Auteur Topic: Aflevering 3 - opdracht 1 - geldbiljetten  (gelezen 44857 keer)

Offline molton

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - geldbiljetten
« Reactie #80 Gepost op: 17-01-2016, 20:35:56 »
Ik weet alleen niet hoeveel tijd ze nog hadden op dat moment dat ze de 1000 vond en hoe dicht ze bij dat laatste biljet was.
Dichtbij. Het tunneltje met de 1000 euro ligt vlakbij het plein waar Annemieke en Taeke begonnen en het punt waarop Ellie en Tim zijn als de tijd op 0:00 staat.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Ray026

• Forumlid
« Reactie #81 Gepost op: 17-01-2016, 21:28:25 »
Als er 5 palen zijn met een biljet en er zijn 9 kandidaten met een biljet, dan zijn er maar 14 biljetten in omloop.
Dat betekent dat er dus een waarde was waar er geen drie van waren?

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #82 Gepost op: 17-01-2016, 21:30:24 »
Dichtbij. Het tunneltje met de 1000 euro ligt vlakbij het plein waar Annemieke en Taeke begonnen en het punt waarop Ellie en Tim zijn als de tijd op 0:00 staat.

Dichtbij het Plaza de España. In vogelvlucht wel, maar je moest er wel een bepaald steegje voor vinden dat niet bereikbaar was via het plein. Geen enkele kandidaat had dat ooit kunnen vinden volgens mij.

Als er 5 palen zijn met een biljet en er zijn 9 kandidaten met een biljet, dan zijn er maar 14 biljetten in omloop.
Dat betekent dat er dus een waarde was waar er geen drie van waren?

Van het biljet van 50 waren er maar 2 in omloop.

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #83 Gepost op: 17-01-2016, 23:09:00 »
Of Rop is de Mol, of hij had totaal geen idee waar hij was.

Rop en Ellie zoeken het Juan Pablo Duarte plein. Rop heeft echter het foute plein in gedachte en loopt met Ellie naar Parque Colon:

Rop en Ellie zien Remy zijn groepje uiteraard niet en dus belt Rop naar Remy die hem nogmaals uitlegt dat het Juan Pablo Duarte plein bij het hotel ligt. Even later zien we Rop en Ellie aankomen en wat zegt Rop 'Toen kwamen we aan op een ander plein.'

Nee, Rop. Zelfde plein.

Ik ben in staat om van ieder groepje te bepalen hoe ze gelopen hebben, maar hoe Rop en Ellie gelopen hebben is me een raadsel, want nu komen ze het Parque Colon op langs de andere kant. Hebben ze dan echt serieus het blokje om gelopen? ;D

Offline Heinz

• Forumlid
  • Proost, Heinz!
« Reactie #84 Gepost op: 18-01-2016, 08:55:54 »
Haha! En Ellie er slaafs achteraan. Dit met die fuikactie erbij zou het wel heel leuk maken als Rop de Mol is. ;D

Offline Lama1997

• Forumlid
« Reactie #85 Gepost op: 18-01-2016, 09:07:17 »
Haha! En Ellie er slaafs achteraan. Dit met die fuikactie erbij zou het wel heel leuk maken als Rop de Mol is. ;D
Ik hoop dit zo! Haha

Offline Clauzwa

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #86 Gepost op: 18-01-2016, 15:01:31 »

Liep Ellie niet continue áchter Rop aan tijdens die opdracht? "Follow the money, letterlijk" (volgens het molboek). Misschien is het al eerder ergens genoemd, maar ik ben dit jaar niet zo heel erg actief op het forum. Toch die opdracht nog maar eens terug kijken.

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #87 Gepost op: 18-01-2016, 15:05:50 »
Liep Ellie niet continue áchter Rop aan tijdens die opdracht? "Follow the money, letterlijk" (volgens het molboek). Misschien is het al eerder ergens genoemd, maar ik ben dit jaar niet zo heel erg actief op het forum. Toch die opdracht nog maar eens terug kijken.

Ja, Ellie heeft gedurende heel deze opdracht geen initiatief genomen zoals ze zelf al aangaf tijdens een biecht. Niet noodzakelijk een vreemde actie als je een potentiële Mol eens wil uittesten. Misschien voelde Rop ook dat dit Ellie's plan was en is hij daarom maar een beetje als een kip zonder kop door het koloniale centrum gaan lopen. ;D

Offline Clauzwa

• Forumlid
« Reactie #88 Gepost op: 18-01-2016, 15:37:12 »
Ja, Ellie heeft gedurende heel deze opdracht geen initiatief genomen zoals ze zelf al aangaf tijdens een biecht. Niet noodzakelijk een vreemde actie als je een potentiële Mol eens wil uittesten. Misschien voelde Rop ook dat dit Ellie's plan was en is hij daarom maar een beetje als een kip zonder kop door het koloniale centrum gaan lopen. ;D

