Auteur Topic: [DE MOL] Klaas van Kruistum  (gelezen 417844 keer)

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #160 Gepost op: 11-01-2016, 18:11:06 »
Ik begin weer een beetje hoop te krijgen jongens

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #161 Gepost op: 11-01-2016, 18:19:46 »
De afkorting cf. betekent confer, wat weer 'geen onderdeel van een categorie' betekent. Dan is Klaas toch juist niet het onderdeel van de categorie Mollen?

Heb deze link gevonden: http://world-of-insects.weebly.com/verklarende-woordenlijst.html

Confer (Cf.): letterlijk: vergelijk, als men nog niet zeker is of het dier wel zeker tot de soort behoort.

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #162 Gepost op: 11-01-2016, 18:23:32 »
Geen paniek. Omdat ik naast dat puzzelwoordenboek geen enkele link kon vinden tussen CF en Dominicanen, heb ik de eigenaar van mijnwoordenboek.nl eens een mailtje gestuurd met de vraag of hij misschien wist wat de link was. Hij had ook geen idee en heeft het daarom maar verwijderd. AVROTROS zit hier niet achter.
We zijn op hol geslagen  ::rofl:: ::rofl:: ::rofl:: ::rofl:: ::rofl:: ::rofl::
Dank SanderFMC voor de toelichting, weer een pak van mijn RUG ;-)
Meer L

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #163 Gepost op: 11-01-2016, 18:25:51 »
ik denk niet dat cf confer betekent.

Maar ik heb wel dit gevonden
De opdracht ging door in het St. Francis klooster.
In het spaans (taal  van Dominicaanse Republiek) betekent dit Convento s.Francisco
dus CF.

En van  die biechten voor de test geloof ik eigenlijk niet zoveel.
er zijn al enkele voorbeelden geweest (Geert op Milouska, Vera op Jon, Jan op Soundos) geweest waaruit blijkt dat dit gemanipuleerd was.
klaar voor de strijd

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #164 Gepost op: 11-01-2016, 18:27:32 »
Vorig jaar hebben we toch ook gezien dat wie op wie zat niet klopte dus daar hecht ik niet heel veel waarde meer aan.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #165 Gepost op: 11-01-2016, 18:57:00 »
Woe, dit topic heeft een stortvloed opgeleverd, zeg! Wat is hier gaande? Gaat het nog over Klaas zèlf? Of gaat het alleen maar om een of andere wazige lettercombinatie die mogelijk een hint kan zijn?

In dit hint geloof ik alvast niet, mede omdat zijn gedrag helemaal niet mols is, vind ik. Ik verdenk hem gewoon niet. En wat nog niemand heeft opgemerkt is dat de k, l, a, a en s allevijf ontzettend veel voorkomende letters zijn in het Nederlands. Dat er vijf woorden op die letters eindigen, in wat voor volgorde dan ook, dat is statistisch helemaal niet eens zo onwaarschijnlijk. Zoiets gebeurt geheid een keer.

Hoe dan ook: Klaas is voor mij niet de mol en deze vermeende hint brengt daar geen verandering in. Puzzel vrolijk verder, maar ik vind wel dat de letterpuzzels niet thuishoren in een topic over een van de kandidaten.

Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline annebeth

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Sherlock Moles
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #166 Gepost op: 11-01-2016, 19:08:36 »
Ik wil hier nog niet aan geloven hoor.  ::ohno::

Zou het niet allemaal omgekeerd zijn dit jaar? Dus dat de aanwijzingen naar de kandidaten wijzen en niet naar de mol? Ik vond de aanwijzingen naar Remy in afl. 1 sterk met wijsmaken en die 3223 'mollen'. In aflevering 2 dan naar Klaas. En één van de oud mollen zei het ook, dit keer niet de mol vinden maar de kandidaten afstrepen oid.

Hoop ik

Ik las dit en dacht: ja, dit hoor ik Art al helemaal zeggen in het stukje van: jullie als kijker hadden het kunnen weten omdat....

En dan bij elke aflevering uitleggen naar wie de hints gericht waren :) Vooralsnog denk ik dat het dan wel steeds met de titel te maken heeft. Dus: Wijsmaken=Remy, laatste woord letterlijk= Klaas. Ik ben benieuwd wie we volgende keer kunnen afstrepen dan.

Als Klaas de mol is zou ik het wel heel leuk vinden, want ik verdenk hem totaal niet en zie hem ook niets molligs doen. Behalve geld in de pot brengen dan, haha. Wat er dus weer uit gaat volgende aflevering.

