Auteur Topic: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?  (gelezen 67440 keer)

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #240 Gepost op: 27-02-2016, 19:17:14 »
Ik ben het ook eens met Rämon (hoewel ik het misschien iets anders zou verwoorden).

Wat ik trouwens ook storend vind, is dat oprechte kritiek meteen wordt afgedaan als 'gezeik'.
Als je fan bent van een programma, wil je ook dat dat programma zo goed mogelijk is. En als bepaalde dingen minder goed zijn dan in vorige seizoenen, moet je dat ook gewoon kunnen zeggen zonder meteen negatieveling te worden genoemd.
Je hoeft als fan niet altijd te staan juichen om jezelf een fan te kunnen noemen.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Koenvh

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Door molloten, voor molloten
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #241 Gepost op: 27-02-2016, 21:30:16 »
Zoveel mensen, zoveel zinnen. Het lukt nooit, never, het iedereen naar de zin te maken. Maar goed ook, anders zou het toch zooooo saai worden.
Maar ik denk dat Rämon zich wel iets gematigder mag uitdrukken, ook al ben ik het op een aantal punten met hem eens. Overdrijven in de zin van; "zitten lachend in het vliegtuig met de wetenschap dat er 50 jokers en een aantal vrijstellingen te verdienen zijn" is wat mij betreft geen juiste voorstelling van zaken. Ook het verblijven in sterrenhotels en het gebruik van de telefoon is geen punt om aan te stippen of om over te klagen. Kritiek en verbeterpunten over de inhoud van het programma, mits gematigd naar voren gebracht, altijd goed.
Lama en Spechteke en veel anderen vinden het een leuk seizoen, ik ook.
Ben het wel eens met de opmerking dat er wel weer wat meer mystiek in mag komen.
Vind ook dat er wat voorzichtiger met de hints omgesprongen mag worden. Niet te vroeg in het programma teveel weggeven. Het speuren mag wel wat langer duren.
Over het algemeen denk ik dat er wat meer respect voor de bedenkers en makers van het programma mag zijn. De beste stuurlui staan immers altijd aan wal! Bedenk eens hoeveel werk hier in zit en hoe de "gewone" (niet forum) kijkers naar de afleveringen kijken.
Ook al zijn er deze keer wat teleurstellingen, zoals de K......hint (hoop dat er een andere uitleg aan zal worden gegeven) het blijft een razend populair en heel knap gemaakt programma!
Ik wens iedereen nog een paar hele mooie en hopelijk spannende afleveringen!



Volgens mij schrijft hij op wat hij ervaart. Dat is zijn ervaring, dat kun je heel anders ervaren.

Citaat
Ook het verblijven in sterrenhotels en het gebruik van de telefoon is geen punt om aan te stippen of om over te klagen.
Waarom? Waarom mag men hier geen kritiek op hebben? Het hoort toch ook bij het programma?

Citaat
Over het algemeen denk ik dat er wat meer respect voor de bedenkers en makers van het programma mag zijn. De beste stuurlui staan immers altijd aan wal! Bedenk eens hoeveel werk hier in zit en hoe de "gewone" (niet forum) kijkers naar de afleveringen kijken.
Er is zeker respect, maar mensen hebben ook punten die ze graag beter willen zien. Dat er veel werk in zit maakt het toch niet iets waar je geen verbeterpunten bij mag noemen?
Daarnaast maakt het me niet uit hoe "gewone" kijkers naar de afleveringen kijken, dat is o.a. deel van mijn kritiek: Leuk dat het nu een groot publiek aanspreekt, maar de unieke waarde van Wie is de Mol gaat voor mijn gevoel daardoor verloren.

Juist dit forum is voor positieve en negatieve kritiek, en niet alleen om "ja en amen" te zeggen.
Fijn dat je het wel een leuk seizoen vindt, en ik hoop ook niet dat dit topic dat verpest.
Een goede mol zorgt voor stevige tunnels

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #242 Gepost op: 28-02-2016, 01:02:13 »

Ander minpuntje vind ik de gebrek aan originaliteit bij opdrachten. Een groot aandeel van de opdrachten komt ongeveer op hetzelfde neer, nl. 'zoek iets binnen de tijd en haal geld binnen' af en toe met extra hindernissen. En het excuus dat het na vijftien seizoenen moeilijk is om iets nieuws te verzinnen wordt in Vlaanderen volledig ontkracht.

