Ik ga even iets heel controversieels zeggen. Want dat is leuk. De productie krijgt dikke lagen troep over zich heen vanwege de kloosterhint, maar is dit nu echt zo terecht? Neem even afstand van al het geroep en geschreeuw in de topics hier en zeg me heel objectief: was die kloosterhint écht zo makkelijk?
Het is namelijk bijzonder simpel enorm verontwaardigd te doen over een hint die andere mensen al duizend keer hebben uitgelegd als 'heel logisch' en 'te simpel', zonder goed bij jezelf te rade te gaan of je hem ooit zelf (zo snel) had ontdekt. Ik ben groot fan van het programma, zoals sommigen van jullie wel weten, ken vrijwel elk seizoen en ik was hier echt niet zo makkelijk achter gekomen.
1. De titel van de aflevering was het 'laatste woord, letterlijk'. Die is ontzettend multi-interpretabel. Remy had bijvoorbeeld het laatste woord in de aflevering, als je de vooruitblik naar de volgende aflevering meetelt. Iemand anders weer het laatste woord als je die niet meetelt. En ook het letterlijk is vatbaar voor veel meer uitleg. Waarom niet alle letters van een laatste woord, een anagram wellicht?
2. Zelfs al denk je aan de laatste woorden van de oud-Mollen, dan nog moet je nog uitvinden wát echt die laatste woorden waren. Je ziet dat bijvoorbeeld als het Kees-hoofd zijn ogen sluit, een natuurlijk einde. Maar aan de hand van wat ze bij andere kandidaten hoorbaar zeiden, zou je het laatste woord ook nog ergens anders kunnen plaatsen.
Ja, nu, met de kennis van nu, nu iemand dit zo klip en klaar heeft uitgelegd, we allemaal weten dat dit een týpische Molhint is, zeg ook ik: kan niet anders, natuurlijk is Klaas de Mol.
Wat mij nog het meest verbaast is de ophef hierover in vergelijking met die, voor zover ik me dit goed herinner, veel makkelijkere hint naar Kees (behalve dat Case ook nog C is the Mole kon zijn en Carolien en Cornelisse er tot het eind in zaten, dus dat was fijn voor de niet-tunnelaars). Of die hint naar Inge. Of I AM-hints naar Anne-Marie, of vissers naar Susan Visser.
Het nare is dat dit seizoen en Klaas als Mol afgerekend worden op een hint die echt écht lang niet zo waardeloos is als jullie in koor verkondigen. Let's face it: we worden allemaal gewoon heel erg goed in het ontmaskeren, beter en beter. Dan gebeuren dit soort dingen. Hou alsjeblieft op met die onzin de productie deze hint kwalijk te nemen.
PS. Ik vind het geld veel en veel duidelijker nog. Niet anders te intepreteren, en ook daar kon je al snel Klaas'silhouet zien als je puzzelde. Pardon, als iemand anders puzzelde.