Auteur Topic: Molgeld  (gelezen 189279 keer)

Offline Stormpie

• Forumlid
Re: Molgeld
« Reactie #120 Gepost op: 15-01-2016, 22:57:29 »
 ::rofl::

'creatief met Storm'
er was eens......

Offline Rat

• Forumlid
  • 罗本是卧底
« Reactie #121 Gepost op: 15-01-2016, 23:25:59 »
Om een beeld te geven. Ik heb nu dit op mijn scherm of een stukje daarvan). Ik kan op zich alles wel mooi inpassen en heb het gevoel dat de stukken in de juiste omgeving liggen, maar ik geloof er nog niet helemaal in. Ik verwacht nog een logica in de positie van de stukken ten opzichte van elkaar. Het hoeft niet eens 100% op elkaar aan te liggen zoals ik eerst probeerde, maar ik wil 1J en 1H recht boven elkaar hebben zodat er kolommen ontstaan.
Ik hoop met 72 stippen breed iets te krijgen waar ik een beter gevoel bij heb.
Lastig punt is dat niet helemaal duidelijk is hoe hoog het plaatje is dat zij als uitgangspunt hebben genomen. De breedte is redelijk te gokken/aan te nemen aan de hand van de voorkant van het molgeld , haar de hoogte niet. Het komt best nauw. Ik heb wel de wilde haren van Klaas weggepoetst, zoals ook op de voorkant van het biljet gedaan is, maar daarin zitten vast ook afwijkingen met hun poetswerk.

Verder is het contrast nog te sterk. De schaduw op het gezicht is denk ik wat lichter.

Offline Mollenmania

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #122 Gepost op: 15-01-2016, 23:58:34 »
Wat gaaf dit!  ::jaja::

Offline Syllie10

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #123 Gepost op: 16-01-2016, 00:01:32 »
Wow al flink aan het puzzelen geslagen :D

Goed bezig  ::bravo::

Offline Monkeymol

• Forumlid
« Reactie #124 Gepost op: 16-01-2016, 00:20:17 »
Wauw! Mooi gedaan!

Vraagje rat: kijk je alleen naar of de stukken passen bij Klaas of ook andere deelnemers? Of is dat niet te doen?

Offline Shiba

• Forumlid
« Reactie #125 Gepost op: 16-01-2016, 02:10:33 »
Knap werk! Ik ben ook benieuwd of deze briefjes ook niet bij de andere kandidaten in te passen zijn.
Morgen hebben we er meer. Zou dan al definitief kunnen blijken dat er maar 1 foto is waarbij het past? Daar hadden ze vast niet op gerekend...

Offline Regis Filia

• Forumlid
« Reactie #126 Gepost op: 16-01-2016, 02:43:06 »
Goed bezig!  ::bravo::
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline vveerraak

• Forumlid
« Reactie #127 Gepost op: 16-01-2016, 11:53:30 »
Wauw! Mooi gedaan!

Vraagje rat: kijk je alleen naar of de stukken passen bij Klaas of ook andere deelnemers? Of is dat niet te doen?

Sssst, straks slaapt hij helemaal niet meer...  ::rofl::

Mooi werk Pac en Rat! Handig dat we al weten dat het Klaas is, dat puzzelt wat makkelijker. ::tandpastasmiley::
Tell me what your telescope says

Offline Koemba

• Forumlid
« Reactie #128 Gepost op: 16-01-2016, 13:04:40 »
Goed bezig Rat! Dit ziet er echt cool uit zo :D

Offline belg

• Forumlid
« Reactie #129 Gepost op: 16-01-2016, 13:21:52 »
Ik ga er van uit dat bij elke opdracht vooraf is bepaald welke specifieke briefjes/puzzelstukken er te verdienen zijn. Als alle opdrachten zouden lukken, heb je alle briefjes en een volledige puzzel. Maar als er een opdracht mislukt, zullen de bijhorende puzzelstukken nooit in het spel komen. Na twee afleveringen zijn er zo al minstens 13 briefjes/puzzelstukken die (voor altijd) ontbreken:

De topito-opdracht. Het hoogst haalbare bedrag was 2000 euro, het één na hoogste bedrag 1500 euro. Dit verschil is minstens één briefje (van 500 euro). In totaal missen er dus minstens 4 briefjes (4x500=2000).
De zoutkarren-opdracht. Het hoogst haalbare bedrag was 2000 euro. Je hebt minstens 2 briefjes (van 1000 euro) nodig om dit uit te betalen. Er missen dus minstens 2 briefjes
De treden-opdracht. Per treden kregen ze een briefje van 100 euro. Er missen dus 7 briefjes.

