Als ik een bedrag doorgeef aan iemand via mail/whatsapp oid dan typ ik er ook altijd een e achter, dus ik persoonlijk zou het meteen associeren met euro, maar goed.
Maar in dat geval
weet diegene al dat het om een bedrag gaat; of het blijkt uit de context van het bericht. Je moet bedenken dat Chris en Carolina geen idee hadden waar ze naar op zoek waren. Overigens stond de E in dit geval vóór het bedrag en niet er na, zoals jij aangeeft.
Ik heb zojuist even een praktijktest gedaan. Ik heb iemand die de uitzending niet heeft gezien een briefje toegeschoven met E1974 erop en gevraagd wat hij dacht dat dit inhield. Hij had geen idee. Vervolgens heb ik een briefje met daarop 1974,- toegeschoven; hij zei meteen 'euro'.
Ik vind dit een prachtige molactie van Margriet. Het
lijkt namelijk in eerste instantie een handige zet omdat de kandidaten op de grond (en wij als kijkers) in hun hoofd een associatie met het euroteken maken, wetende dat het om een bedrag gaat. Hierdoor wordt het gezien als een plausibele suggestie (Marlijn gaat er dan ook in mee). Maar als je geen flauw idee hebt van de context, is de kans dat je het associeert met een bedrag bijna nihil.
Aan de hand hiervan ga ik nu vol voor Margriet.