Ik heb deze opdracht zeer grondig geluisterd (vooral bij zinnen door elkaar, of door biechten heen).
Ik heb nog wat extra zinnen ontdekt, waardoor volgens mij de verhalen ongeveer als volgt gaan:
Margriet van der Linden:
Do you remember my face? Wellicht is het makkelijker om dit jaar niet op zoek te gaan naar de mol, maar naar de andere kandidaten. Deductie als strategie. Als kandidaat word je bedrogen en gemanipuleerd waar je bij staat, verblind door je jacht op die ene, de mol. De mol komt in vele gedaanten. Probeer tunnelvisie te vermijden. Een opvallende mol is vaak geen mol, maar een angstige kandidaat. De mol herken je niet in het volle daglicht, die kun je hooguit ondergronds betrappen op duistere zaakjes. Neem mijn raad ter harte, en je zult zien dat de finale binnen bereik is. Het hangt af van je eigen oordeel. (Mist wel een "het spel veranderd achter je rug"-zin)
Dennis Weening:
Ik ga je inleiden in de geheimen van follow the money. Een mol die in een opdracht geld verdient, weet altijd op een ander moment dit geld er weer uit te spelen. Wat zou jij doen als mol? De mol doet meestal het tegenovergestelde van wat jij denkt. Denk dus contra. Fanantiek spelen is geen garantie voor succes. Het geld lijkt soms onbelangrijk, maar dat is het niet. De mol heeft immers een missie, opdrachten saboteren. Het spel verandert altijd achter je rug.
Kees Tol:
Je hebt een hele goede ingewijde uitgekozen als bron van informatie om jouw zoektocht naar de mol makkelijker te maken. Als je mijn bericht serieus neemt en de informatie gebruikt, is de mol dichter bij dan je denkt. Kennis is macht in wie is de mol. In jouw spel om de mol te ontmaskeren, moet je daarom zoveel mogelijk kennis vergaren. De kandidaat die het meest oprecht overkomt, krijgt van de groep vaak het vertrouwen. Er is maar één iemand in het spel, die uit vertrouwen het meeste rendement haalt. Maar het spel verandert niet voor je ogen, het spel verandert altijd achter je rug. En nog een laatste tip: let goed op je molboek.
Anne-Marie Jung:
in dit oude klooster staan vijf oud mollen, vijf leden van het genootschap van oud mollen. Een hele eer als je als kandidaat toegelaten wordt. Een mol loopt nooit synchroon aan de groep. Ga om de mol te ontmaskeren nooit een permanente verbintenis aan. Als je goed hebt opgelet, en mijn hele verhaal in je hebt opgenomen, weet je wat je te doen staat als je weer buiten bent. Zoekt en gij zult vinden. Het spel is je legenda. Het spel verandert nooit voor je ogen, maar altijd achter je rug.
Susan Visser:
We gaan je inwijden in de geheimen van het spel om je te helpen de mol te vinden. Als je ons allemaal beluistert, wordt je op het spoor van de mol gezet, maar ook als je ons individueel beluistert en de informatie werkelijk tot je neemt, kun je de mol dit jaar makkelijk vinden. Jokers, vrijstellingen, de mol heeft niets aan deze zaken, tenzij het kan worden ingezet als manipulatiemiddel of als ruilmiddel tegen geld uit de pot. Ben jij zelf absoluut honderd procent betrouwbaar, nou dan. Ga van niemand anders uit dan van jezelf. Het spel verandert niet voor je ogen, het spel verandert achter je rug. Kijk om je heen, focus.
Waarschijnlijk missen wel een aantal zinnen aangezien de lengte van de verhalen nog al verschilt. Er is ook nog rond 38:50 bij Magriet een fragment waar iemand die goed kan liplezen misschien iets mee kan.