Auteur Topic: Molgeld  (gelezen 189362 keer)

Offline Bob De Mol

• Forumlid
Re: Molgeld
« Reactie #160 Gepost op: 18-01-2016, 22:37:45 »
Bijgevoegde plaatje. Ik weet niet wat ik hier mee aanmoet. Mogelijk hoort het niet bij elkaar, maar de twee combinaties lijken exact hetzelfde te zijn, maar dan met verschillende lengtes.

Wat betreft de lengtes. We hebben nu:
2x €1000
4x €500
15x €250 & €100 (even lang?)
7x €50
2x €20
1x €10
Dat zijn er 31. Een grove schatting geeft mij uit Rats afbeelding dat we iets van 80 biljetten nodig hebben. Dat zou betekenen dat we al bijna op de helft zitten, terwijl de kandidaten zeker de helft van het geld al gemist hebben.

Zouden er ook dubbele biljetten zijn, met dezelfde achterkant?
« Laatst bewerkt op: 18-01-2016, 22:40:22 door Bob De Mol »

Offline Hellevuur

• Forumlid
  • Trust nobody!
« Reactie #161 Gepost op: 18-01-2016, 22:37:45 »
Bijgevoegde plaatje. Ik weet niet wat ik hier mee aanmoet. Mogelijk hoort het niet bij elkaar, maar de twee combinaties lijken exact hetzelfde te zijn, maar dan met verschillende lengtes.

Wat betreft de lengtes. We hebben nu:
2x €1000
4x €500
15x €250 & €100 (even lang?)
7x €50
2x €20
1x €10

Ik zit met hetzelfde probleem :D

En deze vind ik erg op een oog lijken. Wat denken jullie? Vooral als je het verkleind zie je duidelijk een oog.

Dat zou trouwens betekenen dat de foto niet heel erg groot is. Althans toch niet het gezicht.

« Laatst bewerkt op: 18-01-2016, 22:45:49 door Hellevuur »

Offline Niuno

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
« Reactie #162 Gepost op: 18-01-2016, 22:46:11 »
Het valt mij op dat jullie voornamelijk op de achterkant letten. Op zich wel logisch, want daar bevindt zich de foto. Maar bedenk eens hoe het geld gedrukt is. Zou op de voorkant, toen het vel nog niet gesneden was, al het geld door elkaar zijn gebruikt?
Ik zit te denken, wat als ze 1 vel hebben gebruikt voor de briefjes van 50, 1 vel voor de briefjes van 100, etc.. Oftewel, sorteer het geld eerst op de voorkanten. Ik denk dat dat een hoop zal schelen.
Misschien vormen de verschillende onversneden vellen gezamenlijk één grote foto of misschien staat de foto op elk achterkant. Maw, als je alle briefjes van bv 100 euro zou hebben, zou je daarmee de puzzel al compleet kunnen krijgen? Of eventueel een flinke hoek van de puzzel?
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline molton

• Forumlid
  • Hmmm
« Reactie #163 Gepost op: 18-01-2016, 22:52:00 »
Vanwege de verschillende breedtes lijken dezelfde coupures in ieder geval in dezelfde kolom terecht te moeten komen. Dat dezelfde afbeelding op verschillende breedtes biljetten  (zie puzzel van Rat) staat, suggereert echter ook weer dat er wellicht met alle briefjes van dezelfde waarde een portret te maken is.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Rat

• Forumlid
  • 罗本是卧底
« Reactie #164 Gepost op: 18-01-2016, 23:41:54 »
Hoe komen de vouwen(?) overigens in het geld? Ik was er van uit gegaan dat de productie gewoon "nieuwe" biljetten op de foto zou zetten. Het zou toch niet zo zijn dat we moeten gaan denken dat de penningmeester de mol is, he? Als ze de "gebruikte" biljetten achteraf hebben gefotografeerd moeten ze wel heel goed bij hebben gehouden wanneer ze wat hebben uitgegeven (serienummers?).
Geen idee hoe ze dat bijgehouden hebben. Ik denk niet dat het een hint is dat de penningmeester de mol is. Het was vrij toevallig dat Klaas de penningmeester is geworden. Mogelijk wel een reden om het via het @ikbendemol account te tweeten?

Wat wel duidelijk is is dat ze rekening houden met de achterkanten bij het uitgeven van de briefjes. Toen ze €700 op de trap verdienden kregen ze een briefje van €10, 2x€20 en nog wat, terwijl dat ook met minder briefjes had gekund.

Dat zijn er 31. Een grove schatting geeft mij uit Rats afbeelding dat we iets van 80 biljetten nodig hebben. Dat zou betekenen dat we al bijna op de helft zitten, terwijl de kandidaten zeker de helft van het geld al gemist hebben.

Zouden er ook dubbele biljetten zijn, met dezelfde achterkant?
De afbeelding was slechts een fragment van de hele foto, omdat er een upload limiet is. Bij de schaal die ik daar gebruikt heb zou het eerder richting de 128 briefjes gaan. Inmiddels verwacht ik dat er meer stipjes zijn gebruikt, al kan het wel zo zijn dat de foto is bijgetrimd.