Even afgezien van de Kloosterhint (waar inmiddels al genoeg over geschreven is), vind ik dit zelf het grootste minpunt. Teveel opdrachten zitten niet goed in elkaar, zijn flauw, bij voorbaat al praktisch onhaalbaar of simpelweg te ééndimensionaal. Opdrachten die misschien soms wel entertaining zijn om naar te kijken, maar nooit spannend worden. Opdrachten waarover achteraf weinig te discussiëren valt, behalve dan over wat nu precies de spelregels waren. En inderdaad, de huidige Vlaamse mol laat zien dat goeie nieuwe opdrachten verzinnen niet onmogelijk is. En bovendien dat een goede, intrigerende, spannende opdracht niet per se heel extravagant hoeft te zijn.
Naar mijn mening draagt het gebrek aan goede, spannende opdrachten ook bij aan het gevoel dat je naar een groepje vakantievierende BNers zit te kijken. 'Even een uurtje jolig rondrennen voor de camera en daarna weer lekker aan het zwembad', is een gevoel dat ik dit seizoen heel vaak heb gehad bij WIDM. En daar geef ik de BNers an sich trouwens niet de schuld van, want in vroegere BNer-seizoenen waren de goede opdrachten er wel degelijk.

Offline Poekie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #243 Gepost op: 28-02-2016, 01:02:57 »
Ik kan me grotendeels wel vinden in het betoog van Ramon en andere 'critici' en vind het tevens een goed aanknopingspunt om mijn eigen gedachten nog eens wat dieper te laten gaan over de genoemde punten van kritiek. Met goeie kritiek kan een mens tenslotte wat  ;).

Eens ben ik het zeker met het zo moeilijk verwoordbare mysterieuze aspect, het ontbreken ervan. Dat mysterieuze, geheimzinnige. Tien mensen met een saboteur in hun midden, die weken in uiteenlopende -soms primitieve- settings die mol zoeken, met die ene centrale vraag als zwaartepunt van de serie.

Door de jaren heen vond ik dat dat mysterieuze aspect soms -nee eigenlijk best wel vaak- prachtig werd opgebouwd tot een soort climax in de finale. Ik krijg er letterlijk nog kippenvel van als ik bijvoorbeeld terugdenk aan die prachtige ontknoping op de maya-tempel in Mexico of aan het nachtelijke treinstation in Zuid-Afrika, of nog verder terug, de fameuze parachutesprong.
Zo mooi, zo'n waardige afsluiters.
Ik snap ook wel dat het programma verandert, maar juist die sprankelende ontknopingen onderstreepten -naar mijn mening- dat onvatbare mysterieuze.

Das iets wat ik de laatste jaren wel écht mis. En vanavond al helemaal. Op een strand onder de palmbomen, zonder verdere opbouw, zo'n anticlimax.
Tuurlijk is het lekker mijn eigen probleem, dan maar geen kippenvel ;), maar ik wilde het toch even aanhalen.... Ik vind een mooie ontknoping een soort ode aan een WIDM serie.
« Laatst bewerkt op: 28-02-2016, 01:05:05 door Poekie »

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #244 Gepost op: 28-02-2016, 01:15:09 »
Het ontbreken aan spanning, mystiek is bij mij zelfs zover gegaan, dat ik nu zo'n kleine 3 uur na de laatste aflevering alweer serieus moest nadenken wat de eerste opdracht vandaag was.
Dat terwijl ik nog steeds zonder moeite in seizoen 3 jantien in haar bootje 50 meter zie afleggen in de verkeerde richting.

Er zaten dit jaar paar leuke opdrachten in( picolo, restuarant en drones ) Maar helaas te weinig om van een goed molseizoen te spreken. Zelfs een verrassing volgende week ( al Komt er denk ik geen verrassing) verandert daar voor mij niks aan.


Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #245 Gepost op: 28-02-2016, 08:26:35 »
Ik zie te veel opdrachten langskomen waarvan ik denk: blij dat ik het niet hoef te doen. Het is gewoon werk wat ze moeten doen en ik heb soms zelfs meelij. Zoals gisteren dat ze die situaties na moesten maken. Gadverdamme, niet leuk. Dat slaat een beetje over op de kijker. Het is niet creatief, het is niet spannend, het is alleen maar stomvervelend. Eén opdracht waar ze mensen voor moeten aanspreken is oké, maar niet drie of vier of vijf. Bovendien, wanneer is een foto goed, wanneer niet. Wanneer een kapper in een verkeerde houding staat is het goed, maar als een vis verkeerdom vastgehouden wordt is het fout.
Er is duidelijk een nieuw productieteam bezig dat niet de feeling heeft waar het om het begin om draaide: spanning, creativiteit, avontuur, geheimzinnigheid, complotten etc.

Vroeger bedacht men opdrachten en de cultuur en natuur van een land werden daar doorheen geweven. Nu wil men vooral cultuur laten zien en bedenkt daar opdrachten bij. Misschien heeft het te maken met de sponsors. En daarbij is men te snel tevreden. Je wilt een kapper, een visboer, een cafetaria etc laten zien. Doe er dan iets mee dat én leuk is voor de bewoners (nu keken ze allemaal flink saggerijnig), en creatief voor de kandidaten (nu moesten ze puur iets namaken dat er al was) en dan is het meteen leuk om naar te kijken.
Zonder klooster hint was dit een geweldig seizoen geweest. Dus sowieso mijn complimenten voor de productie
Dan had je nog de hint van de foto gehad, de oplossing daarvan was ook al bekend in afl. 2
« Laatst bewerkt op: 28-02-2016, 11:02:05 door Run »

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #246 Gepost op: 28-02-2016, 11:01:25 »
Zoals gisteren dat ze die situaties na moesten maken. Gadverdamme, niet leuk. Dat slaat een beetje over op de kijker. Het is niet creatief, het is niet spannend, het is alleen maar stomvervelend.
Ja, helemaal mee eens. Hier thuis zaten we er ook hoofdschuddend naar te kijken. Dat gesol met die mensen die 'leuk' mee moesten doen... en dat later dan bij Art pas blijkt op welke details er wel en niet wordt gelet, volstrekt willekeurig... Want waarom maakt het wel uit dat die vis omgekeerd hangt, maar niet dat die vent een andere broek aan heeft? Terwijl die vrouw in het cafe wel een geel shirt aan moest. Nou ja, het sloeg nergens op. :-\\

Ik heb me gisteren tijdens de aflevering echt geërgerd en dat vind ik heel erg om te zeggen, want dat is me nog nooit gebeurd bij WIDM. Ik vond de manier waarop de toeristen in dat resort gesommeerd werden om uit het beeld te gaan in die andere opdracht bijvoorbeeld af en toe ook te ver gaan. En dan kun je zeggen dat het aan de kandidaten ligt, maar om deze opdracht te halen móet je af en toe ook wel zo te werk gaan. Ahoewel.... Klaas had natuurlijk ook gewoon de hele route gebogen, met zijn lichaam naar de grond kunnen afleggen en dan was het vrij simpel gelukt. Op de manier zoals hij het laatste stukje op het strand aflegde, zeg maar. Maar kennelijk vond men dat dat geen 'leuke tv' op zou leveren of zo. Dus dan toch maar lekker moeilijk doen, vakantievierende mensen wegsturen enzovoort. Ik vond het echt niet leuk en WIDM-onwaardig.  ::niet-ok::