Ik bedoel meer: Ellie liep veelal achter hem aan, omdat ze hem in de gaten wilde houden. Daarom was zij vrij passief. Inderdaad niet een vreemde actie. Rop bleef uiteindelijk achter bij Taeke en Annemiek. Ellie ging dat andere briefje omruilen voor de 1000 en vervolgens achter Klaas en Tim aan die het andere briefje van de 1000 hadden. Follow the money, letterlijk. Toch? Vervolgens vind ze Klaas en Tim al vrij snel (ze wist dus exact waar ze naar toe moest in die stad?) en gaat daarna mee in het verhaal van Tim dat het aan de overkant moet liggen "ja, dat gaan we niet meer redden, dat gaat dus niet gebeuren". Of iets in die trant. En ondertussen wordt er ingezoomd op het briefje wat ondergronds ligt, wat zou suggereren dat zij er in de buurt zijn.

Ik heb nog geen mol gekozen, maar Ellie is door deze aflevering toch wel erg gestegen bij mij.

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #89 Gepost op: 18-01-2016, 15:58:24 »
Ik bedoel meer: Ellie liep veelal achter hem aan, omdat ze hem in de gaten wilde houden. Daarom was zij vrij passief. Inderdaad niet een vreemde actie. Rop bleef uiteindelijk achter bij Taeke en Annemiek. Ellie ging dat andere briefje omruilen voor de 1000 en vervolgens achter Klaas en Tim aan die het andere briefje van de 1000 hadden. Follow the money, letterlijk. Toch? Vervolgens vind ze Klaas en Tim al vrij snel (ze wist dus exact waar ze naar toe moest in die stad?) en gaat daarna mee in het verhaal van Tim dat het aan de overkant moet liggen "ja, dat gaan we niet meer redden, dat gaat dus niet gebeuren". Of iets in die trant. En ondertussen wordt er ingezoomd op het briefje wat ondergronds ligt, wat zou suggereren dat zij er in de buurt zijn.

Ik heb nog geen mol gekozen, maar Ellie is door deze aflevering toch wel erg gestegen bij mij.

Je moet eigenlijk de kaart van het koloniale centrum bekijken om te verklaren dat Ellie makkelijk Tim en Klaas vindt.

Van zodra Rop achter blijft bij Annemieke en Taeke wordt er al gezegd tegen Ellie: 'Ga jij met Tim en Klaas zoeken naar het briefje van 1000'. Er is dus ergens in de montage een telefoongesprek gesneuveld waar verteld wordt dat Tim en Klaas inderdaad bezig zijn met deze missie. Bovendien weten Taeke en Annemieke al een briefje van 1000 hangen aangezien ze het zelf achterlieten op Plaza de España. Ellie loopt dus naar dat briefje en pikt het op. Als bij toeval (?) lopen Tim en Klaas ook langs die Plaza de España omdat ze de brug over de rivier daar willen oversteken om naar de metro te gaan (die by the way helemaal niet aan de overkant van de rivier ligt).

Waar is die ondergrondse gang nu? Wel de ingang daartoe is aan de andere kant van een restaurant aan de Plaza de España. Niet zichtbaar vanaf dat plein dus en voor een kandidaat dus heel moeilijk te vinden (naar mijn mening).

Waar ik je gelijk in geef, is dat Ellie enkele procentpunten is gestegen in de ranking door deze opdracht. Wanneer een kandidaat de gelegenheid krijgt om eenzaam door een stadje te lopen (zoals Margriet vorig jaar in Galle) dan word ik erg argwanend. ;D

Offline tureluurs

• Forumlid
« Reactie #90 Gepost op: 18-01-2016, 17:50:04 »
Ellie is door deze aflevering toch wel erg gestegen bij mij.

Bij mij ook...ook al hoe ze dat zegt : Ik wilde Rop in de gaten houden(of zoiets), "als mol zijnde".
Volgens haar biechten verdenkt ze Rop, dus de zin kan. Maar ze kan hier net zo goed zeggen dat ze zelf de mol is, dan klopt het ook.

Offline Whiskers

• Forumlid
« Reactie #91 Gepost op: 18-01-2016, 18:23:02 »
Of Rop is de Mol, of hij had totaal geen idee waar hij was.

Rop en Ellie zoeken het Juan Pablo Duarte plein. Rop heeft echter het foute plein in gedachte en loopt met Ellie naar Parque Colon:

Rop en Ellie zien Remy zijn groepje uiteraard niet en dus belt Rop naar Remy die hem nogmaals uitlegt dat het Juan Pablo Duarte plein bij het hotel ligt. Even later zien we Rop en Ellie aankomen en wat zegt Rop 'Toen kwamen we aan op een ander plein.'

