Auteur Topic: [KANDIDAAT] Jeroen Kijk in de Vegte  (gelezen 135943 keer)

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #300 Gepost op: 29-01-2017, 12:50:42 »
Discussie? Het gaat toch over Jeroen? ???

Ja dat wel, maar nu is er een discussie over geaardheid- huidskleur- discriminatie en dat soort zaken.
Naar mijn bescheiden mening moet het hier slechts over mol- en aanverwante zaken gaan.

Offline Alja

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #301 Gepost op: 29-01-2017, 13:11:24 »
Sanne: "Jongens, wie heeft de pot nu toch ook weer?"
Thomas: "Imanuelle."
Sanne (tegen Imanuelle): "Heb jij de hele pot?"
Diederik (over zichzelf): "Nee, Diederik heeft het grootste gedeelte."
Jeroen: "Is het geen goed idee om eens te rouleren dan? Zal ik het eens doen? Ja? Top, doen we dat"

Duidelijk initiatief van Jeroen om de pot in handen te krijgen. Een mol met voorkennis weet dat op jokers beluste kandidaten in deze fase van het programma bereid zijn om een grote graai uit de pot te doen om een ronde verder te komen. En een mol op de stoel van de penningmeester zou zoveel mogelijk onderverzekeren om de pot zover mogelijk te laten krimpen. Met een gemiddelde van 1300 euro weet je immers dat er meerdere kandidaten zijn die bereid zijn om ver boven dat bedrag te bieden. Daarvoor hoeft hij niet eens te weten welke kandidaat welk bedrag genoemd heeft tegen Art.
Gisteren al gedacht: als mol wil je zo'n laag mogelijk bedrag inzetten, of (hoofdprijs) de penningmeester zijn. Heb vanmorgen nog even teruggekeken en heb me verbaasd over het hoog spel dat Jeroen speelde. En het grote gemak waarop hij die pot in handen kreeg. Maar het ging net niet natuurlijk. Er was geen aanleiding, er was geen voorzet van iemand anders om het penningmeesterschap te wisselen. Hij had maar één doel: ik moet NU penningmeester worden. Hij deed èn het voorstel om het penningmeesterschap over te dragen, èn hij droeg zichzelf voor. Dat maakt voor mij bij deze Jeroen definitief tot mol.
« Laatst bewerkt op: 29-01-2017, 13:13:43 door Alja »

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [KANDIDAAT] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #302 Gepost op: 29-01-2017, 13:18:17 »
Ja dat wel, maar nu is er een discussie over geaardheid- huidskleur- discriminatie en dat soort zaken.
Naar mijn bescheiden mening moet het hier slechts over mol- en aanverwante zaken gaan.

Het ging hier over de mogelijkheid van een hint naar de geaardheid van Jeroen, over wie dit topic gaat. Verder is er een heel leger van Modjes die ook zonder jouw bescheiden mening haarscherp in de gaten houden wanneer er tezeer van een topic wordt afgedwaald. En anders is er altijd nog het klik-knopje rechtsonder ::)
« Laatst bewerkt op: 29-01-2017, 13:33:49 door Michmol »
Woosie down?

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #303 Gepost op: 29-01-2017, 13:21:34 »
Gisteren al gedacht: als mol wil je zo'n laag mogelijk bedrag inzetten, of (hoofdprijs) de penningmeester zijn. Heb vanmorgen nog even teruggekeken en heb me verbaasd over het hoog spel dat Jeroen speelde. En het grote gemak waarop hij die pot in handen kreeg. Maar het ging net niet natuurlijk. Er was geen aanleiding, er was geen voorzet van iemand anders om het penningmeesterschap te wisselen. Hij had maar één doel: ik moet NU penningmeester worden. Hij deed èn het voorstel om het penningmeesterschap over te dragen, èn hij droeg zichzelf voor. Dat maakt voor mij bij deze Jeroen definitief tot mol.

