Na de opdracht nog eens goed te hebben laten bezinken, en mede dankzij het speurwerk van enkele mollega's op dit forum (waarvoor zeer veel dank en respect), ben ik van mening dat er alleen al uit deze opdracht heel veel informatie te halen is over wie al dan niet de Mol zou kunnen zijn.
Dat ben ik geheel met jullie eens, ook de reden waarom ik juist bij déze, of dit soort opdrachten erg gespitst ben.
Natuurlijk zijn er ook weer andere zaken om naar te kijken, zoals een mol die even extra gaat kijken. Maar laten we nou eens naar vier scenario's kijken
1. Een kandidaat probeert het goed te doen. Doet dit liefst wat verdekt.
2. een kandidaat probeert te mollen. Doet dit dan opzichtig
3. Een mol probeert het goed te doen, maar dan zeer opzichtig
4. een mol probeert te mollen, van alles hierboven nu het meest voorzichtig
Maar we hebben te maken met een omgekeerde bewijslast.
We zien iemand mollen of goed werk leveren, en moeten dan terugredeneren.
2. iemand die opzichtig molt is een kandidaat. opzichtig met name voor de anderen, niet per se voor de camera.
3. iemand die het heel opzichtig goed doet, en dit aan anderen toont, is verdacht
4. iemand die heel voorzichtig molt, kan d mol zijn. Dit zullen we echter nooit heel duidelijk in beeld krijgen
1. iemand die het heel goed doet, kan eigenlijk gen mol zijn.
Waar hebben we hier mee te maken ?
iemand die het heel erg goed doet, zonder dat anderen dit eigenlijk kunnen zien, moet wel een kandidaat zijn
iemand die het heel slecht doet, zonder dat anderen het zien, is zéér verdacht als mol.
Laten we vervolgens nog eens kijken hoe een
geprepareerde mol deze opdracht het best uitvoert.
- om te beginnen moet je er niet een potje van maken van jouw eigen stukje. Alles net een plekje fout hangen is dan het beste. overigens lijken een paar schilderijen wel op elkaar: net de foute pakken werkt dan ook.
- wil je dit doen, moet je wel naar jouw stukje muur lopen. Wie deed dat ?
- daarnaast kun je nog proberen geld uit de pot te 'kijken'. Maar niet alleen zelf kijken, ook anderen te stimuleren. ik vind dat kijken an sich wel meevallen trouwens, als ik er negen op rij moet hangen, en ik mag nog een keer terugkijken, helpt me dat zeker.
Maar in de boven geschetste scenario's past teruggaan om te kijken weer in beide vakjes. De schilderijen goed hangen niet, dat is echt 1 op1: goed = kandidaat , fut kan mol zijn.
Dan nog en derde rol: de kandidaat die vooral op tegenstanders let. Het leek mij dat Chris daar erg mee bezig was. Een slimme tactiek, ook voor een speler. Als dan Carolina aanbiedt nog eens te gaan kijken, en hij wil mee (om dat te checken) is dat niet per se mols
wel blijf ik enigszins voorzichtig aangaande ook Heinz's opmerking. Zo zag ik Marlijn ehct kijken bij het stuk wat hierboven aan Ajouad toegekend wordt.