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #247 Gepost op: 28-02-2016, 11:07:02 »
Ik zei bij de tweede opdracht ook al: ik begrijp ineens wat Nico Dijkshoorn met zijn column (dat in het media-topic staat) bedoelde. Wat hij toen beschreef was nu bijna niet overdreven meer.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #248 Gepost op: 28-02-2016, 11:07:39 »
Klaas had natuurlijk ook gewoon de hele route gebogen, met zijn lichaam naar de grond kunnen afleggen en dan was het vrij simpel gelukt.
Ik dacht: waarom gaat Tim met zijn lichaam niet voor de camera staan? Dan is het toch opgelost? Als je allebei zijwaarts beweegt gaat dat best snel. Maar dat is natuurlijk geen leuke tv, zoals je zegt. Als het toch een soort documentaire moest worden, zet je af en toe Tim opzij als het duidelijk veilig is. Daarna ga je weer samen zijwaarts verder.
Ik hoop dat de toeristen van tevoren geinstrueerd waren.

De productie moet echt op een andere toer anders krijg je straks de eerste kandidaat die zegt: ik ben blij dat ik naar huis mag. Steeds maar die mensen lastigvallen, vervelende opdrachten in die zinderende hitte...
« Laatst bewerkt op: 28-02-2016, 11:17:00 door Run »

Offline witte raaf

  • Forumlid
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #249 Gepost op: 1-03-2016, 16:50:14 »
Ik heb ondanks de veel te vroeg en te duidelijke hints erg genoten van dit seizoen. vele leuke, byzondere en orginele opdrachten, mooi land en naar ik verwacht goeie mol (ik verwacht volgende week een paar erg leuke acties te zien.

- geld jatten uit de kist boven aan de berg, en of laat liggen in grot.
- leuke beelden van een klaas die tijd rekt, en fooi geeft bij restaurant opdracht
- geniepige beelden van verschuiven van o.a. tafel bij de decor opdracht


crew bedankt.

(volgend jaar hoop ik dat jullie geen hints in het programma stoppen.)


Offline Lo

  • Forumlid
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #250 Gepost op: 1-03-2016, 17:49:45 »
tijdens de aflevering echt geërgerd en dat vind ik heel erg om te zeggen
Ja ik herken me helemaal in het gevoel. Het is zelfs zo'n slap seizoen dat ik er niet eens op tijd aan dacht in te tunen, het eerste kwartiertje miste, maar dat vervolgens niet eens in de herhalingen op BVN of internet heb nagekeken. Normaal kijk ik altijd alles dubbel en ook nog eens dwars....
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #251 Gepost op: 1-03-2016, 18:19:00 »
Allereerst. Fijn dat dit topic er is en dat we met elkaar kunnen communiceren en discussieren over dit seizoen, vorige seizoenen en aankomende seizoenen. In de lijn van wat kan er evt. anders, wat is er heel goed, en wat is er echt minder goed.

Dankjewel aan alle mensen die me 'bijvielen' wat betreft mijn betoog een paar pagina's terug. Naar eigen zeggen vind ik absoluut niet dat ik ongepast was, mede omdat ik ook vertelde dat ik de programma makers, zowel Rick als eerder Anton, heb gesproken en hun juist blij met zijn evt. kritiek, mits netjes verwoord. Ik heb ook aangegeven dat ik diep respect heb voor de manier hoe hun werken, al zoveel seizoenen lang en dat deze kritiek er ook alleen is omdat ik alleen voor dit programma thuisblijf (zelfs mijn date afgelopen zaterdag afgezegd, en dat in seizoen wat ik niet eens extreem goed vind) ::tandpastasmiley:: en omdat ik wel merk dat er redelijk veel aantekeningen zijn op dit seizoen en dan heb ik het niet alleen over de klaashint. Veel mensen zijn het wel met me eens, en niet iedereen hoeft het ook eens met mij te zijn. Dat is totaal niet de opzet van mijn berichten, andere overtuigen van wat ik vind. Het is gewoon mijn mening en ik lees zo al minstens 10 mensen in de afgelopen  3 pagina's die het daar (deels) of helemaal mee eens zijn.