Let ook op het zenuwachtige getik met zijn voet onder tafel, vlak voor hij naar de pot vraagt.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #304 Gepost op: 29-01-2017, 13:42:23 »
Gisteren al gedacht: als mol wil je zo'n laag mogelijk bedrag inzetten, of (hoofdprijs) de penningmeester zijn. Heb vanmorgen nog even teruggekeken en heb me verbaasd over het hoog spel dat Jeroen speelde. En het grote gemak waarop hij die pot in handen kreeg. Maar het ging net niet natuurlijk. Er was geen aanleiding, er was geen voorzet van iemand anders om het penningmeesterschap te wisselen. Hij had maar één doel: ik moet NU penningmeester worden. Hij deed èn het voorstel om het penningmeesterschap over te dragen, èn hij droeg zichzelf voor. Dat maakt voor mij bij deze Jeroen definitief tot mol.

Eens, gehandeld uit voorkennis, en er was totaal geen aanleiding voor. Daarnaast heeft ie 3 afleveringen vakantie gevierd, en nu OPEENS komt ie in actie. Verdacht

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #305 Gepost op: 29-01-2017, 13:59:58 »
Dat hij niet eerder gemold zou hebben volg ik niet helemaal. Misschien niet veel, maar er zijn wel een paar opvallende acties te noemen.

Het was Jeroen die voorstelde om het vinden van de groene vrijstellingen te verzwijgen, om zo de kandidaten tegen elkaar op te zetten.

In de papermill zette hij met een slap excuus zijn portofoon uit. De andere kandidaten merkten later op dat ze iedereen over de portofoon hadden gehoord, behalve Jeroen. Door zijn gebrek aan (verbale) aanwezigheid kon hij gemakkelijk ontvoerd worden.

Bij de duinestafette liep hij slechts 1:15 minuten van zijn 2:00 minuten en nam hij geen zijpad dat hij gezien de tijd prima had kunnen doen. Hierdoor sloeg Roos haar tweede zijpad, dat naar een half duizendje leidde, over.

Aan het begin van de rondrit door Portland raad hij Sigrid direct af om de envelop met een aanwijzing voor in de boekenwinkel te openen. Als ze die wel geopend had, had ze zich wellicht gerealiseerd dat de eindbestemming een boekenwinkel moest zijn.

Dat hij hiermee misschien niet veel geld uit de pot heeft gespeeld, is natuurlijk helemaal waar. Maar gezien de veiling die we net achter de rug hebben, had geen enkele mol daar tijd en energie in hoeven steken. De opzet van de eerste drie afleveringen is nu wel duidelijk: de mol niet te verdacht maken en de bijgevolg hoge pot bij de veiling weer makkelijk leegspelen. Niet leuk voor liefhebbers van follow-the-money, maar dat Jeroen niet op andere manieren gemold zou kunnen hebben is gewoon niet waar.
« Laatst bewerkt op: 29-01-2017, 14:10:48 door Blip »
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline kameel

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KANDIDAAT] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #306 Gepost op: 29-01-2017, 16:54:33 »

In de papermill zette hij met een slap excuus zijn portofoon uit. De andere kandidaten merkten later op dat ze iedereen over de portofoon hadden gehoord, behalve Jeroen. Door zijn gebrek aan (verbale) aanwezigheid kon hij gemakkelijk ontvoerd worden.


Wat hij ook fijntjes 2x herhaalde.  ;D

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #307 Gepost op: 29-01-2017, 17:04:38 »
Een opvallend regiemoment voor mij was de aandacht voor het flapperende vijftigje met gele markering in Jeroens hand. Ik weet het, in combinatie met de muziek kan het puur als dramatiek voor het leegtrekken van de pot hebben gediend. Maar het past in een bepaalde lijn van aanwijzingen naar Jeroen. Het is helaas onmogelijk om het geld te tellen dat Jeroen aan Art geeft na de veiling, maar het zou mij niet verbazen als dat 'meer dan normaal' blijkt zijn. In de vorige aflevering pákte hij immers ook 'meer dan normaal': een vijftigje met gele markering i.p.v. de 10 euro die zelf noemde. Als hij volgende week wéér opzichtig met een geel vijftigje in beeld komt en/of de pot blijkt ineens kleiner dan 1280 euro, dan denk ik toch echt dat er sprake is van een rode draad - of gele lijn, zo u wilt. Het zou mij niet verbazen als een geel spoor van waardepapier dan naar radioman Jeroen leidt.




