Hoe zien de eerste paar dagen van seizoen 17 er zoal uit? Met informatie uit het Molboekje, de locatievideo en wat research valt onder meer het volgende te melden. Er zitten geen spoilers in, maar ik noem wel datums en plaatsen. Ik ga er daarbij van uit dat de notities van Art in het Molboekje chronologisch zijn weergegeven. Bepaalde passages in zijn aantekeningen wijzen daar ook duidelijk op.
StartdatumDe officiële kandidatenfoto’s zijn genomen op 17 mei, ergens tussen 21.30 en 23.45 uur. Dat blijkt in elk geval uit de metadata van de foto’s. De groepsfoto zou genomen zijn op 18 mei, om 3.24 uur. Om die reden vermoed ik dat er nog negen uren af moeten vanwege het tijdsverschil (de groepsfoto is uiteraard niet in het donker genomen). Ik denk dat het fototoestel Nederlandse instellingen heeft, en in Portland is het negen uur vroeger.
Bovendien staat in de metadata van de portretfoto’s steeds: ‘Portretten kandidaten Stad leader/day03’. Het lijkt me dat er eerst een rustdag was en dat de foto’s op de tweede opdrachtdag zijn genomen. Wanneer er vóór de eerste test en executie nog geen foto’s genomen zouden zijn, hadden de kandidaten namelijk kunnen vermoeden dat iedereen sowieso door zou gaan. Dus foto’s op ‘day 3’ ná de test en executie liggen naar mijn idee niet voor de hand.
Met andere woorden: het seizoen is naar mijn mening begonnen op 15 mei, en wel met een rustdag.
Overzicht van de eerste dagenOp dag 1 – de eerste dag met een of meer opdrachten – is er een opdracht aan het strand, in een ruige kuststreek. Op basis van de locatievideo komt daarvoor momenteel alleen
Cannon Beach in aanmerking. Die plek ligt op anderhalf uur rijden van Portland.
Op dag 2 (of wellicht dag 1) is in elk geval de bioscoopopdracht in
Bagdad Theater, Portland. Op dag 2 vinden de test en executie plaats in een zonnig park, met uitzicht op de stad.
Daarna is er een opdracht in een verlaten fabriek. Vermoedelijk gaat het om papierfabriek
Blue Heron in Oregon City. Dit zou op dag 3 kunnen zijn. Op basis van beeld en geluid in de locatievideo lijkt het erop dat de kandidaten hier een opdracht doen waarbij losse woorden op kaartjes en op een monitor te zien zijn. Ervan uitgaande dat beelden uit de locatievideo ook in de officiële uitzending terugkeren, zijn er bij deze opdracht verdenkingen mogelijk naar drie kandidaten.
•
Imanuelle omdat haar naam op een kaartje lijkt te staan en op een andere kaart het woord ‘HINT’.
•
Roos omdat diverse woorden getoond worden die met haar schrijversambacht te maken (kunnen) hebben: Stress, Woorden, Opschieten, Deadline, Notitie, Memo, Bladeren, Ringmap en Krantenkop op de monitor, WERKWOORD, ETUI, GUM, ENVELOP, PROLOOG op de kaartjes. Onder de monitor ligt een Molkaartje.
• Een graffititekening in de fabriek toont cijfers en wiskundige symbolen; met wat goede wil kun je dit linken aan bètawetenschapper
Diederik, al zie ik vooralsnog geen directe Molconnectie.
’s Avonds zijn er dan opnames in Oaks Park (
www.oakspark.com), een amusementspark dat op dat moment eigenlijk gesloten is voor het publiek en pas eind maart 2017 weer opengaat. Of er ook een opdracht in dit pretpark te Portland wordt gehouden, is niet duidelijk.
Erna (dag 4?) is er een opdracht in een rechtszaal van het
Gus J. Solomon U.S. Courthouse te Portland. Dan volgen in een stadspark weer een test en executie. Nadien trekt de WIDM-karavaan de stad uit.