Er zijn 45 minuten in totaal, 9 per speler.
Rop neemt veel tijd (bijna 14 minuten), maar hij is de eerste en er is nog niets bekend. Taeke doet er tien minuten over, maar vindt een aantal koffers. Klaas beklaagt zich wel over de hoeveelheid tijd die anderen in beslag nemen. Als Tim vertrekt, zijn er minder dan zeven minuten over. Klaas heeft dus zelf ook bijna veertien minuten rondgerend zonder dat het iets noemenswaardigs oplevert. Uiteindelijk vindt Tim binnen zeven minuten een koffer en brengt hem binnen.
Annemieke neemt de leiding en wat ze zegt, lijkt mij logisch. Neem eerst de koffer die aan de buitenkant lijkt te staan. Ze noemt het voorbeeld van de badkamer. Daar is maar een deur. Klaas zegt: "Dan hoef je niet naar binnen." Dat is overigens niet meer dan een herhaling van wat Annemieke al gezegd heeft.
Rop gaat eerst. Annemieke wijst op de porto: "Staat-ie aan?" Onmols. Neemt zelf de andere. Tim bestuurt de camera's. Klaas doet het scherm. Tikt vlak voor de opdracht begint nog wel op de afstandsbediening van de camera.
Rop rent heen en weer. Wil op een balkon zwaaien. Er zijn geen balkons in beeld, zegt Annemieke. Uiteindelijk heeft Rop niets gezien en zien wij niet waar en hoe hij wordt ingesloten.
Persoonlijk vind ik ook bij Taeke de aanwijzingen van Annemieke redelijk zinvol en logisch. Vindt koffer van Rop. Hebben ze niets aan. Na een minuut of zeven vindt Taeke nog een koffer. Hij wordt dan al ingesloten, maar blijft informatie doorgeven aan de groep. Niet helder welke koffer hij ziet.
Uit de woorden van Annemieke maak ik op dat niet helemaal helder was welke koffer Taeke had gezien. Een zwarte. Ze probeert te herleiden welke en wijst die van Klaas aan. Niet de goede, maar niemand brengt er iets tegen in.
Klaas gaat op dik twintig minuten voor het eind weg en vindt de koffer van Tim. Zegt: "Ik ben voorbij het hokje zeg maar." En: "Ik loop iets verder door." Niets waar iemand iets mee kan. Staat een keer helemaal stil, passeert ook een paar keer hetzelfde punt. Vindt verder niets meer, maar doet er net zo lang over als Rop.
Tim moet binnen zeven minuten zijn eigen koffer vinden en terugbrengen. "Dit is waar Klaas zei dat die koffer moest staan," zegt Tim. Annemieke vergist zich hier, Tim noemt het klooien. Brengt wel koffer op tijd terug. Volgens mij is hier nog steeds sprake van de verwarring of verwisseling die bij Taeke in het spel s gekomen en die door Klaas niet is weggenomen.
Overigens... Als Tim op de eerste verdieping in een slaapkamer aangeeft dat daar de koffer staat, omdat Klaas dat gezegd heeft, dan neem ik zelfs aan dat Klaas zijn eigen koffer heeft gezien en heeft laten staan. Die van Tim is het in ieder geval niet. Dus. Ze nemen aan dat die van Klaas beneden staat. Fout. Maar Tim naar de eerste verdieping sturen (blijkbaar op aanwijzen van Klaas) is ook niet correct.
Achteraf blijkt dat bij de camera's stond aangegeven waar die op gericht waren. Niemand zag het. Annemieke zag het in de laatste minuut. Op het grote scherm kon iedereen het eventueel zien. Op de laptop kon ook, daar waakte Klaas de eerste helft van de opdracht over.
Collectief falen met toch een hoofdrol voor Klaas. Veertien minuten rondrennen met kennis, nul resultaat en verkeerde informatie doorgeven over de koffer van Tim.
Overigens verbijsterend hoe weinig je eigenlijk ziet. Ook na de tweede keer weet ik niet zeker of de koffer die Taeke ziet die van Tim is. Die van Tim staat toch redelijk naar binnen en is blijkbaar lastig te vinden, terwijl Taeke hem vanaf het zwembad ziet?