Wat ik tot dusverre van Wie Is De Mol vind. Wel, heel wat
Om te beginnen, het ziet er weer goed uit. De beelden, de locaties, de kandidaten vooral. Dat is altijd wel weer piekfijn in orde. Maar er is wel het nodige veranderd door de jaren heen. Het ziet er nu allemaal veel spectaculairder uit. Flitsend, luide muziek, etc. Voor mij is dit slechts uiterlijke schijn. En het verhuld de soms ietwat magere inhoud te veel.
Ik weet nog een aantal jaar geleden was hier een discussie over wat als bv SBS6 WIDM zou overnemen. Er was toen veel commentaar op, dat het allemaal veel commerciëler zou worden. Sneller, flitsender, etc. Wel, in feite hebben we dat nu bereikt. Het enige wat nog ontbreekt zijn de reclameblokken tussendoor.
Kijkend naar de Vlaamse mol, zie ik dit spektakel niet. Er heerst meer rust, minder luide achtergrondmuziek, geen snelle scenewisselingen, etc. Men noemt het traag, maar in dezelfde 65 minuten gebeurde wel meer. Er werd geen tijd verspild aan de kandidaten die voor de camera een presentatie houden over de opdracht. Daardoor kon er meer tijd overgehouden worden aan de tussendoor zaken, zoals verdeling bedden, ontbijt/lunch/diner, etc.
En wat blijkt: Vier is een commerciële zender. Het kan dus toch.
(Wie Is) De Mol was oorspronkelijk een reisverslag van een groep vrienden die elkaar niet eerder kenden. Tijdens de reis moeten ze allerlei ontberingen ondergaan (bv kamperen op een eiland of bungeejumpen) en allerlei proeven doen. Daarmee kon, meestal middels goede samenwerking, geld in de pot verdiend worden. Maar er is één saboteur, de mol. Iemand die erop uit is de pot zo laag mogelijk te houden. En het is de taak van de anderen om deze mol op te sporen.
Van de Vlaamse serie is nog maar één aflevering geweest. Maar wat we zagen was weer back to the basics... zoals De Mol oorspronkelijk bedoeld was. De Nederlandse WIDM is inmiddels verzand tot een veredeld spelletjesprogramma waarin de kandidaten hun CV proberen wat op te krikken middels bv de biechten. Het (lijkt) allang niet meer om de pot te gaan. De kandidaten hebben geld-uit-de-pot ervoor over om een aflevering langer hun presentaties te kunnen voeren. En dit allemaal gelardeerd onder een dikke laag opsmuk van flitsende beelden en luide muziek.
Hiermee komen we op het punt van nepmollen. Een ware plaag, maar vanuit kandidatenperspectief wel te begrijpen. Het houdt je namelijk langer in het spel. Maar voor ons, voor onze speurtocht naar de mol, is dit jammerlijk. Het gaat meer om het vinden van de juiste hints ipv de mol betrappen op zijn acties. En met de uitgebreider zoektocht naar de hints, worden de Kloosterhints en de Priesterhints ook sneller gevonden.
Maar hoe lossen we dit nepmollengedrag op? Welnu, kijk terug naar de oorsprong van De Mol. Een reis van een groep vrienden. Wel, vrienden? Eéntje is de verrader. Niet echt een vriend te noemen. In vroegere tijden werden verraders hard aangepakt. Zodra men vermoedt dat er een mol in hun midden zit, wordt iedereen die maar een beetje verdacht doet, hard aangepakt. En bij zwaar vermoeden wordt deze gelyncht. En dit lynchen moet terugkomen in de mol.
Uhm, niet letterlijk natuurlijk. Tijdens de executie wordt de afvaller ook niet voor een vuurpeloton gezet. Het zou leuke beelden, maar ook kamervragen opleveren.
Men nepmolt om zichzelf verdacht te maken. In de huidige WIDM is verdacht zijn positief. Dat gaan we weer negatief maken. Alleen als je 100% zeker bent van je mol, kan je het permitteren om te gaan nepmollen.
De laatste vraag van de test wordt nu heel belangrijk: zodra je door iemand verdacht wordt en hij vult bij de laatste vraag jouw naam in, verdien je een zwarte joker die meteen gebruikt wordt. Een zwarte joker is een goed antwoord die fout wordt gerekend. Oftewel: hoe meer je verklooit tijdens een opdracht (en daardoor minder geld in de pot brengt), hoe groter de kans dat er mensen zijn die op jou zitten, hoe meer zwarte jokers en hoe groter de kans om gelyncht/geëxecuteerd te worden.
Voordelen zijn: men moet weer aan de slag om de opdracht te doen slagen. Men moet excuses verzinnen waarom ze gefaald hebben tijdens een opdracht (Ja, maar mijn veter zat ècht los). Dit gaat weer mooie tussendoor beelden opleveren. Daarnaast zullen de kandidaten weer fanatieker worden in het halen van de opdracht. Je wilt alleen maar verdacht zijn als je 100% zeker bent van je mol en wel een paar zwarte jokers kan permitteren. Ook voor de mol zelf is dit beter. Hij moet nu zelf meer aan de slag. De kandidaten zullen het vuile werk minder voor hem gaan doen. En de mol moet weer meer subtiel zijn. Zoals bijvoorbeeld het kontje van Klaas.
Enfin, dit was voorlopig mijn bijdrage aan deze jaarlijks terugkerende discussie. Ik heb vast wel meer te melden, maar deze post wordt al aardig lang.