Die biechten zeggen echter niet zoveel als een van beiden de mol is. Diegene kan dan immers de ander ervan overtuigd hebben dat Diederik de mol is en zelf op camera volhouden dat hij of zij ook op Diederik zit. Als Diederik niet de mol is (wat de meesten hier lijken te denken) zou dat meteen heel goed verklaren waarom Sanne en Thomas geen rood scherm kregen. Als Ima dan wel Jochem de meeste vragen op Diederik heeft ingevuld, had een van hen waarschijnlijk een rood scherm gezien.
Er worden nogal vergaande conclusies getrokken uit de laatste executie, die alleen kunnen kloppen als men aanneemt dat Jochem en Ima de waarheid spreken over hun verdenkingen en geen van beiden de mol is.
Eens, het hangt van een paar aannames aan elkaar.
Laat ik voorop stellen dat ik niet weet of kandidaten gecoacht worden om te liegen tijdens hun biechten. Of om verschillende versies te geven. Dat lijkt me niet, maar dat soort dingen komen toch niet naar buiten vanwege de soort contracten die de deelnemers ongetwijfeld hebben moeten tekenen.
Het lijkt me dat als je de kandidaten meerdere keren per week laat biechten dat je dan genoeg materiaal hebt om als regie mee te manipuleren. In principe ga ik er vanuit dat alle biechten behalve die van de mol "echt" zijn. Misschien "out of context," of zelfs oud, maar geen leugens.
De aanmame was dat de biechten klopten - op die van de mol na - inderdaad. Maar dus ook dat de regie geen biechten uit materiaal van vorige afleveringen gebruikt. Ik weet niet of dat laatste zo'n slimme aanname was.
Alleen de biechten van van Imanuelle en Sanne kun je zeker van zijn dat ze in ieder geval gedeeltelijk en misschien zelfs helemaal na de opdrachten van afl. 6 hebben plaatsgevonden. Die van Thomas, Jochem en Diederik kunnen in theorie 100% oud zijn.
Dan zit je nog met knip en plakwerk, of bewust te vroeg afkappen van de regie. Hoe de biecht van Diederik eindigde bijvoorbeeld:
"Sanne is op dit moment mijn no. 1 kandidaat, maar ik vind het nog wel te riskant om vol op haar te gaan zitten, dus ik ga ook een beetje spreiden op Jochem"
Eindigt hij bij "Jochem", of heeft de regie het laatste deel van die zin weggelaten?