Nee, Rop. Zelfde plein.

Ik ben in staat om van ieder groepje te bepalen hoe ze gelopen hebben, maar hoe Rop en Ellie gelopen hebben is me een raadsel, want nu komen ze het Parque Colon op langs de andere kant. Hebben ze dan echt serieus het blokje om gelopen? ;D

Of Rop is een opzichtig mollende kandidaat  ;)

En nee: ik weiger de Klaas-tunnel in te gaan zoals ik eerder weigerde de Kees-tunnel in te gaan  ;D

Offline Kaaasje

• Forumlid
« Reactie #92 Gepost op: 18-01-2016, 19:53:45 »
Misschien is dit buiten beeld verteld, maar ik heb eigenlijk nergens begrepen dat kandidaten die een volledig bedrag hadden, uit het spel waren.

Op het kaartje staat (of in ieder geval die van Annemieke & Taeke)
Citaat
In deze envelop vind je 1/3e deel van een biljet. Om het geld te verzilveren moet je het biljet compleet maken. Verspreid door de koloniale binnenstad staan 5 palen ook met een deel van een biljet. Dit mag je meenemen, mits je het ruilt voor een ander deel! Om de duizend te matchen moet je ondergrond.

Je zou toch met z'n negenen kunnen gaan zoeken, en als iemand dan de 1000 euro vindt, dan kan iemand anders die kant op komen om het biljet te wisselen.

Maar wellicht is dit buiten beeld verteld. Er stond immers ook niet op het kaartje dat er maar 45 minuten voor waren.

Offline Juuls247

• Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
« Reactie #93 Gepost op: 18-01-2016, 20:08:26 »
En toch ben ik van mening dat de mol aan de telefoon zit hier, dus: Rop, Klaas, Taeke of Remy

Verder snap ik Marjolein niet: daarmee lagen we uit het spel (is dat de meesterzet die Remy bedoeld, want is niet zo)
En Klaas neemt voortouw en zegt heel gretig, kom Tim wij gaan op zoek naar die 1000

Als Klaas en Tim lopen en op zoek zijn naar de 1000 discussiëren ze over waar de ondergronds zou kunnen zijn.
En Tim kijkt dan heel gek naar beneden en verstopt zich achter zijn handen, ziet er gek uit...
En die biecht van Klaas op dat moment lijkt wel een molbiecht: ik loop lekker lachend heen en weer, met die 1000 te zwaaien...

Ellie die opeens heel hard gaat rennen, na eerdere passiviteit, met die 1000, niet nodig...Tenzij ze Klaas of Tim verdenkt
« Laatst bewerkt op: 18-01-2016, 20:28:30 door Juuls247 »
Meer L

Offline Blieb2013

• Forumlid
« Reactie #94 Gepost op: 18-01-2016, 21:19:00 »
Als Taeke de Mol was geweest dan had hij niet contact gehad met Klaas en Tim (die het laatste deel van de 500 euro hadden), maar dan had hij gebeld met Remy, Cécile en Marjolein die een tweede briefje van 1000 hadden. Op die manier kon je Annemieke overhalen om toch niet voor die 500 te gaan, maar dat 2e briefje van 1000 te halen aan de andere kant van het centrum en dan (tevergeefs) naar het laatste deel te zoeken.

Ok, goed punt.

Offline Waardenburg

• Forumlid
« Reactie #95 Gepost op: 18-01-2016, 21:39:39 »
Als Taeke niet de mol is, zou hij niet weten wie een tweede 1000 had en wie hij moest bellen. Hoe moet hij weten wie hij moet bellen? Maximaal was 1000, 500, 250. Kiezen voor 500 is niet zo heel gek. Het is meer het niet kiezen voor 1000. Er zijn zeven mensen (Klaas+Tim, Taeke+Annemieke en Cécile+Remy+Marjolein) die al snel weten waar minstens 1 biljet van 1000 was. Niemand maakte daar iets van.

Het probleem met het hele spel. Wat is het verschil tussen een mol en een niet zo handige kandidaat?

Offline Whiskers

• Forumlid
« Reactie #96 Gepost op: 18-01-2016, 21:53:50 »
En toch ben ik van mening dat de mol aan de telefoon zit hier, dus: Rop, Klaas, Taeke of Remy

Verder snap ik Marjolein niet: daarmee lagen we uit het spel (is dat de meesterzet die Remy bedoeld, want is niet zo)
En Klaas neemt voortouw en zegt heel gretig, kom Tim wij gaan op zoek naar die 1000

Als Klaas en Tim lopen en op zoek zijn naar de 1000 discussiëren ze over waar de ondergronds zou kunnen zijn.
En Tim kijkt dan heel gek naar beneden en verstopt zich achter zijn handen, ziet er gek uit...
En die biecht van Klaas op dat moment lijkt wel een molbiecht: ik loop lekker lachend heen en weer, met die 1000 te zwaaien...

