Deze discussie komt vrijwel ieder jaar ter sprake dus ik zou bij deze graag het e.e.a willen ontkrachten, door te verwijzen naar
deze post. Of presentatoren in Moltalk meer kennis van zaken hebben zou ik niet weten maar met betrekking tot oud-mollen zou hetgeen wat ik toen heb gemeld over Patrick Stoof (zie
deze post voor nadere toelichting) toch genoeg moeten zeggen... namelijk dat áls oud-mollen wél weten wie de Mol is, ze publiekelijk gewoon pertinent ontkennen 'het te weten' dat zegt echt helemaal niks jongens.
Patrick Stoof gaf in 2013 ook aan 'niet te weten wie de Mol was als oud-mol' dat bleek achteraf behoorlijk anders te liggen... hij wist het al voordat het hele seizoen was opgenomen haha! Groot toneelspel in diverse tv-talkshows. Ik heb dit al vaker als bewijzend voorbeeld aangehaald (met verifiërende bronnen) maar ondanks dat zijn voorbeeld echt boekdelen spreekt, word er tóch vaak nog enorme waarde gehecht aan statements van oud-mollen. Terwijl dit toch echt bewees dat oud-mollen, als ze wel degelijk weten wie de mol is, het ontkennen tegenover het publiek. Is ook te begrijpen hoor, is verstandiger. Als dat toegegeven word, word de oud-mol bestookt. Alles wat ik zeg is: dat ze pretenderen geen kennis van zaken te hebben, niks zegt. Bleek ook wel. Soms zijn mensen iets te goedgelovig. Patrick zijn mol-verdenkingen waren één grote toneelspelende illusie waar het publiek intrapte, dus dat zegt denk ik wel genoeg.
Neem ook Susan haar 'Klaas' verspreking, achteraf verklaarde ze daarover dat ze echt per ongeluk een verkeerde naam noemde, ze had geen oud-mollen meeting gehad. Terwijl:
stel dat het wél een verspreking was (en ze de identiteit van de mol wist) denk je nou echt dat ze dan zou toegeven dat het een verspreking was? Tuurlijk niet. Anders weet iedereen wie de mol is! Want dat kunnen mensen dan eruit opmaken. Tuurlijk moet ze het dan dus ontkennen! Even ongeacht het feit dat een onschuldige verspreking, uiteraard, écht kan voorkomen, misschien was het écht zo. Ik heb alleen mijn bedenkingen bij die ieder-jaar-terugkerende
"Nee, ik weet niet wie de mol is"-ontkenning van oud-mollen, Patrick z'n voorbeeld spreekt boekdelen. Toch neemt iedereen het vaak aan van oud-mollen, en dat verbaast me soms. Wat dacht je? Dat ze zeggen: ik weet het, jongens! Nee, oud-mollen moeten daar discreet mee omgaan.
En ik zeg niet dat oud-mollen per definitie weten wie de mol is hé, de geheime mollen-meeting is maximaal met een páár mollen (Kees had met o.a Patrick en AM een meeting) en sommigen mollen hebben misschien geen behoefte aan zo'n dergelijke meeting. Maar i.i.g, moraal van het verhaal: zelfs als ze het wél weten, kunnen ze bewust een andere mol opnoemen, zoals Patrick deed. Maarja: wie weet kan het ego van een oud-mol de verleiding niet weerstaan, en zegt hij wél de goede mol op, om achteraf 'goed gezeten te hebben' (terwijl de productie natuurlijk beter weet haha) Klaas gaf i.i.g aan nu vol op Thomas te zitten, nadat hij eerst Diederik verdacht. Maar goed... tot zover deze discussie. Ben het er verder mee eens dat ze vaak dezelfde gasten uitnodigen bij Moltalk.