Artikel uit
De Volkskrant van vandaag:
De grote geheime Mol-operatie: zwijgen, liegen, tweetenHieronder de volledige versie:
------------------------------
Wie is de Mol?Wie is de Mol? begint weer en daarmee ook de verwoede pogingen om voortijdig de Mol te onthullen. Makers, deelnemers en jagers vertellen hoe je dat het best geheim kunt houden.
Het is september 2014 als social media-analist Jaap van Zessen (32) een boos telefoontje krijgt. Een redacteur van het tv-programma Expeditie Robinson. Of Van Zessen zijn blog met voorspellingen van de afvallers, gebaseerd op hun eigen tweets, ogenblikkelijk van het internet wil halen.
De genoemde kandidaten van Expeditie Robinson riskeren de contractueel vastgestelde boete van 100 duizend euro, stelt de redacteur. Want, onbewust of niet: zij zijn zelf verantwoordelijk voor het 'lekken' van informatie via social media.
Van Zessen haalt zijn schouders op. Niet mijn probleem, denkt hij. En vermoedelijk ook niet dat van de kandidaten. Die zijn vast niet goed geïnstrueerd over hun digitale 'gedrag' tijdens de opnamen.
Het codekraken begon een half jaar eerder bij Wie is de Mol?, het nóg succesvollere reality-spelprogramma, dat zaterdag 2 januari aan zijn zestiende seizoen begint.
Van Zessen wist de geheime opnameperiode van Wie is de Mol? te achterhalen (mei en juni) en analyseerde met een 'monitoring tool' de Twitter-, Facebook- en Instagram-pagina's van deelnemers: wie was alweer snel aan het werk, welke kandidaten bleven juist heel lang stil, hoe verliep het volggedrag op Twitter en wie gingen na de opnamen bijvoorbeeld veel met elkaar om?
Daarmee voorspelde hij twee seizoenen geleden welke kandidaten voortijdig, zo niet als eerste, uit het spel vlogen. Vorig jaar noemde hij twee deelnemers die zéker ver zouden komen (Rik van de Westelaken en Marlijn Weerdenburg) en tipte hij Margriet van der Linden als de Mol. Het klopte.
Het kwam hem ook op veel kritiek te staan. Zogeheten molloten, fanatieke fans van het programma, en diverse BN'ers verweten Van Zessen het spel te verzieken. 'Lees het dan niet, ik waarschuw van tevoren voor spoilers', is het verweer van de social media-expert. 'Maar kennelijk kunnen mensen het toch moeilijk weerstaan.'
Op de redactie van Wie is de Mol? zijn de reacties minder uitgesproken. 'Die analyses houden ons juist scherp', zegt Dayna Gosselaar, woordvoerder van het programma. 'Het geeft ook een beetje de buzz weer van Wie is de Mol? Iedereen wil er onderdeel van uitmaken. Maar nu moeten we de kandidaten dus bewuster maken van de valkuilen bij social media.'
Dat gold ook voor tv-presentator Tim Hofman, een van de deelnemers van het nieuwe seizoen. Hij is een zeer fanatiek gebruiker van Twitter: de teller staat in zes jaar tijd op bijna 42 duizend verstuurde tweets. 'Ik vond het ook weer niet zo ingewikkeld', zegt Hofman. 'Ja, je moest rekening houden met het tijdsverschil, omdat we op de Dominicaanse Republiek zaten. Maar ik ben gewoon doorgegaan met tweeten: af en toe een gedicht of een grapje. Ik hoefde er niet een heel team voor in te schakelen.'
Modejournaliste Cécile Narinx, eveneens deelnemer van het seizoen 2016, kreeg het advies om niet te veel af te wijken van de gebruikelijke patronen. 'Ik heb op Twitter af en toe wat oude foto's gepost van een boswandeling. Of een aankondiging gedaan van ons blad Harper's Bazaar, dat in de winkel lag.'