Auteur Topic: [KANDIDAAT] Jeroen Kijk in de Vegte  (gelezen 136001 keer)

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #220 Gepost op: 27-01-2017, 14:38:36 »
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #221 Gepost op: 27-01-2017, 15:52:57 »
Wauw, goed gevonden!  ::bravo::


Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: [KANDIDAAT] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #222 Gepost op: 27-01-2017, 15:54:11 »
Was me ook opgevallen toen ik het dagboek las, maar denk dat de makers expres zulke verwijzingen erin stoppen  ::jaja::

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #223 Gepost op: 27-01-2017, 15:59:38 »
Mijn feitelijke onderbouwing is dat Jeroen geen zijpad had. Ik zie de 'vreemde' actie niet waarmee Jeroen de pot geld kost.

Ik begrijp dat je dat zegt, want op de kaart die we van de opdracht te zien krijgen ligt het eerste zijpad ná het blauwe startpaaltje van Roos. Die kaart is  misleidend, want we zien Roos duidelijk ongeveer een meter teruglopen om het eerste zijpad te kunnen betreden. Daarnaast zegt Diederik met nog 13:45 op de klok tegen Roos dat ze het zijpad kan nemen dat Jeroen niet gedaan heeft. Jeroen heeft dan dus nog maar 1:15 minuten gelopen, terwijl de afspraak 2 minuten per deelnemer was.

Er lag m.i. dus wel degelijk een zijpad op de route van Jeroen, die hij met nog  45 seconden looptijd te gaan niet heeft genomen. Niet voor niets zegt Diederik tegen Roos: "Je hebt extra tijd voor een uitwijk die Jeroen niet gedaan heeft." Waarom zou hij dat zeggen als het zijpad NIET op de route van Jeroen lag? En waarom nam Jeroen het pad niet alsnog met nog driekwart minuut te gaan, wetende dat Roos anders mogelijk meer dan één zijpad had moeten nemen?

Als je alleen van de kaart uitgaat lijkt het inderdaad alsof Jeroen geen zijpad had, maar de praktijk laat wat anders zien. Ik zie hier wel degelijk een mogelijkheid voor de mol om duizend euro uit de pot te houden. Bovendien pakte Jeroen bij zijn eerste paaltje 50 euro terwijl hij beweerde dat het 10 euro was. Ik vind dat er erg makkelijk over die 'verspreking' wordt heengestapt.

V.w.b. het verschil in voorkeur voor hints of follow-the-money: fair enough. Ik ben een fan van cryptogrammen en haal mijn plezier vooral uit eindeloos puzzelen. Het resultaat daarvan kan zijn dat ik met allerlei vergezochte conclusies op de proppen kom die achteraf totaal geen hout snijden. Geen probleem. Ik vind de reis leuker dan de bestemming.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #224 Gepost op: 27-01-2017, 16:19:50 »
Ik begrijp dat je dat zegt, want op de kaart die we van de opdracht te zien krijgen ligt het eerste zijpad ná het blauwe startpaaltje van Roos. Die kaart is  misleidend, want we zien Roos duidelijk ongeveer een meter teruglopen om het eerste zijpad te kunnen betreden. Daarnaast zegt Diederik met nog 13:45 op de klok tegen Roos dat ze het zijpad kan nemen dat Jeroen niet gedaan heeft. Jeroen heeft dan dus nog maar 1:15 minuten gelopen, terwijl de afspraak 2 minuten per deelnemer was.

Er lag m.i. dus wel degelijk een zijpad op de route van Jeroen, die hij met nog  45 seconden looptijd te gaan niet heeft genomen. Niet voor niets zegt Diederik tegen Roos: "Je hebt extra tijd voor een uitwijk die Jeroen niet gedaan heeft." Waarom zou hij dat zeggen als het zijpad NIET op de route van Jeroen lag? En waarom nam Jeroen het pad niet alsnog met nog driekwart minuut te gaan, wetende dat Roos anders mogelijk meer dan één zijpad had moeten nemen?


Ik snap dat je de uitspraak van Diederik zo interpreteert. Ik interpreteerde ze als: 'Jeroen heeft geen uitwijk gedaan (omdat die er niet is)', maar je kan ze inderdaad ook interpreteren als 'Jeroen heeft geen uitwijk gedaan (ook al is die er wel)'.

Bovendien pakte Jeroen bij zijn eerste paaltje 50 euro terwijl hij beweerde dat het 10 euro was. Ik vind dat er erg makkelijk over die 'verspreking' wordt heengestapt.

