Rop lijkt helemaal niets goed te kunnen/doen, maar lijkt ook bijna niets bewust een verkeerde kant op te sturen. Als zijn taktiek volledig gebaseerd is op alles verkeerd begrijpen en op die manier chaos te veroorzaken, is hij geniaal, maar hij is naar mijn idee niet actief genoeg als mol.
Wie wel opvallend actief is als 'mol', waren/zijn kandidaat-mollen: Marjolein, Annemieke...
Rop was in aflevering 5 inderdaad minder zichtbaar aan het mollen, maar toch voldoende vind ik. In elk geval véél meer dan Klaas. Klaas was een topkandidaat. Mede dankzij hem kwam er in deze aflevering een mooie som aan geld binnen. En ja, alle hints wijzen dan wel enkel en alleen naar Klaas, toch vind ik hem qua gedrag helemaal niet verdacht. Rop daarentegen… Zijn mimiek straalt een en al ‘ik-ben-de-Mol’ uit.
Toen ik de afleveringstitel voor het eerst zag, dacht ik meteen: ‘Deze wijst naar Rop als mol’. Hij heeft namelijk al 3 kandidaten kunnen elimineren: Airen, Remy en Ellie. Vooral van Ellie weten we zo goed als 100% zeker dat zij Rop als hoofdverdachte had. Er zijn er nog '7 over'. En wie blijkt er als vierde uit te gaan… Marjolein die ook Rop als hoofdverdachte had.
Een tegenargument is om te concluderen dat daardoor Rop de mol juist niet is. De kandidaten spreiden echter nog steeds over verscheidene personen (en van Airen en Remy vernamen we dat ze hun laatste test 'slecht' hadden ingevuld). Taeke en Tim verdenken Rop ook en die zitten nog in het spel.
Tot slot wil ik volgende uitspraak van Rop nog aan jullie verleggen. Tijdens het invullen van de test, zegt hij: ‘Ik vind dit een hele spannende test, omdat ik een nieuwe strategie ga proberen. Ik neem ook wat nieuwe mensen mee die ik verdenk, die ik daarvoor niet gebruikte in m’n test.’ Hoezo nieuwe strategie? Hoezo nieuwe mensen invullen in de test? In een van de eerdere afleveringen zei hij dat hij al spreidde over 4 à 5 mensen. Hoe kan hij dan nóg nieuwe mensen invullen in de test? Marjolein heeft hij mogelijks niet gebruikt in de test (op een van de vragen antwoordde hij namelijk ‘neen’ op de vraag ‘Verloor de Mol de porto tijdens de Tijdrit-opdracht). Tot nu toe had hij als verdachten:
Airen, Klaas, Cécile, Taeke,
Remy, Annemieke en Tim.