Ellie die opeens heel hard gaat rennen, na eerdere passiviteit, met die 1000, niet nodig...Tenzij ze Klaas of Tim verdenkt

Al zie ik Annemieke eerder als winnaar (ok, wens-winnaar ook wel), ze heeft wel degelijk ook de telefoon in handen gehad...

Offline Looierd

• Forumlid
« Reactie #97 Gepost op: 18-01-2016, 22:06:11 »
Is hier al wat gezegd over de opmerking van Marjolein gezegd? Ze lijkt voorkennis te hebben door te zeggen dat ze het geld bij het paaltje moeten vinden. Maar dan geeft , weet even niet meer wie, aan dat er geen geld bij een paaltje is. Vreemd. Ga nog even terug kijken wanneer ze dat zei en bij wie.

Offline Kaaasje

• Forumlid
« Reactie #98 Gepost op: 18-01-2016, 22:23:24 »
Is hier al wat gezegd over de opmerking van Marjolein gezegd? Ze lijkt voorkennis te hebben door te zeggen dat ze het geld bij het paaltje moeten vinden. Maar dan geeft , weet even niet meer wie, aan dat er geen geld bij een paaltje is. Vreemd. Ga nog even terug kijken wanneer ze dat zei en bij wie.
Volgens mij is dat gewoon verwachting, niet persen voorkennis.
Ze weten dat er 5 paaltjes met geld zijn (staat op het briefje in de envelop) en er staat bij hun een paaltje (en misschien hebben ze al een ander stel aan de telefoon gehad bij wie dat ook was) dus verwacht ze dat dat bij rop en Ellie ook zo is.

Offline Vage logica

• Forumlid
  • ... is not equal to ...
« Reactie #99 Gepost op: 19-01-2016, 01:20:50 »
Voor wie houd van schema's.
http://i.imgur.com/znIJyyo.png
In de bijlage en op deze link schematisch het verloop van de opdracht.

Opmerkingen bij het schema:
- De kandidaten lopen (min of meer) van paal naar paal. Per stap laat het schema zien waar welke geldbedragen zich bevonden (in een groep of aan een paal).

- De groepen en palen zijn in chronologische volgorde. De groepen veranderen tegen het eind van de opdracht.

- Bij stap 2 komen Rob en Elly aan bij Taeke en Annemieke. Zij zijn op weg naar Place Juan Pablo Duarte waar de groep Remy wacht. Ze zijn verkeerd en vragen de weg aan Annemiek die aangeeft dat zij er net vandaan komt. Annemieke en Rob zijn begonnen op een ander plein. Het zou kunnen dat het PJPD op de route ligt tussen de pleinen. Niet duidelijk is of Rob/Elly door Annemiek naar het goede plein worden gestuurd. Ze kunnen gestuurd zijn naar PJPD, maar ook naar het plein waar Annemiek en Taeke zijn begonnen.  Daarom ?? in het schema. Annemiek roept Rob terug en later doen ze dat ook.

Opvallend aan de opdracht: (En waarschijnlijk al opgemerkt door meerdere mensen)
Er moeten groepen van 3 (en 3 biljetdelen) personen gevormd worden, terwijl wordt gestart met groepen van 2. Dit maakt de opdracht verwarrend. Elke groep van 3 personen die beschikt over een compleet biljet gaat uit het spel.

Er zijn maar twee delen van het briefje van 50 in het spel en deze kon dus ook niet compleet gemaakt worden.
De opdracht is eigenlijk best heel succesvol. Alleen het biljet van 1000 is net niet compleet.
EDIT: En het briefje van 100 natuurlijk ook niet.

Meest opvallend is Rob:
  • Gerommel met de porto.
  • Saait verwarring door verkeerde info over de biljetten tegen Remy. Remy: 'Wij hebben 100, 1000 en twee vijftig'. Rob: 'Wij hebben OOK 100 en 50'.
  • Rob zegt tegen Remy eerst naar Remy toe te gaan om 100 te brengen EN dan 50 te GAAN SPAREN. De 50 is niet compleet te maken. Op dit punt in het spel hebben Rob en ELly alleen 100 en 50 dus is dit ook als kandidaat zijnde wel een logische keuze.
  • Het duurt heel lang voordat Rob en Elly het verkeerde plein bereiken.
  • Rob reageert (in eerste instantie) niet op het belangrijke telefoontje van Annemiek.
« Laatst bewerkt op: 20-01-2016, 03:45:25 door Vage logica »