We zitten met een Mol die meer geld voor de pot verdient dan hij aan de kijker zegt? ;)

V.w.b. het verschil in voorkeur voor hints of follow-the-money: fair enough. Ik ben een fan van cryptogrammen en haal mijn plezier vooral uit eindeloos puzzelen. Het resultaat daarvan kan zijn dat ik met allerlei vergezochte conclusies op de proppen kom die achteraf totaal geen hout snijden. Geen probleem. Ik vind de reis leuker dan de bestemming.

Ik heb helemaal geen probleem met mensen die graag zoeken naar hints en ik ben blij dat ze zich amuseren, maar na 16 'laatste afleveringen' weet ik dat ik de onafhankelijkheidsverklaring van Thomas Jefferson niet nodig heb om de Mol te ontmaskeren.

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #225 Gepost op: 27-01-2017, 17:47:40 »
Was me ook opgevallen toen ik het dagboek las,
Mij ook...

maar denk dat de makers expres zulke verwijzingen erin stoppen  ::jaja::

En ja, dat denk ik ook, maar ik hoop dat het in dit geval niet zo is, juist omdat het nogal 'obvious' lijkt - om maar eens in stijl te blijven-.

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #226 Gepost op: 27-01-2017, 18:34:10 »


Dat vind ik nogal een merkwaardige bekentenis, aangezien WIDM elk seizoen bol staat van de cryptische aanwijzingen. Maar ieder zijn meug.


Is dat zo? Vaak blijkt dat het best meevalt met het aantal hints. En vaak zijn ze redeijk eenvoudig (en soms helaas te eenvoudig, zie vorig jaar). Het zijn de enthousiaste puzzelaars hier die werkelijk overal iets in zien en daarom denken dat de serie bol staat met hints, maar vaak is het helemaal niet zo veel. Ik vind het ook een beetje jammer dat bijna elk topic voornamelijk gaat over gevonden getallen, beelden e.d. en veel minder over potentiële molacties.  Ik vind het véééél interessanter om naar de Mol te zoeken door te zien of speculeren over wat hij of zij allemaal uitvreet om de pot zo laag mogelijk te houden. Ik zou het zelfs niet erg vinden mocht ben besluiten een serie zonder hints te maken. Maar ieder zijn meug.
« Laatst bewerkt op: 27-01-2017, 18:36:36 door tumtum »

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #227 Gepost op: 27-01-2017, 20:15:03 »
Inmiddels ben ik ook wel een beetje door m'n hints heen, moet ik zeggen. Na de uitzending van morgen heb ik denk ik weer verse voorraad, dus ik kan niet beloven dat ik me de komende week stil houd. ::tandpastasmiley::

Tenzij Jeroen eruit vliegt, natuurlijk. In dat geval zit ik de komende week huilend in m'n badkamer.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KANDIDAAT] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #228 Gepost op: 27-01-2017, 20:41:50 »
Tenzij Jeroen eruit vliegt, natuurlijk. In dat geval zit ik de komende week huilend in m'n badkamer.

Agossie....

Ik heb er nog eentje voor je.
Het boek van Rembrandt is van Henry Dumont .

2002
Dj Jeroen Kijk in de Vegte is genomineerd voor een Rembrandt in de categorie “Beste Talent”

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #229 Gepost op: 27-01-2017, 20:43:55 »
Het boek van Rembrandt is van Henry Dumont .

Welk boek is het specifiek? Kan het nog steeds niet vinden en zou ook graag uitsluitsel willen over het exacte boek.

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #230 Gepost op: 27-01-2017, 20:55:58 »
Een exemplaar van Dumont (zelfde kaft met het 'Joodse bruidje' als bij Art te zien) is via een antiquariaat te koop op Marktplaats voor 1,95 euro.
Uitgeverij: Letteren en Kunst, Amsterdam.        Uitgegeven in 1955 (dat dan weer wel, Blip).



Maar dat is vast een ander exemplaar. ;)
« Laatst bewerkt op: 27-01-2017, 21:07:36 door Marisa »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #231 Gepost op: 27-01-2017, 21:13:29 »
Een exemplaar van Dumont (zelfde kaft met het 'Joodse bruidje' als bij Art te zien) is via een antiquariaat te koop op Marktplaats voor 1,95 euro.
Uitgeverij: Letteren en Kunst, Amsterdam.        Uitgegeven in 1955 (dat dan weer wel, Blip).



Maar dat is vast een ander exemplaar. ;)


De titel staat helaas onderaan, terwijl die in Art's handen bovenaan staat. Het lijkt wel of de AVROTROS speciaal zelf een kaft gemaakt heeft.

Deze lijkt ook verdacht veel op het boek dat Art vast heeft, maar op Art's boek lijkt geen ondertitel te staan en op dit boek wel. :(

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KANDIDAAT] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #232 Gepost op: 27-01-2017, 21:14:55 »
Ik weet ook niet honderd % zeker of het dat boek is.
Ik ben uren aan het zoeken geweest, ook in veel andere talen en dit is de enige die ik heb gevonden met op de voorkant het joodse meisje...