« Laatst bewerkt op: 29-01-2017, 17:07:23 door Blip »
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [KANDIDAAT] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #308 Gepost op: 29-01-2017, 17:51:31 »
Die lage verzekering is het eerste verdachte dat je op zijn lijst kunt schrijven, maar anderzijds lijkt het me voor een Mol niet handig om de pot te vragen en dan uit het hele biedingsproces te blijven.

Als Mol wil je invloed en die heb je niet met de pot in handen.
Juist wel. Juist door de pot laag te verzekeren.
In principe hoef je als mol helemaal niet met het bieden bezig te zijn. Immers, er zijn altijd wel een paar spelers die lekker gaan bieden om maar (in dit geval) een joker te krijgen. Dat is in het verleden bewezen, en gisteren ook.
« Laatst bewerkt op: 29-01-2017, 17:53:19 door LdHmolletje »
Ich bin ein Bärliner!

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KANDIDAAT] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #309 Gepost op: 29-01-2017, 18:31:38 »
Jeroen lijkt het bondje met Sanne erg serieus te nemen. Óf weer iemand die het spel niet begrijpt, net als Sigrid, óf goed acteertalent.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KANDIDAAT] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #310 Gepost op: 29-01-2017, 18:39:29 »

Dat hij hiermee misschien niet veel geld uit de pot heeft gespeeld, is natuurlijk helemaal waar. Maar gezien de veiling die we net achter de rug hebben, had geen enkele mol daar tijd en energie in hoeven steken. De opzet van de eerste drie afleveringen is nu wel duidelijk: de mol niet te verdacht maken en de bijgevolg hoge pot bij de veiling weer makkelijk leegspelen. Niet leuk voor liefhebbers van follow-the-money, maar dat Jeroen niet op andere manieren gemold zou kunnen hebben is gewoon niet waar.
Als hij de mol was als penningmeester, betekent dat de mol niet tussen de bieders zit met het risico dat er laag geboden gaat worden, of in elk geval niet exceptioneel hoog. Niet leuk voor het spel. Véél leuker is het om de mol tussen de bieders te zetten.
De mol zal zich dus niet aanbieden voor het penningmeesterschap.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #311 Gepost op: 29-01-2017, 19:05:24 »
Waarom niet? De penningmeester weet wat het gemiddelde is van het genoemde maximumbod van de kandidaten. Bij een gemiddelde van 1300 euro voor 6 bieders ligt het maximumbedrag dat mogelijk uit de pot gespeeld kan worden op 7800 euro. Min 1300 euro (die was immers gratis) is een maximum onverzekerd bedrag van 6500 euro. De verzekering zou de helft daarvan hebben gekost, oftewel 3250 euro. Dat bedrag ligt nog altijd een stuk lager dan de 6800 euro die de ontketende bieders nu uit de pot hebben gespeeld.

Jeroen zegt zelfs nog tegen Art, nadat die hem een rekenvoorbeeld heeft gegeven: "Ja, ik denk dat er wel mensen gaan zijn die zich gek laten maken door wat er te verdienen valt, en dan maar denken: "Kan mij het schelen dat dat uit de pot gaat." Laat ik zeggen, tot 1500 euro."

Jeroen begreep dus heel goed dat deze opdracht ze heel veel geld zou gaan kosten als hij een laag bedrag zou verzekeren. Tóch deed hij dat, terwijl hij ook nog een joker zou verdienen als ze binnen het verzekerde bedrag zouden blijven. Hij had er dus heel veel baat bij om een hoog bedrag te verzekeren, om te voorkomen dat de pot leeg zou gaan én om te garanderen dat hij die joker zou krijgen. Dat hij precies het tegenovergestelde heeft gedaan én nog steeds in het spel zit - ondanks het feit dat drie van zijn tegenspelers in het voordeel waren bij de test met een joker - is nogal een doorzichtige molactie.
« Laatst bewerkt op: 29-01-2017, 19:07:21 door Blip »
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [KANDIDAAT] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #312 Gepost op: 29-01-2017, 19:14:29 »

Dat hij precies het tegenovergestelde heeft gedaan én nog steeds in het spel zit - ondanks het feit dat drie van zijn tegenspelers in het voordeel waren bij de test met een joker - is nogal een doorzichtige molactie.