Om toch sommige tegenmoet te komen, zal ik me iets genuanceerder verwoorden voortaan.  :)


Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #252 Gepost op: 1-03-2016, 18:19:42 »
Deel 2 (sorry redacteurs, het paste niet in 1 bericht)   ;D

Terug naar de discussie over dit seizoen;

Dat de mysterieuze sfeer weg is, kun je ook zien aan de finale ontknoping. er zit amper spannende muziek onder, en wat Poekie ook zegt. De finale moet ook een beetje een Ode zijn aan de serie. Een goede finale kan een evt. minder seizoen wel recht zetten. Art doet zijn finale praatje, en zowel Annemieke als Tim gaan in dialoog. Ze antwoorden op iets. Goed voorbeeld om te zien dat de spanning daar ver te zoeken is.
Dat de mysterieuze sfeer dit seizoen ver te zoeken is, heeft absoluut niets te maken met Bn'ers naar mijn mening. Dat de Mol 4 door veel mensen heel goed wordt ontvangen (waaronder ikzelf) is mooi, maar Bn'ers zijn het probleem niet. Kijk naar oudere seizoenen waar ik zelfs nu meerdere jaren later nog met spanning naar terugkijk of spanningsmomenten uit die serie herleef.

Ik ben gewoon voor een mooie balans. Dat geldt voor alles. Er moet humor in zitten, maar het moet niet ten koste gaan van de spanning/mysterieuze sfeer.
Er mogen leuke hotels inzitten, maar er mogen ook 1 x tentjes worden opgezet of in een 3 sterren hotel worden overnacht.
Alles heeft zijn charme, en wat ik daarmee bedoel dat die dure chique hotels zijn charme verliezen als we het elke aflevering voorbij zien komen. Het lijkt wel bijna alsof de crew wil zeggen, kijk eens waar wij slapen. Ook al is het niet duur voor DM standaarden, het is schijnbaar zo belangrijk dat we in zoiets alle extra beelden de hotels langs zien komen.
De balans qua opdrachten ook. Ze zijn veel aan het strand, zowel in 2014/2015 en 2016. Iets meer variatie zou mooi zijn.

Maar nu komt eigenlijk het belangrijkste. Iets wat Martine Sandifort zo mooi verwoorde tijdens Moltalk.
Ze zei letterlijk dat deze groep leuk was als in gezellig maar dat ze als kijker de scherpe randjes miste. Ze zei letterlijk dat ze vond dat kandidaten te lief het spel speelden, er 0 scherpe randjes waren, 0 discussies, waardoor je als kijker niet het gevoel hebt dat je naar een wedstrijd zit te kijken.
En wat ik schrikbarend vind, is dat dit uit de mond van cabaratiere komt. Waarvan ik had verwacht dat ze zichzelf en ook het spel niet zo serieus zou nemen, maar het wel deed. Natuurlijk is humor leuk maar ze zei dat het voor de kijker jammer was dat het spel zo lief gespeeld word.
Je ziet ook dat bijna elke kandidaat bij Moltalk dit denkt. Vooral kandidaten die in oudere seizoenen zaten waar het sowieso harder werd gespeeld. Er werd zoveel gelogen. Nu heb je het gevoel dat niemand meer liegt. Dat je bijna een vakantie gevoel krijgt als je naar Wie is de mol kijkt wat mede door die hotels, het telefoongebruik, de humor, de weinig fysieke opdrachten ook versterkt wordt.

Neem seizoen 7. Kandidaten komen aan op het vliegveld na een lange reis, maar je ziet ze diezelfde dag nog een opdracht uitvoeren. De dag erna moeten ze abseilen van een van de hoogste gebouwen in azie en na een nacht amper slaap moeten ze een moeilijke opdracht bij een tempel doen om vervolgens 12 uur in een nachttrein de wacht te houden. Het gevoel dat je dan hebt dat je naar een spel zit te kijken waar je vooral mentaal maar soms ook fysiek op de proef wordt gesteld heb ik veel meer dan nu. Ze doen een opdrachtje, waarna ze uitgebreid gaan lunchen en dineren. De dag erna lekker ontbijten in een luxe hotel en dan smiddags een opdracht waarbij ze hooguit een half uur bezig zijn (ik noem de kabelbaan)

