kwam er in de verte ineens een jeep aan. Oh nee he, dacht het nijlpaard, komen ze ook nog op safari! Ze zullen vast weer vol bewondering naar de andere dieren kijken, en dan er snel vandoor gaan zodra ze mij zien, zoals altijd. Het nijlpaard probeerde zich te verstoppen, maar het was te laat, daar hoorde hij het al. “Sst, daar, een nijlpaard!”. Hij bereidde zich al voor op de bange stemmen, de omkerende jeep, maar ineens klonk er heel wat anders: “Waar? Waar? Ooh, daar! Wauw, kijk, een nijlpaard!” klonken verschillende stemmen door elkaar. Fototoestellen klikten en voorzichtig kwam het nijlpaard iets omhoog uit het water vandaan. Hoorde hij het nou goed? Hadden ze het echt over hem? Verbaasd stond hij te kijken, vroeg zich af of hij soms droomde, maar nee, deze mensen waren hier echt voor hem. En alsof dat nog niet genoeg was, hoorde hij ineens een vrouw in de jeep zeggen “Nijlpaarden zijn echt mijn favoriete dieren. Wist je dat ze makkelijk 5 minuten lang onder water kunnen blijven? En ze kunnen ook wel 30 kilometer per uur lopen en ze zijn heel erg wendbaar! Dat zou je niet verwachten van die dieren”. Daar was het nijlpaard even stil van. Echt waar? Had hij een verborgen talent? Zo had hij dat nog nooit gezien. Maar als deze mensen het wel zagen, was hij misschien toch wel waardevol. Voorzichtig glimlachte hij. En voor even was het nijlpaard heel blij dat hij een nijlpaard was.