Hoi allemaal. Ik lees al heel lang mee, maar nu maar even een account aangemaakt omdat ik dit met jullie wilde delen.
Vaak komt 2 en 3 terug. Vingers van Art, maar ook de 3 2 2 3 van het bord in de tweede opdracht.
Nu is zo een ritme een "Clave". Het ritme van Cubaanse muziek, de Salsa en Rumba. Vooral de Salsa wordt ook heel veel gespeeld op de Dominicaanse Republiek.
Afhankelijk van waar het patroon begint spreekt men van 3-2 of 2-3 clave. Dit noemt men ook de richting van de clave.
Let op! Nu komt het mooie: Binnen een stuk wordt de clave soms schijnbaar omgedraaid, omdat de frasen op een ander deel van de clave beginnen; de clave zelf gaat echter onveranderlijk door: het is dan de frasering die de variatie aanbrengt.
Het ritme wordt gespeeld op houten stokjes, die men dus ook Claven noemt.
Het woord Clave betekend OPLOSSING.
Bekijk voor meer uitleg de bijlage.
Het bord bij spel 2 werd ook omgedraaid. Het spel "draait om achter je rug" is gezegd. Het kan toch niet anders dan dat dit een flinke aanwijzing is naar Remy, die "de wijs maakt".
Of is het een hint naar Taeke, die van achteren naar voren in zijn mollenboekje schrijft, en als verdediger het gevaar achter zijn rug heeft? (Zolang hij de aanvallers voor zich heeft is er niks aan de hand) Achter zijn rug wordt gescoord. Dan draait een spel plotseling om. Er zijn ook veel sporttermen gebruikt door Art.
Edit: terwijl ik het plaatste viel het kwartje.
Hockeystick = houten stokje = clave = oplossing!!