Auteur Topic: Aflevering 1 - wijsmaken  (gelezen 130360 keer)

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #240 Gepost op: 6-01-2016, 23:43:03 »
Ach, jullie hadden hem misschien eerst even kunnen waarschuwen? Hij is gewoon dolenthousiast  ;D

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #241 Gepost op: 6-01-2016, 23:43:16 »
;)
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #242 Gepost op: 6-01-2016, 23:44:55 »
En @hulpmol je hebt helemaal gelijk mijn fout!

Geen erg. Ik kijk ook al eens verkeerd in mijn twitteroverzicht met die 'terwijl je weg was'-functie.  ;)

Offline Malou

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #243 Gepost op: 7-01-2016, 00:26:54 »
Misschien is het geen slecht idee om de aflevering andersom te bekijken. Het spel veranderd achter je rug om' Want was Klaas wel de 1e die zijn opdracht kreeg of was hij juist de laatste? Art en Klaas stonden in ieder geval in een andere metro. Voor Ellie was de opdracht idd lastig om als laatste 10 personen te vinden in een korte tijd. Art zegt tegen Klaas dat het nog ongeveer 20 minuten is naar het eindstation. Op Art zijn horloge is af te lezen dat de hele groep om 16:55 uur op het eindstation aanwezig is. Het tijdstip op Klaas zijn horloge is voor mij niet goed af te lezen, als we terugblikken naar het moment waarop Klaas en Art in de metro staan. Verder begint deze opdracht met beelden waarin je een groot beeld ziet wat wijst naar een richting, 2 metro's die allebei een richting opgaan, een vlag die wappert in een richting en auto's die allemaal in éénrichting rijden. Verder zien we schoenenpoetsers, duiven.. verwijst dit naar Amsterdam? Opdracht 2 werd ook 'omgedraaid', een andere richting op..

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #244 Gepost op: 7-01-2016, 02:19:11 »
Misschien is het geen slecht idee om de aflevering andersom te bekijken. Het spel veranderd achter je rug om' Want was Klaas wel de 1e die zijn opdracht kreeg of was hij juist de laatste? Art en Klaas stonden in ieder geval in een andere metro. Voor Ellie was de opdracht idd lastig om als laatste 10 personen te vinden in een korte tijd. Art zegt tegen Klaas dat het nog ongeveer 20 minuten is naar het eindstation. Op Art zijn horloge is af te lezen dat de hele groep om 16:55 uur op het eindstation aanwezig is. Het tijdstip op Klaas zijn horloge is voor mij niet goed af te lezen, als we terugblikken naar het moment waarop Klaas en Art in de metro staan. Verder begint deze opdracht met beelden waarin je een groot beeld ziet wat wijst naar een richting, 2 metro's die allebei een richting opgaan, een vlag die wappert in een richting en auto's die allemaal in éénrichting rijden. Verder zien we schoenenpoetsers, duiven.. verwijst dit naar Amsterdam? Opdracht 2 werd ook 'omgedraaid', een andere richting op..

Nu jij het uitlegt snap ik 't een stuk beter :-) Ben nog niet geheel overtuigd, maar ga er wel op letten de volgende aflevering. Ik dacht even of we misschien wat op konden maken uit de instapplaats van Klaas, dus heb het even teruggekeken maar Klaas stapt in bij Centro de los Héroes ... en dat is het eerste station op het traject. Maar of het misschien wel in tijd later gebeurt weten we niet. ... Oh, en Tim stapt op bij het vierde station Balaguer, en Ellie bij het zesde, Juan Bosch. Dus die volgorde lijkt niet overeen te komen, zowel optellend als aftellend, met het aantal personen dat eenieder moest vinden. Het verklaart misschien wél de volgorde van checken.

Edit/toevoeging: Denk inderdaad dat de volgorde van checken overeenkomt met de instapvolgorde. Die is dan 1. Taeke (9), 2. Annemieke (2), 3. Marjolein (3), 4. Tim (4), 5. Airen (5), 6. Ellie (10) ... Taeke en Ellie stappen dus op een rare plek in, waarschijnlijk vooral omdat hun opdrachten anders te moeilijk zouden worden. Kunnen we hier verder nog iets mee?

Edit 2: Dit kan alleen kloppen als Taeke óók bij het beginstation is ingestapt. Met Taeke als mijn hoofdverdachte vind ik dat stiekem wel een interessante gedachte.
« Laatst bewerkt op: 7-01-2016, 02:40:16 door tumtum »

Offline Shiba

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #245 Gepost op: 7-01-2016, 03:17:33 »
Hoi allemaal. Ik lees al heel lang mee, maar nu maar even een account aangemaakt omdat ik dit met jullie wilde delen.

Vaak komt 2 en 3 terug. Vingers van Art, maar ook de 3 2 2 3 van het bord in de tweede opdracht.
Nu is zo een ritme een "Clave". Het ritme van Cubaanse muziek, de Salsa en Rumba. Vooral de Salsa wordt ook heel veel gespeeld op de Dominicaanse Republiek.

Afhankelijk van waar het patroon begint spreekt men van 3-2 of 2-3 clave. Dit noemt men ook de richting van de clave.
Let op! Nu komt het mooie: Binnen een stuk wordt de clave soms schijnbaar omgedraaid, omdat de frasen op een ander deel van de clave beginnen; de clave zelf gaat echter onveranderlijk door: het is dan de frasering die de variatie aanbrengt.

Het ritme wordt gespeeld op houten stokjes, die men dus ook Claven noemt.
Het woord Clave betekend OPLOSSING.
Bekijk voor meer uitleg de bijlage.

Het bord bij spel 2 werd ook omgedraaid. Het spel "draait om achter je rug" is gezegd. Het kan toch niet anders dan dat dit een flinke aanwijzing is naar Remy, die "de wijs maakt".

Of is het een hint naar Taeke, die van achteren naar voren in zijn mollenboekje schrijft, en als verdediger het gevaar achter zijn rug heeft? (Zolang hij de aanvallers voor zich heeft is er niks aan de hand) Achter zijn rug wordt gescoord. Dan draait een spel plotseling om. Er zijn ook veel sporttermen gebruikt door Art.


Edit: terwijl ik het plaatste viel het kwartje.  ::rofl::

Hockeystick = houten stokje = clave = oplossing!!
« Laatst bewerkt op: 7-01-2016, 03:53:01 door Shiba »

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #246 Gepost op: 7-01-2016, 07:21:28 »
Maar ik denk wel dat geinstein een aantal dingen helder heeft gemaakt, met name het omdraaien/ achterstevoren kijken. Het lijkt nu of er in aflevering 2 al een soort meet the mole komt, dis normaliter ook pas aan het eind is. En dan die gekke aankondiging. Dus misschien moeten we echt omdenken.
Meer L

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #247 Gepost op: 7-01-2016, 10:36:01 »

Vaak komt 2 en 3 terug. Vingers van Art, maar ook de 3 2 2 3 van het bord in de tweede opdracht.
Nu is zo een ritme een "Clave". Het ritme van Cubaanse muziek, de Salsa en Rumba.
.....
Hockeystick = houten stokje = clave = oplossing!!

Misschien leuke aanvulling hierop, na vele jaren dansles weet ik dat er in de Rumba (en ook de chacha; van de salsa weet ik het niet) een bekende dansbeweging is die "de hockeystick" wordt genoemd.

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #248 Gepost op: 7-01-2016, 10:52:20 »
Maar wat is de aanwijzing dat we zouden moeten omdraaien?

"Het spel verandert achter je rug" is toch niet hetzelfde als omdraaien?

Offline evelienh1986

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #249 Gepost op: 7-01-2016, 12:05:06 »
enige echte omdraaien is de volgorde van opdr 2 geweest

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #250 Gepost op: 7-01-2016, 12:30:12 »
enige echte omdraaien is de volgorde van opdr 2 geweest

Maar dan moet het omdraaien van die volgorde ook met voorbedachte rade gebeurd zijn. Waarom houden ze dan de schijn op met een groen en een rood balkje? Verzorging van het showgehalte? :D Men had even goed zoals in het verleden gewoon kunnen zeggen op het einde "Oh ja, we draaien de volgorde van vrijstellingen om".

Offline Shiba

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #251 Gepost op: 7-01-2016, 14:11:56 »
Misschien leuke aanvulling hierop, na vele jaren dansles weet ik dat er in de Rumba (en ook de chacha; van de salsa weet ik het niet) een bekende dansbeweging is die "de hockeystick" wordt genoemd.

Je hebt gelijk! Die was ik even vergeten.

Dan valt de gehele aanwijzing van A tot Z in elkaar.
Buiten het "wijsmaken" waar je naar moet zoeken, ook dat Klaas (en ons dus) "wijs gemaakt wordt" dat er een muzikant gezocht wordt.


Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #252 Gepost op: 7-01-2016, 14:20:34 »

Dan valt de gehele aanwijzing van A tot Z in elkaar.
Buiten het "wijsmaken" waar je naar moet zoeken, ook dat Klaas (en ons dus) "wijs gemaakt wordt" dat er een muzikant gezocht wordt.


Maar een muzikant is ook "een speler".  Muzikant kan een cryptische omschrijving zijn.

Offline Lumos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #253 Gepost op: 7-01-2016, 19:21:09 »
Ik vind het absoluut ondenkbaar dat er een informant in het spel is. Dit kan gewoon echt niet. Het programma is niet naar zaterdag verschoven om het nog moeilijker te maken. Er zijn namelijk allerlei nieuwe kijkers bijgekomen (waaronder kinderen, wat ook de reden was voor de zaterdagavond). Ik vind de theorie van Geinstein dus nergens op slaan en ik weet ook bijna zeker dat dit absoluut niet het geval is. Ik heb zijn/haar tweets even doorgekeken en alle foto's die zijn gepost, zijn erg vergezocht, enkel om zijn theorie te versterken. In mijn ogen werkt het averechts, juist omdat het zo vergezocht is. Het enige wat handig is geweest aan Geinsteins theorie, is dat we omgekeerd moeten kijken. Dat ga ik onthouden bij de volgende aflevering.

Offline missmolly

  • Forumlid
  • UDIGIT
Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #254 Gepost op: 7-01-2016, 19:26:49 »


eerste beeld van aflevering 1: kunnen we hier wat in zien?

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #255 Gepost op: 7-01-2016, 19:32:59 »
Er wordt steeds gesproken over de best voorbereide mol ooit. De mol weet (ruim?) van te voren waar de reis naartoe gaat. Als je goed voorbereid op reis gaat, mag ik aannemen dat je ook iets van de taal van het land wilt weten. Of op z'n minst een aantal belangrijke termen (bv rode nagels).

Ik herinner me dat Marjolein geen Spaans spreekt. Zij probeerde het vanuit het Italiaans. Ook Rop was niet zo'n ster in het Spaans. Zouden we deze twee kandidaten nu voorzichtig kunnen weggummen? En hoe zit het met de kennis van de Spaanse taal van de andere kandidaten?
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #256 Gepost op: 7-01-2016, 19:44:10 »
Er wordt steeds gesproken over de best voorbereide mol ooit. De mol weet (ruim?) van te voren waar de reis naartoe gaat. Als je goed voorbereid op reis gaat, mag ik aannemen dat je ook iets van de taal van het land wilt weten. Of op z'n minst een aantal belangrijke termen (bv rode nagels).

Ik herinner me dat Marjolein geen Spaans spreekt. Zij probeerde het vanuit het Italiaans. Ook Rop was niet zo'n ster in het Spaans. Zouden we deze twee kandidaten nu voorzichtig kunnen weggummen? En hoe zit het met de kennis van de Spaanse taal van de andere kandidaten?


Je kan natuurlijk altijd doen alsof je geen Spaans kent om geen voorkennis te laten blijken. Voor mij persoonlijk is het geen criterium om te elimineren.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #257 Gepost op: 7-01-2016, 19:45:56 »
Het spel verandert achter je rug is inderdaad niet hetzelfde als omdraaien. Het is ook niet hetzelfde als: er gebeurt iets achter je rug. Dat is wel de eerste focus bij mensen. Het spel verandert. In andere woorden... Je denkt dat je een spel speelt, maar het is achteraf of terwijl je niet oplet een heel ander spel of een spel met andere regels.

Wat is het belang van de executie op de Dam? Ik heb dat niet helemaal meegekregen. Was dat in november. Ook dat was achteraf, want het spel was al gespeeld maar nog niet uitgezonden. Dus na het spel een executie met 11 kandidaten. Waarom?

Toprak noemt dat ook een mindfuck. Ook dat snap ik niet helemaal. Het was toch rondom bekend dat het spel al was gespeeld?

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #258 Gepost op: 7-01-2016, 19:50:49 »
Citaat
En hoe zit het met de kennis van de Spaanse taal van de andere kandidaten?

Dat van Annemieke was heel behoorlijk, inclusief de goede vervoegingen van de goede werkwoorden. Tim zei tegen een meisje: me gusta tú. Ook dat was correct, maar bijzonder. Het betekent 'ik vind je leuk' of 'ik hou van jou'.

Offline DylanS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #259 Gepost op: 7-01-2016, 19:56:10 »
Wat is het belang van de executie op de Dam? Ik heb dat niet helemaal meegekregen. Was dat in november. Ook dat was achteraf, want het spel was al gespeeld maar nog niet uitgezonden. Dus na het spel een executie met 11 kandidaten. Waarom?

Toprak noemt dat ook een mindfuck. Ook dat snap ik niet helemaal. Het was toch rondom bekend dat het spel al was gespeeld?

De bekendmaking op de Dam was puur om een keer wat anders te doen. En hoe! Ik vond het erg origineel en enorm leuk bedacht. Ze hebben Toprak gevraagd, hoe ze op haar kwamen, geen idee. En dat ze het een mindfuck noemde was puur om het 'toneelstukje' completer en leuker te maken.