Uhm, er waren 4 mensen zonder joker. Dus de kans dat hij er uit zou gaan, er van uitgaande dat een joker hetzelfde waard is als een vrijstelling is slechts 25% Daarnaast is een joker geen vrijstelling, het maakt maar 1 vraag goed. Dus zelfs als je twee fouten te veel hebt, na een joker is nog altijd 1 fout te veel. Maw, volgens kansberekening is de kans dat hij eruit zou gaan zelfs kleiner dan 25%.
Dus dat hij zonder joker nog steeds in het spel zit, maakt hem nog geen mol. Anders zouden we dit seizoen meerdere mollen moeten hebben: Thomas en Imanuelle hadden immers ook geen joker en zitten ook nog steeds in het spel.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #313 Gepost op: 29-01-2017, 20:10:37 »
Klopt, maar Jeroen zat als penningmeester in een unieke positie. Hij was de enige die zonder concurrentie zijn plaats in de volgende ronde op een makkelijke manier had kunnen veiligstellen door voor die joker te gaan. Dat er dan veel geld uit de pot was geweest, boeit toch niet? Een hoge verzekering was immers prima te verantwoorden geweest tegenover je medekandidaten, zelfs als er uiteindelijk minder was geboden dan het verzekerde bedrag.

En vergeet niet dat ze ook nog eens 500 euro zouden verdienen als ze binnen het verzekerde bedrag zouden blijven. Dus zelfs bij het maximum te verzekeren bedrag van 6500 euro had het de pot ((7800-1300)x0,5))-500= 2750 euro gekost. Dan had er nu nog 5330 euro in de pot gezeten i.p.v. 1280. Dat kan een penningmeester - die op de centen moet letten - prima uitleggen aan de overige deelnemers. Hij had dus met minimale inspanning een joker kunnen winnen én de schade voor de pot beperkt kunnen houden.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #314 Gepost op: 29-01-2017, 20:20:42 »
Exact, ik kan het alleen maar als een enorme mollenstreek zien.

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #315 Gepost op: 29-01-2017, 20:24:22 »
Ik ga ook voor Jeroentje...

200 eurootjes... dat slaat nergens op. En is best wel te koppelen aan z'n gedrag in aflevering 1... Daar vond ik z'n gedrag rondom jokers onlogisch. Hij liet Roos liegen erover... Roos... kom op, dat had ie dan beter zelf kunnen doen. Hij wil aardig over komen en mensen tegen elkaar opzetten, met een paar stomme cliches als "Gij die de eerste steen werpt..."`Wut?? Slaat ook nergens op. Z'n gedrag is inconsistent.

Z'n opmerkingen bij dit spel ook. Achter elkaar zegt ie dat ie de groep vertrouwd en dat ie ze niet vertrouwd. Wat is het Jeroen? Waarom geen totale verzekering? Krijg je een jokertje en ben je de held...
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline Nicv

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #316 Gepost op: 29-01-2017, 20:55:41 »
Sanne: "Jongens, wie heeft de pot nu toch ook weer?"
Thomas: "Imanuelle."
Sanne (tegen Imanuelle): "Heb jij de hele pot?"
Diederik (over zichzelf): "Nee, Diederik heeft het grootste gedeelte."
Jeroen: "Is het geen goed idee om eens te rouleren dan? Zal ik het eens doen? Ja? Top, doen we dat"

Duidelijk initiatief van Jeroen om de pot in handen te krijgen. Een mol met voorkennis weet dat op jokers beluste kandidaten in deze fase van het programma bereid zijn om een grote graai uit de pot te doen om een ronde verder te komen.