Ik heb deze serie ook amper dialogen tussen kandidaten tussen het spelen gezien waarbij er lekker ratterig word gelogen of informatie achtergehouden. Neem s11 de jungle opdracht. Het was een web van leugens, en je had echt het gevoel dat je naar een mega spannende opdrahct zat te kijken met 100 kreukels. En dat was aflevering 10, kun je nagaan. Op dat moment had ik het gevoel dat zowel Karin, Art en Patrick nog de mol konden zijn. Als je de test daarbij ging pakken kon je wel zien dat iedereen al op Patrick zat maar ik heb het nu even over het gevoel bij een serie of aflevering. Dat mis ik heel erg dit jaar. En nogmaals, dat is misschien kritiek maar wel kritiek waarmee je iets kunt. Vertel de kandidaten dat het Wie is de mol is en dat hard spelen vereist is. Je ziet soms Art ook tijdens het presenteren hints geven van: Speel het spel hard, en niet zo soft als jullie doen. En dan weglopen met de gedachte, deze mensen spelen het spel echt te lief. Als zelfs de presentator dat gevoel lijkt te hebben.....

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #253 Gepost op: 1-03-2016, 18:56:56 »
Goeie post Rämon (zowel deel 1 als deel 2 ;)). Kan me helemaal vinden in je verhaal.

Een interessant punt dat je noemt zijn
de weinig fysieke opdrachten
Het lijkt erop inderdaad dat de opdrachten niet meer de energie vergen die ze eerst deden, terwijl ze meer energie opdoen dan ooit tevoren met goede nachtrusten.

Ook eens met dat het te lief gespeeld wordt. Maar hoe komt dat? Het is niet alsof de kandidaten van 2014 en 2015 het slechter hadden, en daar had je ook een Sofie en Tygo en een Martine (mooi voorbeeld) die de boel een beetje aan het opjutten waren. En ik hoor Carolien nog spreken van een "web van leugens dat steeds dichter wordt". Ik kan me niet herinneren dat dit jaar zoiets voorviel.

Maar ik kan niet zeggen waar dat nou door komt.

Misschien dat er toch te veel opdrachten zijn waarin ze alles samen doen. Ik denk dat het spel vanzelf harder wordt als sommige kandidaten een verborgen agenda krijgen bij sommige opdrachten. Voorspellen wat de anderen gaan doen, en als dat goed gaat dan mag jij als enige in het luxe hotel slapen. Zoiets. Je kan luxe ook inzetten als beloning voor opdrachten, of juist als afleiding. Maar er moet dan wel een behoefte aan dergelijke luxe ontstaan en die ontstaat alleen als er een tekort aan is ;)

Ik heb ook het idee dat kandidaten meedoen aan WIDM om een andere reden dan vroeger. Ik heb het idee dat ze meer voor de reis gaan dan voor het spel. En dat komt omdat de reis overhand lijkt te krijgen over het spel. Het tv-programma lijkt steeds meer te gaan over locaties en mooie oorden (het land laten zien) en steeds minder over kandidaten die een saboteur moeten ontmaskeren. Misschien dat productie vanwege nieuwe regels voor programma's op publieke omroepen de taak heeft gekregen meer van het land te laten zien, en dat ze daar mee worstelen?
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #254 Gepost op: 1-03-2016, 20:15:24 »
Ik ben het ook zeer eens met Rämon en de andere critici. Ik denk dat het sleutelwoord reality is. Dat element is gaandeweg uit het programma weggelekt. In plaats daarvan zien we de makers zich uitputten om WIDM vooral visueel aantrekkelijk te maken, met reisfolderwaardige sfeershots, spectaculaire (of anders wel spectaculair geschoten) locaties en zelfs opdrachten die deels over moeten worden gedaan om de gewenste beelden te krijgen. Anderzijds zijn de kandidaten zich maar al te zeer bewust van het bereik en de impact van WIDM.

