Auteur Topic: Aflevering 2 - het laatste woord, letterlijk  (gelezen 57474 keer)

Offline Heinz

• Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 2 - het laatste woord, letterlijk
« Reactie #100 Gepost op: 11-01-2016, 18:42:56 »
Ik lees het als FC MOL (het geheime genootschap van oud mollen) waarvan KLAAS nu ook lid is. Iedereen staart zich blind op de mogelijke betekenis van de afkorting CF. Ik probeer het simpel te houden, net als de hint zelf.

Voetbalclub? Dan zou ik Margriet als aanvallende Mol in de spits zetten. ::jaja::

Offline Juuls247

• Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
« Reactie #101 Gepost op: 11-01-2016, 18:56:30 »
Voetbalclub? Dan zou ik Margriet als aanvallende Mol in de spits zetten. ::jaja::
Of F(h)ockeyclub  ::trots::
Niets is wat het lijkt....
Meer L

Offline Avogadro

• Forumlid
  • Iene miene mutte
« Reactie #102 Gepost op: 11-01-2016, 19:01:29 »
Voetbalclub? Dan zou ik Margriet als aanvallende Mol in de spits zetten.

Je zal daar maar terreinknecht zijn...

Offline Heinz

• Forumlid
  • Proost, Heinz!
« Reactie #103 Gepost op: 11-01-2016, 19:04:55 »
Je zal daar maar terreinknecht zijn...

::rofl::

Offline Anoniemand

• Forumlid
« Reactie #104 Gepost op: 11-01-2016, 19:16:44 »
Waarom het de titel niet gewoon ''het laatste woord'' in plaats van ''het laatste woord, letterlijk''? Waarom laten de makers van het programma ons niet zelf denken of ''het laatste woord letterlijk of figuurlijk bedoeld is? Waarom moeten ze aan ons (de molloten) vertellen dat het letterlijk bedoeld is?

Heeft het dan misschien te maken met de woordspeling letter-lijk? En dus de Klaas-hint in de klooster waarbij het laatste letter is genomen om uiteindelijk het woord KLAAS te vormen?

Offline Koemba

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #105 Gepost op: 11-01-2016, 19:22:01 »
Waarom het de titel niet gewoon ''het laatste woord'' in plaats van ''het laatste woord, letterlijk''? Waarom laten de makers van het programma ons niet zelf denken of ''het laatste woord letterlijk of figuurlijk bedoeld is? Waarom moeten ze aan ons (de molloten) vertellen dat het letterlijk bedoeld is?

Heeft het dan misschien te maken met de woordspeling letter-lijk? En dus de Klaas-hint in de klooster waarbij het laatste letter is genomen om uiteindelijk het woord KLAAS te vormen?

Dat schoot met net ook te binnen idd. Letterlijk lijkt een verwijzing naar de letters die je moet nemen van het laatste woord.

Offline Juuls247

• Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
« Reactie #106 Gepost op: 11-01-2016, 19:44:56 »

?????? Dat is toch wat we nu de hele tijd al beschrijven hier in het forum? Of bedoel je iets anders?
Meer L

Offline Ilan02

• Forumlid
« Reactie #107 Gepost op: 11-01-2016, 19:46:41 »
Heeft iemand gehoord dat een van de kandidaten het woord 'WOORD'  dus letterlijk woord heeft gezegd tijdens aflevering 2. Het is mij niet opgevallen, maar je misschien iemand anders wel?

Offline Waardenburg

• Forumlid
« Reactie #108 Gepost op: 11-01-2016, 22:13:38 »
Hoe verleidelijk ook en hoe sterk de hint ook... Als we naar het spel kijken... Wie doet het dan overall het slechst volgens jullie?

Offline widmfan6

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #109 Gepost op: 11-01-2016, 22:20:39 »
Heeft iemand gehoord dat een van de kandidaten het woord 'WOORD'  dus letterlijk woord heeft gezegd tijdens aflevering 2. Het is mij niet opgevallen, maar je misschien iemand anders wel?
17:29    Remy: Een woord wat ik nog nooit had gehoord.
29:45    Annemieke: Ik heb zo'n hekel aan het woord bondje.
Tunnelvisie? Nee joh, hoe kom je daar nu bij(!)

Offline hoelahoep

• Forumlid
« Reactie #110 Gepost op: 11-01-2016, 22:39:42 »
In het dagboek staat overigens ook "ík heb het laatste woord!"

Offline annebeth

• Forumlid
  • Sherlock Moles
« Reactie #111 Gepost op: 12-01-2016, 00:23:03 »
Aan de ene kant denk ik dan meteen: Remy. Aan de andere kant denk ik.... dat is ZO obvious.... dan kun je echt blind afgaan op de makkelijkste oplossing van de titel...
Al zou ik dat minder erg vinden dan dat de Klaas-hint waar is ;)

Offline tureluurs

• Forumlid
« Reactie #112 Gepost op: 12-01-2016, 00:48:24 »

Ik heb het al eerder opgenoemd, maar ik denk echt serieus dat Rop letterlijk het laatste woord heeft met zijn achternaam. Als je alle kandidaten alfabetisch op een rij zet met achternaam komt Verheijen als laatste.
Kijk je puur naar de Klaas hint dan zijn het oud mollen die het laatste woord hebben, niet Klaas.