Ik zit met hetzelfde probleem :D

En deze vind ik erg op een oog lijken. Wat denken jullie? Vooral als je het verkleind zie je duidelijk een oog.
Dat zou trouwens betekenen dat de foto niet heel erg groot is. Althans toch niet het gezicht.
Ik denk dat het een stuk van de linker schouder is.

Het valt mij op dat jullie voornamelijk op de achterkant letten. Op zich wel logisch, want daar bevindt zich de foto. Maar bedenk eens hoe het geld gedrukt is. Zou op de voorkant, toen het vel nog niet gesneden was, al het geld door elkaar zijn gebruikt?
Ik zit te denken, wat als ze 1 vel hebben gebruikt voor de briefjes van 50, 1 vel voor de briefjes van 100, etc.. Oftewel, sorteer het geld eerst op de voorkanten. Ik denk dat dat een hoop zal schelen.
Misschien vormen de verschillende onversneden vellen gezamenlijk één grote foto of misschien staat de foto op elk achterkant. Maw, als je alle briefjes van bv 100 euro zou hebben, zou je daarmee de puzzel al compleet kunnen krijgen? Of eventueel een flinke hoek van de puzzel?
Interessante gedachte. Dat zou verklaren waarom er briefjes tussen zitten die hetzelfde stuk lijken te zijn. Maar dan krijg je wel heel veel stukjes, want je heb een minimaal aantal stippen nodig (voldoende resolutie) om herkenbaar een gezicht te maken (aangenomen dat het om een gezicht gaat). Maar het kan zeker om meer dan één vel gaan. Iets om in de gaten te houden.

Vanwege de verschillende breedtes lijken dezelfde coupures in ieder geval in dezelfde kolom terecht te moeten komen. Dat dezelfde afbeelding op verschillende breedtes biljetten  (zie puzzel van Rat) staat, suggereert echter ook weer dat er wellicht met alle briefjes van dezelfde waarde een portret te maken is.
Het hoeft niet perse in kolommen te zijn. Ze kunnen ook met rijen gewerkt hebben, zolang ze uiteindelijk maar even lang uitkomen. Dat zou het wel een stuk lastiger maken. Tot nu toe ben ik er vanuit gegaan dat er zowel rijen als kolommen zijn, omdat dat het makkelijkst te snijden is, maar daardoor loop ik wel tegen problemen aan, maar helpt ook bij het inschatten van de schaal. Bij een aantal stukken komt dit wel perfect uit, maar ik kan zeker nog niet alles plaatsen. Het idee van meerdere printvellen is zeker wat voor te zeggen.

Offline Marijke14

• Forumlid
« Reactie #165 Gepost op: 19-01-2016, 12:30:22 »
Art vertelde toch in aflevering 1 dat het een mozaïek zou worden. We denken nu allemaal in kolommen, maar als je 1 snelle kijk hebt op google bij mozaïek zijn het nooit rechte stukken in kolommen.
Misschien zorg ik nu weer voor meer werk voor de mensen die hier mee bezig zijn...
Ik denk dat je soms moet combineren met de lange kant naar beneden en een korte kant naar beneden. Of zo dat 1 biljet niet precies boven de ander ligt.
Ik weet niet of dit de juiste manier is, maar misschien kunnen de puzzelaars er wat mee.. :)

Offline Koemba

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #166 Gepost op: 19-01-2016, 13:32:59 »
Bedoelen ze met mozaïek niet gewoon dat het rondjes zijn?

Offline Rat

• Forumlid
  • 罗本是卧底
« Reactie #167 Gepost op: 19-01-2016, 14:29:33 »
Art vertelde toch in aflevering 1 dat het een mozaïek zou worden. We denken nu allemaal in kolommen, maar als je 1 snelle kijk hebt op google bij mozaïek zijn het nooit rechte stukken in kolommen.
Misschien zorg ik nu weer voor meer werk voor de mensen die hier mee bezig zijn...
Ik denk dat je soms moet combineren met de lange kant naar beneden en een korte kant naar beneden. Of zo dat 1 biljet niet precies boven de ander ligt.
Ik weet niet of dit de juiste manier is, maar misschien kunnen de puzzelaars er wat mee.. :)
Ik denk dat je gelijk hebt dat het denken in kolommen dat ik tot nu toe gedaan heb te makkelijk is gedacht. Maar ik verwacht wel een bepaalde logica, als er stukjes overlappen of gaten in de foto zitten, wordt het héél erg lastig, vooral voor de kandidaten. Er zijn een paar stukjes die ik gemakkelijk op meerdere plekken kwijt kan of lijken aan te sluiten. Als ik niet van bepaalde beperkingen/randvoorwaarden uit kan gaan is het ondoenlijk met het aantal stukjes dat we nu hebben. Volgens mij is het dan ook best lastig voor hen om het printvel in stukjes te snijden, zonder belangrijke delen over te slaan.

Afwisseling van horizontale en verticale stukjes zou kunnen. Maar, als er logica in zit, dan alleen met de briefjes van €50 omdat de lengte daarvan 2x de hoogte is.

