Deel 2 (sorry redacteurs, het paste niet in 1 bericht)
Terug naar de discussie over dit seizoen;
Dat de mysterieuze sfeer weg is, kun je ook zien aan de finale ontknoping. er zit amper spannende muziek onder, en wat Poekie ook zegt. De finale moet ook een beetje een Ode zijn aan de serie. Een goede finale kan een evt. minder seizoen wel recht zetten. Art doet zijn finale praatje, en zowel Annemieke als Tim gaan in dialoog. Ze antwoorden op iets. Goed voorbeeld om te zien dat de spanning daar ver te zoeken is.
Dat de mysterieuze sfeer dit seizoen ver te zoeken is, heeft absoluut niets te maken met Bn'ers naar mijn mening. Dat de Mol 4 door veel mensen heel goed wordt ontvangen (waaronder ikzelf) is mooi, maar Bn'ers zijn het probleem niet. Kijk naar oudere seizoenen waar ik zelfs nu meerdere jaren later nog met spanning naar terugkijk of spanningsmomenten uit die serie herleef.
Ik ben gewoon voor een mooie balans. Dat geldt voor alles. Er moet humor in zitten, maar het moet niet ten koste gaan van de spanning/mysterieuze sfeer.
Er mogen leuke hotels inzitten, maar er mogen ook 1 x tentjes worden opgezet of in een 3 sterren hotel worden overnacht.
Alles heeft zijn charme, en wat ik daarmee bedoel dat die dure chique hotels zijn charme verliezen als we het elke aflevering voorbij zien komen. Het lijkt wel bijna alsof de crew wil zeggen, kijk eens waar wij slapen. Ook al is het niet duur voor DM standaarden, het is schijnbaar zo belangrijk dat we in zoiets alle extra beelden de hotels langs zien komen.
De balans qua opdrachten ook. Ze zijn veel aan het strand, zowel in 2014/2015 en 2016. Iets meer variatie zou mooi zijn.
Maar nu komt eigenlijk het belangrijkste. Iets wat Martine Sandifort zo mooi verwoorde tijdens Moltalk.
Ze zei letterlijk dat deze groep leuk was als in gezellig maar dat ze als kijker de scherpe randjes miste. Ze zei letterlijk dat ze vond dat kandidaten te lief het spel speelden, er 0 scherpe randjes waren, 0 discussies, waardoor je als kijker niet het gevoel hebt dat je naar een wedstrijd zit te kijken.
En wat ik schrikbarend vind, is dat dit uit de mond van cabaratiere komt. Waarvan ik had verwacht dat ze zichzelf en ook het spel niet zo serieus zou nemen, maar het wel deed. Natuurlijk is humor leuk maar ze zei dat het voor de kijker jammer was dat het spel zo lief gespeeld word.
Je ziet ook dat bijna elke kandidaat bij Moltalk dit denkt. Vooral kandidaten die in oudere seizoenen zaten waar het sowieso harder werd gespeeld. Er werd zoveel gelogen. Nu heb je het gevoel dat niemand meer liegt. Dat je bijna een vakantie gevoel krijgt als je naar Wie is de mol kijkt wat mede door die hotels, het telefoongebruik, de humor, de weinig fysieke opdrachten ook versterkt wordt.
Neem seizoen 7. Kandidaten komen aan op het vliegveld na een lange reis, maar je ziet ze diezelfde dag nog een opdracht uitvoeren. De dag erna moeten ze abseilen van een van de hoogste gebouwen in azie en na een nacht amper slaap moeten ze een moeilijke opdracht bij een tempel doen om vervolgens 12 uur in een nachttrein de wacht te houden. Het gevoel dat je dan hebt dat je naar een spel zit te kijken waar je vooral mentaal maar soms ook fysiek op de proef wordt gesteld heb ik veel meer dan nu. Ze doen een opdrachtje, waarna ze uitgebreid gaan lunchen en dineren. De dag erna lekker ontbijten in een luxe hotel en dan smiddags een opdracht waarbij ze hooguit een half uur bezig zijn (ik noem de kabelbaan)
Ik heb deze serie ook amper dialogen tussen kandidaten tussen het spelen gezien waarbij er lekker ratterig word gelogen of informatie achtergehouden. Neem s11 de jungle opdracht. Het was een web van leugens, en je had echt het gevoel dat je naar een mega spannende opdrahct zat te kijken met 100 kreukels. En dat was aflevering 10, kun je nagaan. Op dat moment had ik het gevoel dat zowel Karin, Art en Patrick nog de mol konden zijn. Als je de test daarbij ging pakken kon je wel zien dat iedereen al op Patrick zat maar ik heb het nu even over het gevoel bij een serie of aflevering. Dat mis ik heel erg dit jaar. En nogmaals, dat is misschien kritiek maar wel kritiek waarmee je iets kunt. Vertel de kandidaten dat het Wie is de mol is en dat hard spelen vereist is. Je ziet soms Art ook tijdens het presenteren hints geven van: Speel het spel hard, en niet zo soft als jullie doen. En dan weglopen met de gedachte, deze mensen spelen het spel echt te lief. Als zelfs de presentator dat gevoel lijkt te hebben.....