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KANDIDAAT] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #233 Gepost op: 27-01-2017, 21:17:11 »
De titel staat helaas onderaan, terwijl die in Art's handen bovenaan staat. Het lijkt wel of de AVROTROS speciaal zelf een kaft gemaakt heeft.

Deze lijkt ook verdacht veel op het boek dat Art vast heeft, maar op Art's boek lijkt geen ondertitel te staan en op dit boek wel. :(

Van Miss Mole zijn ook veel verschillende uitgiftes te vinden
Van every contact leaves a trace ook.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #234 Gepost op: 27-01-2017, 21:17:54 »
Dan vraag ik me af of de auteur van belang is. Waarschijnlijk gaat het vooral om de associatie met Rembrandt.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #235 Gepost op: 27-01-2017, 21:23:01 »
Van Miss Mole zijn ook veel verschillende uitgiftes te vinden
Van every contact leaves a trace ook.

Inderdaad. Ik vrees dat we de exacte uitgave met de exacte kaft niet zullen vinden.

Dan vraag ik me af of de auteur van belang is. Waarschijnlijk gaat het vooral om de associatie met Rembrandt.

Dat is zeker een mogelijkheid.

Ik dacht dat, aangezien de boeken niet gevonden zijn, ze ook nooit een officiële hint zullen zijn in aflevering 10. Maar dat ze mogelijk wel een hint hadden kunnen zijn als ze deel hadden uitgemaakt van het spel.

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #236 Gepost op: 27-01-2017, 22:00:50 »
Inderdaad. Ik vrees dat we de exacte uitgave met de exacte kaft niet zullen vinden.

Dat is zeker een mogelijkheid.

Ik dacht dat, aangezien de boeken niet gevonden zijn, ze ook nooit een officiële hint zullen zijn in aflevering 10. Maar dat ze mogelijk wel een hint hadden kunnen zijn als ze deel hadden uitgemaakt van het spel.

Dat zou kunnen. Hoewel: 'Miss Mole' en 'Every contact leaves a trace' komen zoals bekend beide, en dan vooral het eerstgenoemde, vrij duidelijk in beeld (voor de 12-jarigen onder de kijkers?); de twee andere boeken zijn alleen na behoorlijk wat speurwerk te vinden (en één daarvan slechts gedeeltelijk met alleen titel en kaftafbeelding - Rembrandt -).

Ik denk nu dus, dat er wel iets mee moet, maar dat het uiteindelijk allemaal veel simpeler blijkt (helaas, zeg ik met nadruk) dan menigeen - onder wie ik - tot nu toe veronderstelde.

OT
Dit alles nog even afgezien van het feit dat Jeroen niet de enige genomineerde voor de 'Rembrandt-prijs' was onder de deelnemers. Mogelijk is dan die Rembrandt-titel i.i.g. dan toch slechts een gebbetje van de makers, wie weet als mini-hommage aan deze genomineerden... of misschien ook was het de bedoeling dat kandidaten bij het vinden van deze titel (als de opdracht was doorgegaan) de hint naar één van die genomineerden juist wél zouden oppikken.

Ondanks het bovenstaande blijf ik toch doorzoeken, ook op andere terreinen, al is het nog zo ver.  ::tandpastasmiley::

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #237 Gepost op: 27-01-2017, 22:06:57 »
Sorry, ik wil toch graag nog één hint laten zien. Gewoon omdat ie zo leuk is, zelfs al is het geen echte aanwijzing. Het gaat over het zoeken naar de vrijstellingen in aflevering 1 door Vincent, Roos, Thomas en Jeroen. Ze gebruiken een verrekijker van het merk Bushnell, met als logo een cirkel met de letter B erin. In een ander topic meldde iemand dat de letter B in de muziek voor een mol of molteken staat. De letter B zien we ook terug op het houten molkistje op de brug. Jeroen leunt er met zijn linkerhand op, terwijl zijn pink - uiteraard toevallig - naar de letter B wijst.



Kijk nu eens naar de vorm die de letter B aanneemt als Jeroen door de verrekijker tuurt: een masker! Briljant toch? ::rofl::



~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KANDIDAAT] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #238 Gepost op: 27-01-2017, 22:19:07 »
de Nederlandse uitgave




Offline Loebas

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #239 Gepost op: 27-01-2017, 22:58:16 »
Sorry, ik wil toch graag nog één hint laten zien. Gewoon omdat ie zo leuk is, zelfs al is het geen echte aanwijzing.
Kijk nu eens naar de vorm die de letter B aanneemt als Jeroen door de verrekijker tuurt: een masker! Briljant toch? ::rofl::

Heerlijk!  ;D
Omnia vincit amor