Dit heeft me al een paar dagen bezig gehouden maar ik besluit het toch maar te posten aangezien ik het niemand heb zien doen.
Het viel me namelijk op dat een paar quotes van de oud mollen zijn te linken aan
Klaas.
Anne-Marie Jung: '
Zoekt en gij zult vinden. Het spel is je
legenda.'
Margriet van der Linden: 'De Mol herken je niet in het
volle daglicht. Die kun je hooguit
ondergronds betrappen op
duistere zaakjes. Neem mijn raad ter harte en je zult zien dat de finale binnen bereik is. Het hangt af van je eigen oordeel Het spel verandert
achter je rug'.
Kees Tol: 'Als je mijn bericht serieus neemt en de informatie gebruikt is de Mol
dichterbij dan je denkt.
Kennis is macht in Wie is de Mol. De kandidaat die het meest oprecht overkomt krijgt van de groep vaak het
vertrouwen. En nog een laatste tip. Let goed op je
molboek.
Dennis Weening: 'Een mol die in een opdracht
geld verdient weet altijd op een ander moment dit geld er weer
uit te spelen. Wat zou jij doen als Mol? De Mol doet meestal het tegenovergestelde van wat jij denkt. Denk dus
contra.'
Susan Visser: ' Als je ons allemaal beluistert wordt je op het
spoor van de Mol gezet. Maar ook als je ons individueel beluistert en informatie werkelijk tot je neemt kun je de Mol dit jaar makkelijk vinden.
Jokers, vrijstellingen. De Mol heeft
niets aan deze zaken. Tenzij het ingezet kan worden als
manipulatiemiddel of als ruilmiddel tegen geld uit de pot'.
Wat ik eruit haal:
Tijdens de metro opdracht (waar tevens nadrukkelijk word vermeld dat het een opdracht is die zich
ondergronds afspeelt) word Klaas apart genomen door Art en besluit hij achter de
rug van de kandidaten te beslissen alsof de opdracht wel of niet lukt.
Het hele stuk van Dennis slaat erop dat Klaas deze keer wel
geld in de pot heeft gehaald maar dat er zo weer uit kan halen. Hij wil de kandidaten op een dwaalspoor zetten.
Doordat Klaas in de metro de opdracht goed gokt verdient hij geld voor de pot maar ook niet belangrijker hij wint
vertrouwen van de groep. Bovendien zegt Kees dat je goed op je
molboek moet letten wat ook waar is want in Klaas zijn molboek staan uitgeprinte pagina's (dossiers) van de andere kandidaten (moeten de kandidaten dit zoeken zoals Anne-Marie suggereerd),
kennis is macht zoals Kees al zegt.
Boekje Klaas (dubbele screenshots per pagina door handbeweging (en slechte belichting in eerste frame, waar in het tweede frame de hoek alweer niet zichtbaar is):
Ook heeft de mol niks aan
Jokers behalve als het een manipulatiemiddel is. Wie kiezen ervoor om beide het klooster binnen te gaan? Precies Klaas en Cecile.