In dit opzicht vond ik serie 5 een ideaal seizoen: het was de bedoeling dat die serie de laatste zou zijn, en de gekozen BN'ers leken het vooral erg leuk te vinden dat ze mee mochten doen (Sander was zelfs een regelrechte 'Molloot'). Veel van hen kenden elkaar ook nog helemaal niet, met alle spontane verwikkelingen van dien; Victoria en Yvonne konden elkaars bloed wel drinken, terwijl Jim Lottie probeerde te versieren. Er was een fijne mix van fysieke - de grot! stuntvliegen! -, originele - de posttrein! koffer wisselen! -, en psychologische opdrachten. Ook werden de zogeheten BN'ers niet voortdurend in de watten gelegd. Zeker, de finalisten eindigden op een Balinees luxeresort, maar hadden in de voorgaande weken met hun medekandidaten ook overnacht in gewone hotels, een gehuurd appartement, in tenten op een herfstig strand en een houten hut in een krokodillenreservaat.

Maar de crux is en blijft: hoe krijgen we zowel de makers als de kandidaten zover dat ze zich weer op het spel richten - zeker nu de hype en de kijkcijfers zelfs onder dit onmiskenbare kwaliteitsverlies onveranderlijk groot blijven?
« Laatst bewerkt op: 1-03-2016, 20:21:02 door Michmol »
Woosie down?

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #255 Gepost op: 1-03-2016, 20:59:28 »
Die tweede post van je Ramon: ::respect::
Keep calm and eat chocolates!

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #256 Gepost op: 1-03-2016, 23:36:41 »
Ben het weer volledig met je eens Ramon ::ok::

(ik heb net aflevering 2 t/m 5 van De Mol 4 gebingewatched: WAT goed zeg. Heb echt met spanning in m'n buik gezeten. Het hoeft voor mij niet identiek te worden als dat, maar wat inspiratie opdoen daar zou ik geen straf vinden)

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #257 Gepost op: 2-03-2016, 00:26:40 »

In dit opzicht vond ik serie 5 een ideaal seizoen: het was de bedoeling dat die serie de laatste zou zijn, en de gekozen BN'ers leken het vooral erg leuk te vinden dat ze mee mochten doen (Sander was zelfs een regelrechte 'Molloot'). Veel van hen kenden elkaar ook nog helemaal niet, met alle spontane verwikkelingen van dien; Victoria en Yvonne konden elkaars bloed wel drinken, terwijl Jim Lottie probeerde te versieren. Er was een fijne mix van fysieke - de grot! stuntvliegen! -, originele - de posttrein! koffer wisselen! -, en psychologische opdrachten. Ook werden de zogeheten BN'ers niet voortdurend in de watten gelegd. Zeker, de finalisten eindigden op een Balinees luxeresort, maar hadden in de voorgaande weken met hun medekandidaten ook overnacht in gewone hotels, een gehuurd appartement, in tenten op een herfstig strand en een houten hut in een krokodillenreservaat.

Ik moest inderdaad van de week ook aan seizoen 5 denken en de opdrachten die daarin zaten. Niet te vergelijken met nu. Hoe komt dat toch? Ik kan me bijna niet voorstellen dat het met geld te maken heeft, want in die oudere seizoenen zaten ook genoeg 'goedkope' opdrachten die toch goed in elkaar zaten en ontzettend spannend waren. Onderhandelingsopdrachten, maar inderdaad ook die koffer wisselen, enzovoort.

