Je - of in elk geval ik - houdt toch wat vragen over als Thomas de mol is. Want waarom zou Thomas alles doen om een M of zelfs M O L te schrijven in het gras en zichzelf verdacht te maken? Maar absoluut niets doen om geld uit de pot te houden? Voor de Mol is het alleen maar geweldig als niemand van de kandidaten hem verdenkt, je zou denken dat hij het zo zou proberen te houden (Lijkt mij d enatte droom van elke mol, niet geraden worden!). En dan is het programma wel erg veranderd, dat de Mol geen geld uit de pot hoeft te houden maar zichzelf volop verdacht moet proberen te maken.
Min of meer hetzelfde vraag ik mij af met het jokers branden. Waarom zou hij opzichtig een envelop voor zichzelf houden (de deelnemers zagen het ook), opvallend bij Sanne gaan staan trollen, te duidelijk de tools zak zoeken om mogelijk betrapt te worden dat hij zijn ware identiteit in een stuk hout staat te branden? (Om het later perfect te doen bij de poster opdracht.) Is hij bang dat de deelnemers en kijkers niet zullen inzien dat hij de mol is??
De duinopdracht - die voor veel mensen overtuigend is dat hij de fout met de halve duizend maakt en Jochem er blijkbaar niets mee van doen zou hebben (terwijl die daadwerkelijk de halve duizend pakt en zegt dat hij twee halve heeft) - zou het er ook wel dik bovenop liggen. Diederik bepaalt dat hij laatste is, spreekt vor iedereen hoorbaar uit dat hij niet kan zien wat Thomas op zijn route aan het doen is en Thomas is niet compleet stupide. Die weet ook wel dat als er iets mis gaat, hij het meest aangekeken zal worden. Toch staat hij alleen maar wat te lachen en verdenkt daarna helemaal niemand hem meer.
Zeker, in de underground maakt hij een fout. Maar hij doet verder niets om kandidaten in de war te brengen of Sanne af te leiden. De actie van een foute envelop steekt niet bepaald boven het gedrag van Sanne uit. Ze ziet bij de vrouw alleen min geld, in de slagerij (waar Thomas de fout uiteindelijk maakt!) roept ze eerst plus is rechts en dan links, links, links, vervolgens beschrijft ze Thomas in rechts en links hoe ze gelopen zijn (alsof je er een heel andere weg kan lopen, lekker verwarrend voor Thomas) en als de tweede groep aan het zoeken is en bij enveloppen komen waar Sanne en Thomas niet zijn geweest, zegt Sanne nogal overtuigd "pak links".
Zo denk ik door de afleveringen heen meer dingen te zien die volkomen nietszeggend zijn of enigszins onlogisch overkomen voor een mol om te doen. Ik heb zelf de indruk dat Thomas wellicht baalt dat hij gewoonweg niet verdacht wordt en probeert zich wat verdachter te maken. En de enveloppen gewoon een foutje is geweest omdat Sanne hem met rechts en links om de oren sloeg bij en direct na de betreffende envelop waar hij de mist in gaat.
Kan me daarnaast bijna niet onttrekken aan de indruk dat vooral de regie wel erg haar best aan het doen is om Thomas verdacht te maken met mogelijke hints. Die in dit draadje explosief worden uitgeplozen om geen woord meer aan vuil te maken op het moment dat de hint niet uit pakt. Immers konden we uit de titels 'd en a' halen en dat wees op tweelingen. In de titel van aflevering 6 is geen 'a' te bekennen, de theorie kan de prullenbak in en dat gebeurd alsof de mogelijkheid nooit bestaan heeft. Na de eerste vijf afleveringen lijkt het er op dat we met de eerste letters van de titels T. Cammaerts zullen kunnen maken en het vormt op dit forum een omslagpunt, dit is de uiterste bevestiging dat Thomas de mol is. Ook die theorie kan met aflevering zes de prullenbak in maar ineens lijkt dat vrijwel geen Thomas tunnelaar te deren
(Persoonlijk zat ik al klaar om in de titel de volgend eletter te vinden en hoewel ik niet op Thomas zit, was ik toch even van slag dat de theorie geen stand hield).
Enfin, mij begint het gevoel te bekruipen dat de regie een loopje met ons neemt wat betreft Thomas. Wat ik eerlijk gezegd een geweldige stunt zou vinden ook.
Uiteraard mag iedereen me hard uitlachen als straks blijkt dat Thomas de mol is