Ik zie hier iedereen zeggen dat het een makkelijke hint is. Voor ons is het misschien makkelijk, omdat wij constant speuren naar die dingen. Misschien ons risico van het vak dat we het dan eerder weten dan anderen. Volgensmij was deze hint ook nog niet meteen bekend(weet niet precies wanneer hij gepost is, maar kwam hem gisteravond pas actief tegen). Maar opzich vond ik de hint juist wel goed verstopt, ik had er nooit op kunnen komen en ik denk 95% van de kijkers ook niet.
De hint op zich is niet het probleem. Het is wat mij betreft alles er omheen waardoor het 'makkelijk' is.
- Er wordt meerdere uitspraken gedaan die doen laten vermoeden dat er een diepere lading aan de opdracht zit. Dit komt terug in de tekst van Susan "Als je ons allemaal beluistert word je op het spoor van de Mol gezet" en in het presentatiepraatje van Art na de opdracht. Dat terwijl dit sowieso al een opdracht is die uitlokt om nader naar te kijken.
- De opdracht is zo gemonteerd dat als je er mee bezig gaat je bijna bij toeval de hint kan ontdekken doordat alle laatste zinnen in één blok zijn gebruikt (als Cecile en Klaas binnen zijn). Het is uitdagender als je zelf kan gaan puzzelen wat de logische volgorde is van de teksten en er zelf achter moet komen wat de laatste zinnen zijn. Dit zorgt ook voor meer discussie. Discussie die er godzijdank, maar verbazingwekkend genoeg nog is.
- En bovenal het feit dat de afleveringstitel de sleutel geeft tot het ontrafelen van de hint. Een dergelijk duwtje in de rug kan geen kwaad in een latere aflevering of als de hint bijvoorbeeld verstopt zit in de laatste woorden van presentatieteksten van Art verspreid over meerdere afleveringen, maar nu geeft het wat mij betreft te veel weg.
(- Verder is de ondertiteling opvallend perfect, waardoor ik de indruk heb dat de widm redactie iets heeft aangeleverd of heeft meegekeken. Ook dat geeft aanleiding om in te zoomen op de opdracht.)Er zullen genoeg kijkers zijn die de hint niet mee zullen krijgen. Aan de andere kant sprak ik vanochtend een collega die aflevering 2 niet eens gezien heeft en de hint noemde. Juist vanwege social media vind ik het jammer dat er zo veel extra aanwijzingen rond de hint gestopt zijn. Ik vind het leuk om te puzzelen en te proberen hints te vinden, op dit forum op elkaars theorieën door te borduren en te discussiëren over de
hintwaardigheid ervan, zelfs als dat tot niets leidt. Door alle pijlen die gericht waren op deze hint is de kans groot dat het snel ontdekt wordt en zich via social media als een vuurtje verspreid. Dat neemt een deel van de lol weg.
Wat dat betreft ben ik blij dat ik de aflevering pas gisteren echt bekeken heb en ben gaan puzzelen voor dat ik heb forum heb bekeken.