Auteur Topic: [DE MOL] Klaas van Kruistum  (gelezen 417558 keer)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #600 Gepost op: 28-01-2016, 11:19:49 »
Mole in het Engels betekent natuurlijk wel mol.
Daarnaast zou ik Klaas niet zo snel als een saint zien.
Vind hem in WIDM nogal schijnheilig. Maar hij heeft natuurlijk behoorlijk wat EO programma's op zijn CV staan.

Columbus wijst idd wel iets zuidelijker.

Het hoeft toch ook niet helemaal te kloppen? Beeld wijst ongeveer naar Môle-Saint-Nicolas. Dat daar Mol inzit en dat Klaas een afgeleide is van Nicolaas lijkt me genoeg voor de hint. Maar natuurlijk kan het ook toeval zijn. :)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #601 Gepost op: 28-01-2016, 11:35:54 »
Ik werd nog even aan het twijfelen gebracht door de postcodehint ... kan ik niet anders dan concluderen dat we in aflevering vier bevestigd hebben gekregen dat Klaas de mol is.


Waarom zou dat je aan het twijfelen brengen? Het is gewoon wat extra info over een opdracht waar we eerder veel te weinig info over kregen. Het is nog altijd een persoonlijke interpretatie dat de Mol diegene is die het hoogste bod uit bracht, maar ik kan ook begrijpen dat de Mol net niet die persoon is.

Offline SuperFurry

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #602 Gepost op: 28-01-2016, 11:41:04 »
Waarom zou dat je aan het twijfelen brengen? Het is gewoon wat extra info over een opdracht waar we eerder veel te weinig info over kregen. Het is nog altijd een persoonlijke interpretatie dat de Mol diegene is die het hoogste bod uit bracht, maar ik kan ook begrijpen dat de Mol net niet die persoon is.

Ja, dat was ook wat ik in eerste instantie dacht (volgens mij heb ik dat ook gepost in het betreffende topic). Maar ik wil wel graag alle opties onderzoeken en heb dus ook deze insteek serieus bekeken (zoals je weet kunnen sommige mensen vrij overtuigend zijn). Maar nu ik erop terugkijk snap ik echt niet waarom ik ook maar een fractie van een seconde getwijfeld heb.
« Laatst bewerkt op: 28-01-2016, 15:44:58 door SuperFurry »
Ma how zeg!

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #603 Gepost op: 29-01-2016, 00:38:48 »
Ik vind het een tophint. Heel origineel! ::bravo::

Eens! Mijn toevoeging is misschien niet het ei van Columbus, maar laatstgenoemde wijst wel met zijn linker-(izquierda, of was het izquierdo) wijsvinger. Wie was dat ook weer, die in één van zijn biechten zo'n wat onnatuurlijk wijzend gebaar maakt met zijn linkerwijsvinger?  ;)


Aan het begin van afl 3 wordt de kaart van de Dominicaanse Republiek in beeld gebracht naast het beeld van columbus.
Columbus wijst naar een stukje van haïti links boven op de kaart.
Als je dat stuk bekijkt op een gedetailleerdere kaart vind je een plaatsje met de naam Môle st. Nicolas
Toeval??? Of een verborgen hint.

En dan wijst Columbus ten overvloede ook nog, zoals 11elf heel kien heeft opgemerkt: "naar een stukje van Haïti linksboven op de kaart.."
« Laatst bewerkt op: 29-01-2016, 00:55:29 door Marisa »

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #604 Gepost op: 29-01-2016, 06:46:39 »
Columbus had een vooruitziende blik.


Die wist in de 15e eeuw al dat Klaas de mol zou zijn in serie 16........

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #605 Gepost op: 29-01-2016, 12:13:21 »
Columbus had een vooruitziende blik.


Die wist in de 15e eeuw al dat Klaas de mol zou zijn in serie 16........

 ::rofl::
Ik ga hem voortaan maar Columstradamus noemen

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #606 Gepost op: 29-01-2016, 16:53:56 »
Ja idd. Als blijkt dat de productie dit soort hints in de 2e afl doet (ALWEER) dan zakt mijn mening over de kwaliteit van het programma
Dus dat is de reden waarom ik hoop dat ie het niet is


Volledig mee eens!

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #607 Gepost op: 29-01-2016, 17:22:20 »
mee eens!
Ja maar het is niet maar gewoon 1 Case hint of Inge-handgebarenhint maar inmiddels al een half dozijn van zulke super-supersterke hints.

Nogmaals, puur zaterdagavondvermaak geworden, dit WIDM  :\'(. De dag zelf is voor mij persoonlijk top, maar wat WIDM verworden is bepaald niet :-\\ ::niet-ok::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #608 Gepost op: 29-01-2016, 20:27:39 »
Columbus had een vooruitziende blik.
Die wist in de 15e eeuw al dat Klaas de mol zou zijn in serie 16........