Seizoen 5, om die maar als voorbeeld aan te houden, verhoudt zich tot het huidige seizoen, zoals een echte sportwedstrijd zich verhoudt tot Sterrenslag (voor degenen die oud genoeg zijn om dat nog te kennen 8)). In Sterrenslag ging het ook meer om de onderlinge lol en joligheid van de BN-ers en niet om wie er nou uiteindelijk het zwem-/loop-/fietswedstrijdje won. En tja, Sterrenslag had ook meer kijkers dan menig sportwedstrijd, dus misschien is het wel gewoon zo simpel als dat. De 'gemiddelde kijker' wil jolige BN-ers zien en niet teveel hoeven nadenken. Of zo.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #258 Gepost op: 2-03-2016, 10:38:04 »
De 'gemiddelde kijker' wil jolige BN-ers zien en niet teveel hoeven nadenken. Of zo.
Dit, en men richt zich meer op kinderen. Het gewone journaal gaat steeds meer op het jeugdjournaal lijken en Wie is de Mol krijgt steeds meer het niveau van Wie is de Mol junior. We zijn het land van de kinderfilms, daar zijn we goed in. Dat succes willen andere programma's ook bereiken. Dat Nederlanders brutaal zijn in het buitenland, is niet iets wat nog meer gepromoot hoeft te worden dus graag ophouden met bewoners op een vervelende manier lastigvallen in Wie is de Mol. En ik wil graag beter doordachte opdrachten.

Voor wie het spel in de originele, rauwe vorm wil zien, kijk naar de Vlaamse Wie is de Mol:  http://www.vier.be/demol/videos/aflevering-van-1-februari/1632191 Dat blinkt momenteel uit in geniale opdrachten. (Officieel niet voor Nederlandse kijkers, maar daar zijn foefjes voor.)
Wel een luxe dat er momenteel twee versies zijn!  :D
« Laatst bewerkt op: 2-03-2016, 11:27:56 door Run »

Offline keesisdemol

  • winnaar WIDM-pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #259 Gepost op: 2-03-2016, 13:21:52 »
We weten ondertussen wel dat de Vlaamse mol geweldig is volgens jullie. Ik heb de eerste aflevering gezien en zijn deze opdrachten echt zo geniaal als jullie zeggen?

- lama's vangen (weet niet of je daar een mastermind voor moet hebben om het te bedenken, alhoewel het leuk was bedacht om het in Argentinie te doen)
- je laten vallen in het water (nou ja..)
- penalty schieten (aflevering nog niet gezien, maar ik zag dat dit langs kwam en thank god dat dit niet in de Nederlandse mol zit)
- zoutvlakte, leuke opdracht maar ik vond de zoutopdacht in de Nederlandse versie meer doordacht en leuker.

Dit is het enige wat ik nog gezien heb dus over meer kan ik niet oordelen. Gezien de aard van deze opdrachten denk ik dat de mol op vier geen budget had om iemand aan te nemen die fulltime opdrachten bedenkt en regelt. Het is natuurlijk, na dit succes een kwestie van tijd dat de Vlaamse mol voor de volgend series meer mensen aannemen en misschien ook zo'n "mastermind" die de Nederlandse mol heeft.

Ik zeg niet dat jullie enthiousiasme van de Vlaamse serie ongepast is, maar ik zie geen enkele reden, waarom WIDM in Nederland zich zal moeten aanpassen aan de Belgische versie. Natuurlijk kunnen ze enkele elementen toevoegen, maar om deze twee series te vergelijken op gebied van kwaliteit is onmogelijk, namelijk:

- Wie binnen de WIDM redactie zal het ooit in zijn hoofd halen om deze succesformule te veranderen naar een formule die geen constante hoge kijkcijfers trok.
- Wat is het nut van de "mastermind" die alleen nog maar opdrachten hoeft te bedenken die je een in lokale wei of voetbalveld in 10 minuten kunt uitvoeren.

Zoals je misschien ziet heb ik een commercieel achtergrond en jullie zijn gepassioneerde molliefhebbers en dus denk ik dat we allemaal moeten genieten van het feit dat we deze twee series kunnen zien en volgen. Ik ken genoeg Belgische mensen die de Nederlandse mol juist veel leuker vinden.

Dus geniet nog van de oude molsfeer in de Belgische versie, want ik ben bang dat ze ook gaan vernieuwen, nu het dit jaar een enorm succes blijkt te zijn.

Overigens ben ik het eens met de sfeeropmerkingen etc, maar ik vind de groep altijd leuk en bij elkaar passen. Misschien eens een jaar niet kijken of ze bij elkaar passen, want ik weet dat daar ook een team mee bezig is. Misschien eens leuk om juist een jaar tegenpolen mee te laten doen ;D