Offline tunnelvisionair

• Forumlid
« Reactie #113 Gepost op: 12-01-2016, 01:30:15 »

"Letterlijk"

Offline Janorator

• Forumlid
« Reactie #114 Gepost op: 12-01-2016, 01:36:09 »
Leuke, meer dan degelijke aflevering...
Heb een paar verdachten (Remy, Rop) en paar mensen die ik moeilijk kan peilen (cecile, annemieke)

Ik wacht echter nog één aflevering af om me echt te gaan focussen... Volgende aflevering kan er geld uit de pot gespeeld worden, als dit praktisch alles word dan zijn de mensen die het goed deden in afl 1 en 2 ineens terug verdacht, vooral iemand als Klaas

Offline KierewietNL

• Forumlid
« Reactie #115 Gepost op: 12-01-2016, 08:02:50 »
Ik lees het als FC MOL (het geheime genootschap van oud mollen) waarvan KLAAS nu ook lid is. Iedereen staart zich blind op de mogelijke betekenis van de afkorting CF. Ik probeer het simpel te houden, net als de hint zelf.
Football Club Mol??

Offline Shari

• Forumlid
« Reactie #116 Gepost op: 12-01-2016, 10:50:32 »
Ik vind het om meerdere redenen echt moeilijk om de Klaashint te geloven, dus ben ik op zoek naar andere verklaringen gegaan. Ten eerste vind ik het raar dat ze cf. gebruiken. 'Is' heeft ook 2 letters en het is ook niet onmogelijk om daar 2 woorden mee te verzinnen die op respectievelijk A en S eindigen. (denk: ik ergens op inga, ik ergens voor insta en voor de andere: soms, scenario's, scepticus) Er is dus volgens mij een reden waarom ze cf. hebben gebruikt.
Cf. komt van confer en wordt als afkorting gebruikt om aan te duiden dat je iets ergens mee moet vergelijken. Het feit dat je Klaas met de mol zou moeten vergelijken, wil nog niet zeggen dat hij ook daadwerkelijk de mol is.
Confer betekent uit het latijn ook iets geven of beraadslagen, net als in het Engels trouwens. (De mol beraadslaagt iets met Klaas of geeft hem iets?)
In de biologie wordt het blijkbaar ook gebruikt om aan te geven dat je niet zeker bent van de bepaalde soort. Dus dat we niet zeker zijn dat Klaas tot de 'soort' van mollen behoort. (In dit geval zijn de makers van het programma ons echt vierkant aan het uitlachen dat we de hint hebben gevonden, maar dat hij dus eigenlijk waardeloos is)
Ik vind dus niet dat deze hint ons vertelt dat Klaas de mol is. We denken het omdat het overduidelijk met opzet in het spel is verwerkt en die cf. wel eens zou kunnen betekenen dat hij de mol is, maar ik vind het niet eenduidig genoeg om dat te zeggen en dus kan het volgens mij evengoed een grapje van de makers zijn.

Offline molton

• Forumlid
  • Hmmm
« Reactie #117 Gepost op: 12-01-2016, 10:57:11 »
Ik vind dus niet dat deze hint ons vertelt dat Klaas de mol is.
Ik denk dat "Mol cf" als beginletters van de "laatste woorden" toeval is. De hint uit de afleveringstitel lijkt LETTERlijk te slaan op het laatste woord, dus de laatste letter van de laatste woorden van de mollen.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Duncton

• Forumlid
« Reactie #118 Gepost op: 12-01-2016, 18:26:48 »
17:29    Remy: Een woord wat ik nog nooit had gehoord.
29:45    Annemieke: Ik heb zo'n hekel aan het woord bondje.

Dat zou ik nou een leuke hint vinden. ;D

Hint naar Klaas als dwaalspoor en het laatste 'woord' (letterlijk) in de aflevering verwijst naar de mol (in dit geval dan Annemieke).

Maar zo moeilijk zullen ze het ons wel niet maken.
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Mol2024

• Forumlid
  • Niets is wat het lijkt
« Reactie #119 Gepost op: 12-01-2016, 23:00:03 »
Ik hoop zo dat Klaas het niet is. Alleen al om deze hint.

Leuk dat de productie er hints in stopt voor de molloten. Grote kans dat 'normale' kijkers dit niet eens was opgevallen maar het is aflevering 2. Je WEET als productie dat er hier mensen zitten die binnen 5 min na de aflevering deze hint ontcijferd hebben. Ga dan voor een subtielere hint.

Goed, wat betreft de schermen. las op pagina 4 wat discussie daarover. Besef wel dat het pas aflevering 2 is he jongens, ze gaan echt niet elke aflevering nummer 1 in de lijst een rood scherm geven om zo weinig mogelijk andere 'inhoud' te hoeven skippen. Er zijn wel vaker afleveringen waar iemand snel een scherm te zien krijgt en er is in die al die jaar zoveel ge-edit. Ik vind het ook leuker dat ze de spanning opbouwen maar dat gaat vast nog wel gebeuren. Ik denk dat ze deze opdracht bom-vol wilde stoppen met raadsels en opdrachten. Al zeg ik het nog een keer. 3 x beelden van het eten is leuk, maar laat DAN maar een extra scherm zien...  ::tandpastasmiley::