Offline Koemba

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #167 Gepost op: 11-01-2016, 19:19:06 »
Damn... Ik heb helemaal in de war van deze hint ::niet-ok::
Ik weet nu ook niet of ik mijn pool moet gaan aanpassen ::rofl::

Ik kan ook niet geloven dat Klaas de mol is, hij is steeds zo extreem zenuwachtig voor de test dat ik me afvraag of je dat kun faken.
« Laatst bewerkt op: 11-01-2016, 19:23:02 door Koemba »

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #168 Gepost op: 11-01-2016, 19:20:50 »
1 voordeel. Ik hoef mijn pool dan niet aan te passen  ::rofl:: Die staat al 2 rondes met Klaas als mol :D

Maar juist omdat hij zo onmols lijkt vond ik hem het wel kunnen zijn.

Of de hint klopt weet ik niet. Zou het zo stom vinden eigenlijk dat ze in aflevering 2 al zo'n hint er in zouden stoppen als een C is the mole dat ik me dat bijna niet voor kan stellen maar ja, niets is wat het lijkt.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #169 Gepost op: 11-01-2016, 19:21:40 »
C is the mole was aflevering 1 hè ;)
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #170 Gepost op: 11-01-2016, 19:34:14 »
Ik zie hier iedereen zeggen dat het een makkelijke hint is. Voor ons is het misschien makkelijk, omdat wij constant speuren naar die dingen. Misschien ons risico van het vak dat we het dan eerder weten dan anderen. Volgensmij was deze hint ook nog niet meteen bekend(weet niet precies wanneer hij gepost is, maar kwam hem gisteravond pas actief tegen). Maar opzich vond ik de hint juist wel goed verstopt, ik had er nooit op kunnen komen en ik denk 95% van de kijkers ook niet.
De hint op zich is niet het probleem. Het is wat mij betreft alles er omheen waardoor het 'makkelijk' is.

- Er wordt meerdere uitspraken gedaan die doen laten vermoeden dat er een diepere lading aan de opdracht zit. Dit komt terug in de tekst van Susan "Als je ons allemaal beluistert word je op het spoor van de Mol gezet" en in het presentatiepraatje van Art na de opdracht. Dat terwijl dit sowieso al een opdracht is die uitlokt om nader naar te kijken.
- De opdracht is zo gemonteerd dat als je er mee bezig gaat je bijna bij toeval de hint kan ontdekken doordat alle laatste zinnen in één blok zijn gebruikt (als Cecile en Klaas binnen zijn). Het is uitdagender als je zelf kan gaan puzzelen wat de logische volgorde is van de teksten en er zelf achter moet komen wat de laatste zinnen zijn. Dit zorgt ook voor meer discussie. Discussie die er godzijdank, maar verbazingwekkend genoeg nog is.
- En bovenal het feit dat de afleveringstitel de sleutel geeft tot het ontrafelen van de hint. Een dergelijk duwtje in de rug kan geen kwaad in een latere aflevering of als de hint bijvoorbeeld verstopt zit in de laatste woorden van presentatieteksten van Art verspreid over meerdere afleveringen, maar nu geeft het wat mij betreft te veel weg.
(- Verder is de ondertiteling opvallend perfect, waardoor ik de indruk heb dat de widm redactie iets heeft aangeleverd of heeft meegekeken. Ook dat geeft aanleiding om in te zoomen op de opdracht.)

Er zullen genoeg kijkers zijn die de hint niet mee zullen krijgen. Aan de andere kant sprak ik vanochtend een collega die aflevering 2 niet eens gezien heeft en de hint noemde. Juist vanwege social media vind ik het jammer dat er zo veel extra aanwijzingen rond de hint gestopt zijn. Ik vind het leuk om te puzzelen en te proberen hints te vinden, op dit forum op elkaars theorieën door te borduren en te discussiëren over de hintwaardigheid ervan, zelfs als dat tot niets leidt. Door alle pijlen die gericht waren op deze hint is de kans groot dat het snel ontdekt wordt en zich via social media als een vuurtje verspreid. Dat neemt een deel van de lol weg.
Wat dat betreft ben ik blij dat ik de aflevering pas gisteren echt bekeken heb en ben gaan puzzelen voor dat ik heb forum heb bekeken.

Offline witte raaf

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #171 Gepost op: 11-01-2016, 19:36:27 »
C is the mole was aflevering 1 hè ;)

Maar die c, of case kon ook slaan op de andere finalisten, carolien en cornelissen


Offline NF07

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #172 Gepost op: 11-01-2016, 19:36:34 »
Twee verdere conclusies INDIEN deze hint klopt, dan:

1) Is dit inderdaad gewoon het echte haar van de Mol, want het lijkt gewoon helemaal het haar van Klaas. Best een fail van de makers dan wel dat ze dit shot gemist hebben in de eindbewerking, of dat ze de zekerheid niet genomen om een pruik te gebruiken.


2) Heeft Susan Visser zich in de eerste aflevering van Moltalk misschien gewoon echt versproken dat ze met Klaas gepraat heeft (wat ze nadien nog rechtzette dat ze Kees bedoelde)

3) Vind ik het best grappig dat hier mensen nu zitten te klagen dat deze hint wel eens echt kunnen zijn en dat dat niet kan en niet mag, dat de Mol nu nog niet ontmaskert mag zijn. Als je geen hints wil zien kan je hier gewoon best niet op het forum komen denk ik :D

4) Zou dat betekenen dat Klaas tot de laatste aflevering erin blijft, en dat is wat mij betreft zeer positief want is een erg leuke deelnemer.   :)
Lomperik..