Ik kan hier heel ver in mee gaan, en Jeroen is hierdoor ook echt erg verdacht, maar omdat ik probeer uit de tunnel te blijven vind ik het ook wel verdacht van Sanne. Zij is de eerste die erover begint en ze vraagt letterlijk of Imanuelle de hele pot heeft. Mocht zij toch de mol zijn (ik sluit het nog steeds niet helemaal uit) dan kan dat ook op voorkennis duiden. Het belangrijkste was dat de pot bij 1 penningmeester in beheer kwam.
« Laatst bewerkt op: 29-01-2017, 20:58:33 door Nicv »

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [KANDIDAAT] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #317 Gepost op: 29-01-2017, 23:49:40 »
Lol 3 hele afleveringen doet deze man nagenoeg niks en ook zijn topic niet. Dan komt de gevreesde veiling en waarachtig hij neemt precies dan initiatief. En ook in zijn topic wordt Ineens veel gepost.

En dan zijn er nog mensen die zeggen dat zo n veiling gen verschil uit maakt. Dit topic is voor mij t levende bewijs van t tegendeel.

Een kandidaat als verzekeraar had twee redenen om hoog in te zetten als verzekering, minder geld uit de pot en de joker. Absoluut een molpunt voor jeroen eindelijk

Offline Malou

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #318 Gepost op: 29-01-2017, 23:53:40 »
Tijdens de veiling zaten de kandidaten op de volgende stoelnummers:

Thomas   stoelnummer 4
Sanne    stoelnummer 6
Ima      stoelnummer 10
Diederik stoelnummer 12
Sigrid   stoelnummer 10
Jochem   stoelnummer 12

Jeroen zat op dezelfde rij als Sigrid en Jochem
Tussen Jochem en Jeroen zijn 4 lege zitplaatsen (13,14,15,16)

Jeroen zat dus op stoelnummer 17
Hint naar de 17e Mol = Jeroen?

Offline Zeeuwse

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Spannend spel!
Re: [KANDIDAAT] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #319 Gepost op: 30-01-2017, 00:05:02 »
Klopt, maar Jeroen zat als penningmeester in een unieke positie. Hij was de enige die zonder concurrentie zijn plaats in de volgende ronde op een makkelijke manier had kunnen veiligstellen door voor die joker te gaan. Dat er dan veel geld uit de pot was geweest, boeit toch niet? Een hoge verzekering was immers prima te verantwoorden geweest tegenover je medekandidaten, zelfs als er uiteindelijk minder was geboden dan het verzekerde bedrag.

En vergeet niet dat ze ook nog eens 500 euro zouden verdienen als ze binnen het verzekerde bedrag zouden blijven. Dus zelfs bij het maximum te verzekeren bedrag van 6500 euro had het de pot ((7800-1300)x0,5))-500= 2750 euro gekost. Dan had er nu nog 5330 euro in de pot gezeten i.p.v. 1280. Dat kan een penningmeester - die op de centen moet letten - prima uitleggen aan de overige deelnemers. Hij had dus met minimale inspanning een joker kunnen winnen én de schade voor de pot beperkt kunnen houden.



Precies, de :D wil altijd penningmeester zijn, Dat was met Margriet v.d Linden ook.


----
Jeroen kon een joker winnen, mits de kandidaten binnen het bedrag zouden blijven dat verzekerd was. Hij heeft vast tekort tijd gehad om hier goed over na te denken, want als hij de mol niet is, weet hij dat de mol bij de bieders zit en dat die zonder enige schroom de pot zal leeg proberen te trekken. Dus als hij even slim had nagedacht, had hij gewoon de pot maximaal verzekerd. Dan was de halve pot intact gebleven en had hij bovendien een joker gekregen.
Andere mogelijkheden : hij is de mol. Of : hij is niet de mol maar hoopt door een lage verzekering af te sluiten verdenkingen op zich te krijgen.


Oh, had niet gehoord dat hij een joker kon verdienen. Jeroen is een slimme man, dus daarom is het raar, om zo laag te verzekeren. De duidelijkste Molactie tot nu toe lijkt het.
« Laatst bewerkt op: 2-02-2017, 22:56:12 door Lukie4 »