Voor mijn gevoel verdient het een eigen topic, maar als het toch in het topic over aflevering 1 thuishoort, mag het natuurlijk verplaatst worden. Ik wil hier namelijk graag een behoorlijk kritische noot laten horen. Opbouwende kritiek natuurlijk, want ik hoop dat dit programma nog vele jaren mee kan. Ondanks dat ik de samenstelling van de groep erg sterk vind, de locaties goed gescout zijn en er bij de montage goed te zien is dat ze de Vlaamse versie hebben gekeken, is het naar mijn mening een slechte aflevering geworden door de oninspirerende opdrachten met een matige uitwerking. Dit is wel een trend die ik al langer spot bij WidM.
De eerste opdracht in het bos. Goed dat ze al begonnen waren toen de uitzending startte, mooi bos en mooi in beeld gebracht, maar daar is ook alles mee gezegd. Er zat geen spelelement in deze opdracht. Wie vindt als eerste een kaartje? Er is allereerst geen reden waarom ze daar starten. Deze opdracht zou op elke willekeurige locatie gedaan kunnen worden. Er is geen interactie tussen kandidaten, je kan hier geen serieuze tactiek op toepassen en als je een ticket vindt, zie je niks gebeuren. Er gebeurt ook niks, want je bent gewoon door. Je hoeft niet voor de rest geheim te houden dat je een ticket hebt en je hoeft ook geen helikopter te vinden oid. Aan de rest van de opdrachten is ook te zien dat er geen diepgaande reden zou zijn voor de mol om een ticket te vinden, al maakt het voor deze aflevering ook totaal niet uit als de mol wel het ticket heeft. In die zin positief dat je niet al de helft kan ‘wegstrepen’ als mol, maar dit zegt ook weer hoe nutteloos deze opdracht is. Eigenlijk een simpel geluksspelletje.
Dan opdracht 2. Er wordt aangegeven dat de mensen zonder een helikopterticket beginnen met een mega achterstand. Je zou dan denken dat ze alle 10 wel hetzelfde spel spelen in opdracht 2, met een aanzienlijke voorsprong voor het helikopterteam. Logisch, want met een helikopter ben je veel sneller in de stad dan met een busje over die slingerende wegen. Niets is wat het lijkt, want de helikopter wordt alleen gebruikt om wat beauty’s te schieten van de busjes. Vervolgens belanden de helikoptermensen in een totaal ander spel.
Dus eigenlijk opdracht 2.1: Een spel dat MOET slagen, want opdracht 3 zonder kandidaten met vrijstellingen zal behoorlijk zinloos zijn. Toen ik hoorde in de interviews vooraf dat spellen meer in elkaar over zullen vloeien dit jaar, was ik hier al bang voor. Wat is er leuk aan het spel waarvan je achteraf (of voor sommige kijkers al tijdens het spel) doorhebt dat er geen andere uitslag mogelijk is, dan slagen. Er zijn echt wel opdrachten mogelijk waarbij de uitslag van opdracht X niet van belang is voor opdracht Y, terwijl ze wel in elkaar overvloeien, maar dan moet er wel iets creatiever gedacht worden bij het ontwikkelen van de opdrachten. Er hingen 2 vlaggen MET een mollogo, MET de letterlijke locatie en MET het letterlijke wachtwoord. Volgens mij kan je het niet veel makkelijker maken. Ik had ook niet het idee dat er ergens tijdsdruk was, of dat die sleutel een uitdaging was om te pakken. Ook zou er achteraf geen significant verschil zijn bij de keuze om de rest van groep wel of niet te vertellen dat je een vrijstelling hebt. Dan kan die brug nog zo mooi zijn en het effect dat die brug omhoog gaat nog zo indrukwekkend, de opdracht zelf is gewoon niet goed.
De rest van de kandidaten is dan druk bezig met opdracht 2.2. Ook een opdracht waar ik niet het idee had dat er enige tijdsdruk was en ook een opdracht die deels gehaald MOET worden. Als het vraagteken niet wordt gevonden, valt opdracht 3 ook in het water. De kandidaten hebben ruim de tijd om rustig telefonisch te overleggen over opnieuw LETTERLIJKE locaties die bezocht moeten worden en als we het de voorbijlopende Amerikaan moeten geloven, slechts op 3 minuten afstand zijn. Ook is er achteraf geen belang bij voor het team zelf dat het vraagteken weet te vinden. Doordat de enveloppen ook niet verstopt waren en ze het exacte adres hadden waar ze moesten zijn, was het onmogelijk ze niet te vinden. Ja, zelfs als je er 2 keer langs loopt. Dit is toch wel de minst creatieve opdracht die je kan bedenken. Zeer waarschijnlijk is er bij een volgende opdracht geld nodig in de pot, dus had ook deze opdracht geen andere uitslag mogen krijgen.
Omdat mijn verhaal te lang is, moet ik het bericht helaas even over meerdere berichten verdelen.