Ik ga de komende dagen kijken of ik een logica kan ontdekken uitgaande van horizontale rijen i.p.v. verticale kolommen. Met daarbij de mogelijkheid dat briefjes van €50 90 gedraaid zijn.

Offline Pac

• Actief Lid
  • Geen kandidaat van The Game
« Reactie #168 Gepost op: 19-01-2016, 20:56:06 »
Ik ben maar analoog gaan puzzelen ;D

Het lijkt me dat er in ieder geval hele rijen gemaakt moeten worden, anders is het een onmogelijke opgave - zeker als je niet alle delen hebt. Ik heb in ieder geval een stuk of acht categorieën beiefjes kunnen vinden, waarbij het duidelijk lijkt dat die allemaal in een aaneengesloten rij zitten (Een paar losse heb ik niet kunnen matchen.)  Verticaal geplaatse rijen worden wel lastig als je kijkt naar het grote aantal briefjes in de middelste categorie die nog lang niet een mooie keten vormen.

Nu nog kijken hoe de rijen op elkaar aansluiten ::zwaai::
...óf niet!

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #169 Gepost op: 19-01-2016, 20:59:21 »

Het lijkt me dat er in ieder geval hele rijen gemaakt moeten worden, anders is het een onmogelijke opgave - zeker als je niet alle delen hebt. Ik heb in ieder geval een stuk of acht categorieën beiefjes kunnen vinden, waarbij het duidelijk lijkt dat die allemaal in een aaneengesloten rij zitten (Een paar losse heb ik niet kunnen matchen.)  Verticaal geplaatse rijen worden wel lastig als je kijkt naar het grote aantal briefjes in de middelste categorie die nog lang niet een mooie keten vormen.

Veel puzzelplezier! ::ok::

Offline Rat

• Forumlid
  • 罗本是卧底
« Reactie #170 Gepost op: 19-01-2016, 21:28:05 »

Leuk! Lijkt me wel lastig. Ik zou echt niet uit de voeten kunnen met deze puzzel zonder omgekeerd te werken: Vanuit de foto terug te werken tot ik een oplossing heb waarin alles past. Vooral die volledig zwarte stukjes kan je weinig mee aan.

(Ik ben overigens bang dat ik vanavond je puzzel plezier vanavond ga verpesten. Er zijn slimme dingen gezegd in dit topic. Ik verwacht vanavond de oplossing te posten. :-X )

Heb je bijgevoegde briefje er ook bij? Van tijdens de voorlichting aan de mol van aflevering 1.

Offline Molbelg

• Forumlid
« Reactie #171 Gepost op: 19-01-2016, 21:29:13 »
Als je echt duidelijk iemand kan herkennen dan misschien in spoiler zetten ;)
#teamamaimiljaarde

Offline Heinz

• Forumlid
  • Proost, Heinz!
« Reactie #172 Gepost op: 19-01-2016, 21:42:58 »
(Ik ben overigens bang dat ik vanavond je puzzel plezier vanavond ga verpesten. Er zijn slimme dingen gezegd in dit topic. Ik verwacht vanavond de oplossing te posten. :-X )

:o

Offline Lukie4

• winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Als je alles geeft, verlies je niets
« Reactie #173 Gepost op: 19-01-2016, 21:43:48 »
::hyper::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Whiskers

• Forumlid
« Reactie #174 Gepost op: 19-01-2016, 21:55:04 »
Citaat

Had dat nou niet gezegd  >:(  ;)
Nou krijg ik de neiging om de hele avond te kijken of je de oplossing al gepost hebt. Of tot diep in de nacht te blijven hopen dat je 'm alsnog post ::rofl::

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #175 Gepost op: 19-01-2016, 21:59:29 »
Als het sluitend bewijs is, dan kan de focus ietsje harder op de Vlaamse Mol. ;)

Offline vveerraak

• Forumlid
« Reactie #176 Gepost op: 19-01-2016, 22:03:36 »
Spannend.  ;D Is het Klaas of is het Klaas?
Tell me what your telescope says

Offline Hellevuur

• Forumlid
  • Trust nobody!
« Reactie #177 Gepost op: 19-01-2016, 23:13:59 »
Ik kan er nog niet veel uit opmaken. Dit is wat ik met alle lichte stukjes kan maken. Ik heb de donkere even achterwege gelaten, want daar heb je toch weinig aan.

edit: toch maar een eerste gok. Tim?
« Laatst bewerkt op: 19-01-2016, 23:22:08 door Hellevuur »

Offline Koemba

• Forumlid
Re:
« Reactie #178 Gepost op: 19-01-2016, 23:19:05 »
Mooi Hellevuur ::ok:: de contouren beginnen al te verschijnen.
En in kijk uit naar je post Rat :o

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #179 Gepost op: 19-01-2016, 23:21:47 »
Ik kan er nog niet veel uit opmaken. Dit is wat ik met alle lichte stukjes kan maken. Ik heb de donkere even achterwege gelaten, want daar heb je toch weinig aan.

Ik denk dat ik er een kandidaat in herken, namelijk

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)