Minstens 13 briefjes die ontbreken is véél in vergelijking met de 17 briefjes die we wel hebben. Het lijkt me zo goed als onmogelijk om op die manier een duidelijk portret te vormen. Of je moet omgekeerd werken zoals Rat: vertrekken met een zelfgemaakt portret en daar dan de puzzelstukken proberen over te leggen. 

Offline Hellevuur

• Forumlid
  • Trust nobody!
« Reactie #130 Gepost op: 16-01-2016, 13:23:38 »
Om een beeld te geven. Ik heb nu dit op mijn scherm of een stukje daarvan). Ik kan op zich alles wel mooi inpassen en heb het gevoel dat de stukken in de juiste omgeving liggen, maar ik geloof er nog niet helemaal in. Ik verwacht nog een logica in de positie van de stukken ten opzichte van elkaar. Het hoeft niet eens 100% op elkaar aan te liggen zoals ik eerst probeerde, maar ik wil 1J en 1H recht boven elkaar hebben zodat er kolommen ontstaan.
Lastig punt is dat niet helemaal duidelijk is hoe hoog het plaatje is dat zij als uitgangspunt hebben genomen. De breedte is redelijk te gokken/aan te nemen aan de hand van de voorkant van het molgeld , haar de hoogte niet. Het komt best nauw. Ik heb wel de wilde haren van Klaas weggepoetst, zoals ook op de voorkant van het biljet gedaan is, maar daarin zitten vast ook afwijkingen met hun poetswerk.

Verder is het contrast nog te sterk. De schaduw op het gezicht is denk ik wat lichter.

Als je het wit tussen de bolletjes zwart maakt heb je een beter overzicht ;)

Als je photoshop gebruikt kan je dat doen door bij het tabje 'selection' de optie 'color range' te gebruiken. Dan worden de donkere stukjes plots ook een stuk duidelijker.

Offline Rat

• Forumlid
  • 罗本是卧底
« Reactie #131 Gepost op: 16-01-2016, 14:23:08 »
Wauw! Mooi gedaan!

Sorry, ik richt mij alleen op mijn hoofdverdachte. Dat is al werk genoeg. Als ik tevreden ben met het resultaat zal ik kijken of en hoe ik de stukjes beschikbaar kan maken. De Excel file waar ik in werk is een paar MB groot dus dat is niet zo maar te uploaden.

Hoe je de foto's om kan zetten naar de stijl zoals op de achterkant van de briefjes kun je leren vanuit volgende tutorials: GIMP, Photoshop
Ik gebruik zelf 'dots' van 30 pixels groot en je moeten een beetje spelen met de maat van de stip (Volgens mij had ik een plaatje van 100px bij 100px met een stip van 98px groot, vervolgens verkleind naar 30 bij 30) . Daarnaast moet je nog spelen met helderheid, contrast. Je de kleur toevoegen met colorize en bijwerken met Hue-Saturnation.

Het is eigenlijk vrij simpel :P

Offline Pac

• Actief Lid
  • Geen kandidaat van The Game
« Reactie #132 Gepost op: 16-01-2016, 15:24:20 »

Mooi! Heb je de dots gemaakt aan de hand van de briefjes of aan de hand van de foto? Ze lijken bizar goed te passen namelijk :o

Ik snap alleen niet helemaal waarom de witte achtergrond goudgelig word. Is dat logisch? ??? Verder zul je, op de schaal van de briefjes, wel heel erg van een afstand moeten kijken. Zeker met de missende briefjes wordt dat voor de kandidaten onmogelijk in ieder geval.
...óf niet!

Offline Hellevuur

• Forumlid
  • Trust nobody!
« Reactie #133 Gepost op: 16-01-2016, 15:32:05 »
Valt me nu pas op, maar volgens mij liggen de stukjes toch niet juist. Alles hoort toch netjes op één rij te liggen of zou het toch verspringen?

Offline Rat

• Forumlid
  • 罗本是卧底
« Reactie #134 Gepost op: 16-01-2016, 15:41:42 »
Mooi! Heb je de dots gemaakt aan de hand van de briefjes of aan de hand van de foto? Ze lijken bizar goed te passen namelijk :o

Ik snap alleen niet helemaal waarom de witte achtergrond goudgelig word. Is dat logisch? ??? Verder zul je, op de schaal van de briefjes, wel heel erg van een afstand moeten kijken. Zeker met de missende briefjes wordt dat voor de kandidaten onmogelijk in ieder geval.
In het 'mijn status' plaatje is het de combinatie. De hele achtergrond gemaakt vanuit de foto, met daaroverheen de briefjes op de plekken waar ze passen. Er zitten nog (kleine) afwijkingen tussen de twee, maar ik heb wel het gevoel dat we in de goede richting zitten. Ik hoop de juiste verhouding te kunnen vinden die 1-op-1 overeen komt met de briefjes, maar een paar pixels verschil in formaat van de afbeelding kan als best veel invloed hebben. En het is vervelend dat ze de rand (haren) weggepoetst hebben, want dat geeft ook verschil. Het stukje aan de rechterkant van de kraag sluit bijvoorbeeld nog niet goed aan, maar daar lijken ze ook een stukje van weggeknipt te hebben.

