Ik ben de voorbije 2 avonden ook bezig geweest met het maken van een analyse van de opdracht. Aangezien ik die toch niet verloren wil laten gaan, post is ze maar even. Aangezien het nogal een groot verslag is, moet ik hem splitsen over 3 berichten.
Speluitleg kaartjeIn deze envelop vind je 1/3e deel van een biljet. Om het geld te verzilveren moet je het biljet compleet maken. Verspreid door de koloniale binnenstad staan 5 palen ook met een deel van een biljet. Dit mag je meenemen als je het ruilt voor een ander deel! Om de duizend te matchen moet je ondergronds.
De paaltjes(a) Een paaltje met 500 euro op de Plaza de España.
(b) Een paaltje met 250 euro in Parque Colon.
(c) Een paaltje met 100 euro in Parque Duarte.
(d) Een paaltje met 50 euro bovenaan de trappen in Calle Hostos.
(e) Een paaltje met 1000 euro in de tunnel ter hoogte van Museo del Ron y la Caña.
Groepjes(1) Annemieke en Taeke starten met een biljet van 500 en een biljet van 1000 euro op Plaza de España.
(2) Klaas en Tim starten met een biljet van 250 en een biljet van 500 euro in Parque Colon.
(3) Cécile, Marjolein en Remy starten met biljetten van 100,250 en 1000 euro in Parque Duarte.
(4) Ellie en Rop starten met een biljet van 50 en een biljet van 100 euro in de Calle Hostos.
SpelverloopZoals we gewoon zijn van WIDM is niet alles chronologisch gemonteerd. Ik heb er voor gekozen om de scenes zoals we ze zien op volgorde te nummeren van 1 tot 34, maar mijn analyse zal chronologisch verlopen.
Aangezien de groepjes mooi te samen bleven, ga ik groepje per groepje bekijken.
Annemieke en TaekeAnnemieke en Taeke beginnen op de Plaza de España (1). Ze zien het paaltje met de 500 euro staan en Taeke belt naar Klaas en Tim (2). Taeke en voornamelijk Tim komen er samen uit dat Annemieke en Taeke voor de 500 euro moeten gaan die Klaas en Tim achterlaten in Parque Colon en dus laten Annemieke en Taeke de 1000 euro achter.
Ze wandelen door de Calle Emiliano Tejera en op het kruispunt met de Calle Arzobispo Meriño weten ze niet welke kant ze op moeten (4). Taeke zegt dat ze naar rechts moeten (wat duidelijk uit de richting is) terwijl Annemieke goed opmerkt dat het hotel naar links is.
Uiteindelijk zien we dat Annemieke en Taeke de goede weg hebben genomen (12 en 15). Annemieke gebruikt haar kennis van het Spaans om de weg te vragen (17) en zo vinden ze uiteindelijk het Parque Colon (18). Remy belt ondertussen naar Taeke om te polsen wat de situatie is (19). Rop en Ellie arriveren op het plein (20) en Rop vraagt meteen de weg naar Parque Duarte. Om een onverklaarbare reden zegt Annemieke dat ze daar net vandaan komen en bovendien geeft Annemieke een verkeerde aanwijzing. Ze stuurt Rop en Ellie door de winkelstraat en dan naar rechts, terwijl ze naar links zouden moeten.
Gelukkig zet Annemieke haar fout recht en belt ze Rop die ze dringend verzoekt om terug te keren (21). Rop en Ellie keren terug op het plein (26) en Rop besluit om achter te blijven zodat de 500 euro binnen is (27).
Klaas en TimKlaas en Tim werden gedropt in het Parque Colon en zien daar meteen een paaltje staan met 250 euro. Klaas oppert om anderen te contacteren, maar wordt al zelf gebeld door Taeke (2) met het gekende verloop. Klaas en Tim verlaten het plein (3) op zoek naar de 250 euro. Wanneer Klaas en Tim aan de Puerta Carlos III staan, worden ze gebeld door Remy (8 ). Ze komen te weten dat het laatste stuk van de 250 euro bij Remy hangt en vragen aan de locals aan de poort de weg naar Parque Duarte. Onderweg heeft vooral Tim veel oog voor randgebeurtenissen zoals een voorbij wandelend klasje (9) en een man met paard en kar. Helaas heeft Tim 'no dinero' bij en maant Klaas hem aan om door te stappen (10). Klaas en Tim komen uiteindelijk aan in Parque Duarte (22) en laten het groepje van 3 daar achter met het volledige biljet van 250 euro. Klaas en Tim wandelen terug (23) en onderweg begint Klaas plots over dat de metro toch wel heel ver ligt (24). Gelukkig zien Tim en Klaas hun vrienden en vragen ze waar ze underground kunnen. De man zegt dat ze naar 'the other side' moeten (25). Vanaf dit punt is de zoektocht naar de 1000 euro mislukt aangezien ze helemaal niet naar de andere kant van de rivier hoeven. Klaas en Tim wagen het er toch maar op en Tim vraagt aan Klaas of hij voor de 1000 euro wil gaan (13) en natuurlijk wil Klaas voor de 1000 euro gaan (ook al was op dat moment voor de kandidaten bekend waar alle stukken van de 100 euro lagen). Klaas en Tim lopen de drukke baan langs het water af (29 en 30) en wanneer ze aan de trappen zijn van de groepsfoto opdracht komen ze Ellie tegen (33). Uiteindelijk lopen ze met Ellie nog wat verder, maar hun zoektocht eindigt tevergeefs (34).