Ik ben even op zoek gegaan naar de betekenis van zijn voornaam.
Christoforus/Christoffel betekent Christusdrager.
In het Spaans Cristobál. Betekenis: de aangewezene, volger van Christus.

Komt hier de EO (Klaas...) toch nog om de hoek kijken?


 

« Laatst bewerkt op: 29-01-2016, 20:29:21 door Marisa »

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #609 Gepost op: 29-01-2016, 20:30:55 »
Klaas, je bent het niet, hé? Ze laten ons er gewoon instinken.

Maar alle gekheid op dat beruchte stokje...... De productie weet dat al dit soort woordspelletjes van achter naar voren en weer terug worden uitgeplozen. Zijn ze zich nu niet een Klaasdeuk aan het lachen?
Is het niet te simpel, deze keer? Het is toch niet wat het lijkt?
Zo niet dan is de boete die jullie noemen veel te laag!


Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #610 Gepost op: 29-01-2016, 21:25:25 »
Ik snap niet dat men maar blijft zeggen dat het "te simpel" is, want dat is het helemaal niet

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #611 Gepost op: 29-01-2016, 21:28:45 »
Ik snap niet dat men maar blijft zeggen dat het "te simpel" is, want dat is het helemaal niet

Nou, als de oplossing hier na 3 kwartier al te vinden is op dit forum, dan is het toch wel een behoorlijk makkelijke.

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #612 Gepost op: 29-01-2016, 22:16:07 »
Te simpel is misschien niet de goede bewoording, maar wel 'simpel' in de zin dat het hapklaar geeft wie de mol is (en ook wel dat de titel te duidelijk hintte)
...óf niet!

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #613 Gepost op: 29-01-2016, 23:35:01 »
Vanavond de kloosteropdracht teruggekeken.
De witte MOLLEN hebben als laatste woord, in deze volgorde gezegd;
strategie
rug
spelen
rug
oordeel
molboek
legenda
contra
focus
kandidaat
denkt
vinden
rug
maken
vinden
succes
(duistere)zaakjes
niet
rug
jezelf

Als je nu 3x "rug" weggestreept en 1x "vinden" houdt je 16 laatste woorden over.
Welke woorden kunnen hieruit gefilterd worden als aanwijzing:
strategie, rug, spelen, oordeel, molboek, legenda, contra, focus, kandidaat, vinden, succes, (duistere)zaakjes, jezelf.

Waarom zou je hier alleen de woorden uithalen waarmee je MOL KLAAS kunt maken?
Hebben de andere woorden dan geen betekenis?
Er wordt o.m. gezegd; Als je de info WERKELIJK tot je neemt kun je dit jaar makkelijk de MOL vinden.
Zou dat WERKELIJK geen betekenis hebben? BV dat woord is niet terug te vinden in het MOL KLAAS rijtje.

Ik gooi dit maar eens in de groep omdat ik mij niet kan voorstellen dat de MOL KLAAS hint klopt.


Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #614 Gepost op: 29-01-2016, 23:37:52 »
Vanavond de kloosteropdracht teruggekeken.
De witte MOLLEN hebben als laatste woord, in deze volgorde gezegd;
strategie
rug
spelen
rug
oordeel
molboek
legenda
contra
focus
kandidaat
denkt
vinden
rug
maken
vinden
succes
(duistere)zaakjes
niet
rug
jezelf

Als je nu 3x "rug" weggestreept en 1x "vinden" houdt je 16 laatste woorden over.
Welke woorden kunnen hieruit gefilterd worden als aanwijzing:
strategie, rug, spelen, oordeel, molboek, legenda, contra, focus, kandidaat, vinden, succes, (duistere)zaakjes, jezelf.

Waarom zou je hier alleen de woorden uithalen waarmee je MOL KLAAS kunt maken?
Hebben de andere woorden dan geen betekenis?
Er wordt o.m. gezegd; Als je de info WERKELIJK tot je neemt kun je dit jaar makkelijk de MOL vinden.
Zou dat WERKELIJK geen betekenis hebben? BV dat woord is niet terug te vinden in het MOL KLAAS rijtje.

Ik gooi dit maar eens in de groep omdat ik mij niet kan voorstellen dat de MOL KLAAS hint klopt.



Je neemt de laatste woorden die gezegd zijn terwijl Klaas in het klooster was letter-lijk. Dat zijn 5 woorden en met die 5 woorden kan je in een bepaalde volgorde MOLCF KLAAS maken met de begin- en eindletters. Wat er gezegd is tegen de andere groepen doet dan niet ter zake.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #615 Gepost op: 30-01-2016, 09:56:22 »
Ja, ik weet dat er op die manier wordt gedacht. Maar waar blijven de C en F dan?
Als de gedachtegang zou kloppen is er ook iets met de C en de F.
Anders kan er uit van alles iets gefilterd worden wat het beste in het straatje past.

Het lijkt mij te simpel. Kan niet geloven dat de productie het ons zo makkelijk zou maken.

Heeft iemand gekeken of er iets gedaan kan worden met de woorden die gesproken zijn bij de andere kandidaten?

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #616 Gepost op: 30-01-2016, 10:46:10 »
Ja, ik weet dat er op die manier wordt gedacht. Maar waar blijven de C en F dan?
Als de gedachtegang zou kloppen is er ook iets met de C en de F.
Anders kan er uit van alles iets gefilterd worden wat het beste in het straatje past.

Het lijkt mij te simpel. Kan niet geloven dat de productie het ons zo makkelijk zou maken.

Heeft iemand gekeken of er iets gedaan kan worden met de woorden die gesproken zijn bij de andere kandidaten?
CF -> Confer, wat verlenen betekent in het Spaans. Weet niet wat we daarmee kunnen maar toch. Ik heb ook het idee dat dit te makkelijk is, meestal zijn de hints multi interpretabel, zodat er nog wat te gissen overblijft...
Meer L

Offline piaf

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #617 Gepost op: 30-01-2016, 12:03:29 »
Het feit dat er in Moltalk totaal geen aandacht is geschonken aan deze sterke hint MOL CF KLAAS + de waarschijnlijk niet kloppende verdenkingscijfers op de WIE IS DE MOL site in vergelijking met andere voorspellingen op verschillende forums, maakt het alleen maar duidelijker dat Klaas de mol is. Ze hebben ook de titel van aflevering 3 veranderd van 'zeg het zelf' naar 'wie schrijft die blijft', (foutje om het niet van tevoren op de site te veranderen). Een Jan-Willem die erg zijn best doet om Klaas als niet-mol neer te zetten. Allemaal aanwijzingen dat er aanpassingen gedaan worden om Klaas minder verdacht te maken.

Offline SomeOne_01

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Au contraire, mon amis
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #618 Gepost op: 30-01-2016, 13:18:42 »
Het feit dat er in Moltalk totaal geen aandacht is geschonken aan deze sterke hint MOL CF KLAAS + de waarschijnlijk niet kloppende verdenkingscijfers op de WIE IS DE MOL site in vergelijking met andere voorspellingen op verschillende forums, maakt het alleen maar duidelijker dat Klaas de mol is. Ze hebben ook de titel van aflevering 3 veranderd van 'zeg het zelf' naar 'wie schrijft die blijft', (foutje om het niet van tevoren op de site te veranderen). Een Jan-Willem die erg zijn best doet om Klaas als niet-mol neer te zetten. Allemaal aanwijzingen dat er aanpassingen gedaan worden om Klaas minder verdacht te maken.
dat zouden ze toch nooit doen? het ligt op de plank, en dan komt men er niet meer aan, las ik in een interview. wat jij suggereert betekent dat Jan Willem weet wie de mol is van dit seizoen. dat klopt niet. dat hoort niet. dan is er wel meer loos dan alleen de verschuiving naar de zaterdagavond en het vervallen van de muziekhints...

Offline Neeelz

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #619 Gepost op: 30-01-2016, 13:27:40 »
Ik hoop ook niet de Moltalk zo gestuurd wordt...

Maar goed, om uit de tunnel te komen het volgende: in de klaas hint neemt iedereen aan dat de betekenis van cf. neerkomt op 'vergelijk', of 'is gelijk aan'. Maar in de biologie kan het ook betekenen dat een diersoort nog niet met zekerheid kan worden vastgesteld, of gedetermineerd. Dus, de mol lijkt dan op Klaas (maar hoeft het niet te zijn...).

Dennis zegt "denk contra". Dus, als de hint lijkt te zeggen MOL = KLAAS, dan is hij het niet.
En als je cf. niet als afkorting leest, maar gewoon de woorden, dan lees ik: MOL contra focus KLAAS. Ofwel, wil je de mol vinden? Let dan niet op Klaas.

Wat pleit er nog meer tegen hem? Hij haalt niet het meeste geld uit de pot, maar is ook niet de beste kandidaat. Dat is Taeke, met de grootste bijdrage aan de pot. Taeke had in die aflevering een tshirt aan met California er op.
Cf is het symbool voor het element Californium... De hint kun je dan dus lezen als MOL Californium (=Taeke), en de naam KLAAS is dan alleen om verwarring te zaaien.

Dit alles even als een stukje ont-klaasmol-isering naar de medemolloten toe!  ::tandpastasmiley::