Waarom de achtergrond goudgeel is? Mijn theorie is dat ze een 'grijstinten' plaatje van het gezicht hebben en daar een waas van de kleur overheen hebben gelegd. Waarbij alles dat zwart is zwart blijft en de lichte delen ingekleurd worden.

Ik zie overigens nog altijd kans dat het puur toeval is dat het nu allemaal zo mooi past. Met stukjes waarvan maar een paar stippen afwijken in kleur kan je natuurlijk alle kanten op.

Valt me nu pas op, maar volgens mij liggen de stukjes toch niet juist. Alles hoort toch netjes op één rij te liggen of zou het toch verspringen?
Ja, dat zit mij ook dwars. Ik ga vanavond nog verder puzzelen, maar moet nu eerst een bijtel in mijn muur zetten.

Offline Koemba

• Forumlid
« Reactie #135 Gepost op: 16-01-2016, 15:44:10 »
Als het op deze manier is, is het ook een hele grote plaat. Ik vraag me af of de foto echt zo groot is, want dan is het voor de kandidaten ook onmogelijk om de foto compleet te maken, vooral als ze dan ook nog de helft van de geldbriefjes missen.

Offline Hellevuur

• Forumlid
  • Trust nobody!
« Reactie #136 Gepost op: 17-01-2016, 15:41:40 »
Ik vond de foto van Annemieke op het molgeld wel heel goed in beeld komen, dus voor de puzzelaars heb ik deze er ook even uitgehaald.

Offline Amateur

• Forumlid
« Reactie #137 Gepost op: 17-01-2016, 15:47:19 »
::ok:: Je zou best wel eens gelijk kunnen hebben! Het zou een heel logische zijn. Goed man, ik had er helemaal niet bij stil gestaan naar de afbeelding op het molgeld te kijken.

Ik denk dat het niet perse nodig is om de achtergrond zwart te maken. Als je kijkt naar het portret op het briefje dan hebben ze zodanig met helderheid en contrast gespeeld dat de bloes zwart is. De zwarte stukjes kunnen de bloes zijn en zoals Hellevuur zij kunnen de oranje gele stukjes de achtergrond zijn.

Ik heb mijzelf de methode aangeleerd om redelijk snel van foto’s een stippenpatroon te maken zoals op achterkant van de briefjes. Wat veel foto’s niet hebben, maar deze wel, is een snelle overgang van licht naar donker, zoals op de puzzelstukjes.
Nog geen idee waar de stukjes horen te zitten. Ik vermoed dat ze iets kleiner zijn t.o.v. de foto dan jij ze hebt gebruikt. Dat is één van de grote mysteries voor mij op het moment: Uit hoeveel stippen bestaat/ontstaat het plaatje? Iemand enig idee hoeveel briefjes er in het verleden op een printvel zaten? Hoeveel briefjes worden er meestal verkocht of weggeven tijdens de fandag. Ik vermoed dat een hele factor is van het aantal briefjes op een vel. Ik ben tot waarschijnlijk van te veel briefjes uitgegaan. Het zou ook nog best kunnen dat ze met de lange kant naar boven moeten liggen.

Daar gaat mijn avond...  ::rofl::

Rat, als steuntje in de rug: ik vind jouw hele zoektocht naar wat er op het geld staat eigenlijk vele malen spannender dan het programma zelf. ;)

Offline Mickvanh

• Forumlid
« Reactie #138 Gepost op: 17-01-2016, 16:24:12 »
Ik vond de foto van Annemieke op het molgeld wel heel goed in beeld komen, dus voor de puzzelaars heb ik deze er ook even uitgehaald.

Kijk eens goed naar de foto, linksonder en linksboven. Je ziet de zwarte bolletjes die ook op de achterkant staan, is dit een hint?

P.S. Is dit ook met andere biljetten zo? Dat heb ik even niet bij de hand...  ::vergroot::
"Het leven moet als een feestelijk en hartstochtelijk spel zijn dat gespeeld zou moeten worden met oude en nieuwe vrienden"  - Frédérique Huydts

Offline Bob De Mol

• Forumlid
« Reactie #139 Gepost op: 17-01-2016, 16:32:34 »
P.S. Is dit ook met andere biljetten zo? Dat heb ik even niet bij de hand...  ::vergroot::

Ja, kijk maar op de eerste pagina: