Kan het zijn dat de titel van elke aflevering verwijst naar de afvaller in de volgende:
Omdat er geen muzikale aanwijzing is naar de afvaller, kan er best ergens anders een afvallershint zijn, bijvoorbeeld in de dagboeken of in de afleveringtitels. Ik overweeg sinds aflevering 3 de theorie dat de titel van de aflevering naar de volgende afvaller verwijst, waarbij er dan wel altijd een connectie moet zijn met de Mol. Ik denk dat Klaas de Mol is en kom tot de volgende titelverklaringen.
• Afl. 1, ‘Wijsmaken’: nadat Art bij de duinopdracht zegt dat je als kandidaat ervoor kunt zorgen dat je niet de eerste afvaller wordt, zegt Airen: ‘Laat mij maar even doorhuppelen naar de volgende ronde. Dat leek me wel zo prettig.’ De kijker wordt zo als het ware wijsgemaakt dat Airen niet de eerste afvaller wordt. De link met Klaas is dat hij het bordje van Airen bij deze opdracht pakt. Uiteraard weet Klaas op dat moment niet dat Airen de eerste afvaller zal zijn, maar de afleveringtitel kan later door de makers erop zijn uitgekozen.
• Afl. 2, ‘Het laatste woord, letterlijk’: Remy heeft het laatste woord in de uitzending en valt af. De schakel met Klaas is dat de afleveringtitel tevens verwijst naar de kloosterhint (en Remy’s ‘molletje’ eigenlijk ook).
• Afl. 3, ‘Wie schrijft die blijft’: er zijn maar twee personen die in deze aflevering níét schrijven: Ellie en Klaas. Aangezien er steeds een connectie is (geweest) met Klaas als Mol, kun je deduceren dat Ellie afvalt.
• Afl. 4, ‘Minder dan je denkt’: bij de vraag hoeveel negens er in de huisnummers van 1 t/m 100 voorkomen, wordt gekozen voor 19. Marjolein komt tot 20 negens. Het antwoord waar uiteindelijk voor gekozen wordt, is dus minder dan wat Marjolein denkt. De connectie met Klaas is dat dit Klaas’ vraag is.
• Afl. 5, ‘3 al weg, 7 over’: omdat cijfers in de afleveringtitel worden gebruikt, lijkt het logisch dat hier gerefereerd wordt aan de genummerde enveloppen. Waar is envelop 3? De enveloppen tot en met 6 worden door de kandidaten gemist. De enveloppen 1, 2, 4, 5 en 6 verschijnen echter wel in beeld. Cécile rijdt bovendien langs een envelop die is omgedraaid. Het getal erop is niet te zien. Op basis van de montage en deductie zou dit envelop 3 moeten zijn, want de andere enveloppen t/m 9 zijn met het cijfer in beeld te zien, en bij envelop 9 zegt Cécile: ‘Is dit de eerste envelop?’ De envelop waarbij het getal 3 niet zichtbaar oftewel weg is, kan alleen aan Cécile worden gelieerd. Op basis van deze theorie zou Cécile dus afvallen. De link met Klaas bij deze opdracht is dat wanneer Taeke ‘We zijn nu bij nummer 7... 7, over’ zegt, Klaas in beeld komt en deze vraag beantwoordt. En de eerste keer dat envelop 7 door de kandidaten gezien wordt, zegt Tim: ‘Dan is die voor Cécile, ja?’
Wat zei oud-Mol Margriet ook alweer: ‘Wellicht is het dit jaar gemakkelijker om niet op zoek te gaan naar de Mol, maar naar de andere kandidaten. Deductie als strategie om tunnelvisie te vermijden.’ En omdat de afleveringtitel ook een link heeft met de Mol, valt de theorie prima uit te leggen aan reguliere kijkers (enkel en alleen een afvallershint vinden zij wat raar, vermoed ik).
Zul je net zien dat Rop of iemand anders de volgende keer afvalt ... ;-) Nou ja, dan heb ik in elk geval puzzelplezier eraan beleefd.
Edit, 03-02: volgens Rat is het
envelop 4 die is omgewaaid, niet envelop 3.