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #173 Gepost op: 11-01-2016, 19:38:49 »
Ik ben het helemaal met Rat eens. De hint in deze vorm was leuk geweest voor aflevering 9, zoals ze ook in de trein in WIDM 13 (vergeet even de priesterhint) allerlei duidelijke hints naar Kees gaven. (TOLISDEMOL.) Alvast een ontknoping voor de puzzelaars. Die nu veel te vroeg komt.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #174 Gepost op: 11-01-2016, 19:49:53 »
Dat is het punt. Het is te vroeg voor zo'n hint. Iedereen die weet wie de mol is moet tekenen op straffe van weet ik hoeveel geld als ze het voortijdig verklappen en nu gaan ze het zo op een dienblaadje weggeven?

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #175 Gepost op: 11-01-2016, 19:50:21 »
De hint is mooi. Hij doet me denken aan de Priesterhint uit serie 13, maar dan een variant erop.

Die aanwijzing konden de deelnemers van toen nooit ontrafelen, en het lijkt me sterk dat ze dat nu wel kunnen. ZIJ kennen immers de afleveringstitel niet, dus als het ze al was opgevallen dat de zinnen van de vijf ex-mollen zo raar eindigden, dan nog onthoud je niet alle vijf de zinnen.


Of ik teleurgesteld ben, als deze hint DE hint van serie 16 is? Nou nee, ik zal toch blijven kijken, omdat de weg naar de finale nog 7 afleveringen lang heel leuke televisie zal opleveren.

Kijk ik anders naar Klaas in het vervolg van dit seizoen? Het zou gek zijn om dat niet te doen, denk ik. Maar het verpest mijn kijkplezier geenszins.

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #176 Gepost op: 11-01-2016, 19:52:34 »
Precies, ook dus wat ik denk Heinz, Rat en Tureluurs
1) te makkelijk (niet multi-interpreterbaar naar andere kandidaten)
2) geen extra sleutel nodig van andere aflevering om er te komen
3) te vroeg in de serie
Maar ergens bekruipt me ook het gevoel dat ze dit gedaan hebben voor de nieuwe kijkers, op de zaterdagavond.

« Laatst bewerkt op: 11-01-2016, 19:54:58 door Juuls247 »
Meer L

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #177 Gepost op: 11-01-2016, 19:59:42 »

Maar ergens bekruipt me ook het gevoel dat ze dit gedaan hebben voor de nieuwe kijkers, op de zaterdagavond.



Dan bekruipt me tegelijk ook het gevoel dat de "best voorbereide mol ooit" tevens de "meest doorzichtige mol ooit" zal zijn, want hij oogt erg zenuwachtig, wordt meteen in een uitzonderings c.q. sleutelpositie geplaatst zonder daar zelf iets voor te hoeven doen en de tip "follow the money dit jaar extra belangrijk" betekent dan dus gewoon dat de penningmeester de mol is. Als dat allemaal voor de nieuwe (jongere?) kijker is, is dat wel heel veel stappen terug...

Offline NF07

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #178 Gepost op: 11-01-2016, 20:04:11 »
Dan bekruipt me tegelijk ook het gevoel dat de "best voorbereide mol ooit" tevens de "meest doorzichtige mol ooit" zal zijn, want hij oogt erg zenuwachtig, wordt meteen in een uitzonderings c.q. sleutelpositie geplaatst zonder daar zelf iets voor te hoeven doen en de tip "follow the money dit jaar extra belangrijk" betekent dan dus gewoon dat de penningmeester de mol is. Als dat allemaal voor de nieuwe (jongere?) kijker is, is dat wel heel veel stappen terug...

Als Klaas de Mol is moet je niet meteen zeggen dat het erg doorzichtig is hoor. Hij doet zelf geen superopvallende dingen. Alle dingen die hier passeren (hint in de tekst van oud-mollen, het screenshot waar je zijn haar ziet in (zie hierboven)) zijn allemaal dingen die voortkomen uit de montage, heeft Klaas geen invloed op. Voorlopig heeft hij zelfs weinig Mollerig gedaan wat opzichtig is..
Lomperik..

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #179 Gepost op: 11-01-2016, 20:07:00 »
Sorry maar ik ben zoooooo aan het balen.......En had dit ook niet niet kunnen weten, met alles wat er op social media wordt neergezet.
Kan mijn teleurstelling bijna niet onderdrukken.  :\'(

Zal de productie van WIDM nu ook zo aan het balen zijn, mocht dit inderdaad echt een hint zijn?
Waarom ZO vroeg in het spel.....grrrrrrr
Meer L