In het Molboekje en in de leader kom ik ten minste de volgende specifieke locaties tegen (algemene plekken laat ik hier buiten beschouwing).
Molboekje• Er is op een ochtend een opdracht bij de Rio Yásica (Jessica Rivier), een kronkelende rivier in het noorden van de Dominicaanse Republiek. Een precieze locatie wordt niet gegeven.
• In het historische centrum van Santo Domingo, de hoofdstad van de Dominicaanse Republiek, vinden opnamen plaats, maar dat was eigenlijk al wel te verwachten.
• Er wordt met kandidaten een scène opgenomen bij een grot. Deze plek zou een filmlocatie van
Pirates of the Caribbean zijn geweest. Mogelijk gaat het om een
grot te Samaná, een schiereiland in het noorden.
• In het noorden van het land wordt gedraaid bij het
Estadio Bartolo Colón. Dit honkbalstadion te Altamira is vernoemd naar een honkballer die in die plaats geboren is en momenteel voor de New York Mets uitkomt.
• Vermoedelijk is er een opdracht in een verlaten suikerfabriek. Deze plek heb ik nog niet kunnen traceren. Zou dit misschien het gebouw zijn dat in de leader bij Rop Verheijen en/of Klaas van Kruistum in beeld komt??
Leader• Er vindt in Santo Domingo een dansopdracht plaats bij
Alcázar de Colón. Dit oude paleis staat op de Werelderfgoedlijst van Unesco. We zien Airen zwieren. Dat dit echt om een opdracht gaat, blijkt naar mijn idee uit een passage in het Molboekje: ‘We doen een opdracht op een groot plein, met veel locals. Wat een feest! De Dominicaanse Republiek voelt als een warm bad: muziek, lachen, dansen, gegil, geklap, gejoel [...].'
• De ruïne die na het witte masker in beeld komt, maakt deel uit van het
Monasterio de San Francisco en bevindt zich in Santo Domingo.
• Het witte standbeeld na Marjolein Keuning is het
Monumento a los Héroes de la Restauración in Santiago de los Caballeros. Deze plaats in het noorden ligt redelijk dicht in de buurt van Altamira (45 min. met de auto) en de Rio Yásica (zie hiervoor). Mogelijk is dit 67 meter hoge gedenkteken slechts in beeld als een highlight van het land.
• Na Klaas van Kruistum zijn enkele bouwwerken uit Santo Domingo zichtbaar die naar mijn mening dienstdoen als couleur locale. Het gaat onder meer om het
Pantéon Nacional, het Monumento de Fray Anton de Montesinos (standbeeld van een roepende
Antonio Montesino) bij de monding van de Rio Ozama en tot slot het
Fortaleza Ozama.