Ik vond dit tijdens het terugkijken, al denk ik dat het wel vergezocht is haha.
Tijdens de eerste opdracht zegt Marjolein dat ze geen Spaans spreekt, maar wel Italiaans. Ze gaat dan in gesprek met een officier en zegt dan een paar keer Mama Tingo. Ik dacht meteen die gooi ik even in de Google Translate en zoek ik op Wikipedia.
Volgens Wikipedia is Mama Tingo het eerste metrostation in Santa Domingo, wat natuurlijk niet opvallend is. Wat echter wel opvallend is, is dat het station Mama Tingo bij de eerste metrolijn hoort en die is
rood gekleurd. Daarnaast is er een tweede metrolijn in Santa Domingo en die is
groen. Rood = kleur van de mol. Hint?
Link:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Metro_van_Santo_DomingoWat ik daarna in Google Translate vind, is wel opvallend te noemen. Mamā Tingo bestaat uit twee woorden. Mamā betekent moeder en Tingo betekent dit:
Palabra que se usa en la locuciķn del tingo al tango , que se emplea para referirse a la acciķn de andar una persona de un lado a otro, sin rumbo fijo y sin hacer nada útil.In het Nederlands staat er dan:
Woord dat in de zin Del Tingo al Tango, die wordt gebruikt om te verwijzen naar de werking van een persoon heen en weer doelloos en zonder iets te doen nuttig. (Letterlijke vertaling)
Blijkbaar wordt Tango dus gebruikt om te verwijzen naar de werking van een persoon die wel wat doet, maar eigenlijk nutteloos is. Dus eigenlijk precies wat de mol doet. Hint?
Daarnaast vond ik in de Engelse Wikipedia dat Mamā Tingo een Dominicaanse activist leidster was. Ze werd gedoopt in de
Heilige Geest Kerk(?), wat weer kan slaan op wijsmaken. Te zien in het afleveringentiteltopic heeft iemand dit uitgewerkt naar
wij-smaken, oftewel heilige smaken(Sorry kan me de gebruikersnaam niet meer voor de geest halen..). Daarnaast staat in deze Wikipedia dat Mamā Tingo een
analfabeet, oftewel de mol is blind. Zijn dit hints?
Link:
https://en.wikipedia.org/wiki/Mam%C3%A1_Ting%C3%B3Dit is natuurlijk wel erg ver gezocht en moet ik ook niet doen, zo ga ik veel te vroeg in een tunnel haha....
EDIT: Als je de metrolijn omdraait is Mama Tingo dus het eindstation. De opdracht van Klaas was neem iemand mee die een muzikant is. Remy is een muzikant, dus neem Remy mee naar dit station. Slaat het dan toch op Remy?