Het lijkt alsof het programma op twee gedachten hinkt. Aan de ene kant is er het doel de mol te ontmaskeren, aan de andere kant de wens om de mol zo lang mogelijk geheim te houden. Iedereen moet nu zijn gerak krijgen: de molloten (grof gezegd, de mensen zoals hier op het forum) en de 'gewone' kijker. Dat zijn twee totaal verschillende categorieën met totaal verschillende belangen. Gevolg is dat er een programma wordt gemaakt waar je met de beste wil van de wereld niet meer de mol in kunt ontdekken, omdat er weinig tot niets gebeurt. Daarom is er iets als Moltalk tegenover gezet om de gewone kijker te laten geloven, dat er wel iets gebeurt. Het is een slappe poging om die twee groepen bij elkaar te krijgen.
Ik zou zeggen... Terug naar de essentie en realiseren hoe je groot bent geworden. Een aantal mensen probeert zoveel mogelijk geld te verdienen, de Mol probeert dat te voorkomen. Punt. Kappen met stapels jokers, vrijstellingen, het leegtrekken van de pot en al het andere dat de blik op het spel volledig vertroebelt. Ik denk zelfs dat het meedoen van Bekende Nederlanders hetzelfde effect heeft. Het is een hoog: "joepie, ik zit erin"-gehalte en het spel lijkt bijzaak.
Ik las ergens dat een pot van 20.000 niet meer reëel is, gezien bezuinigingen. Nu werk ik zelf in de media (radio/tv) en ik zie een ontzettend duur programma waar het prijzengeld echt de sluitpost is. Kandidaten, Mol, crew heen en terug naar Amerika, verblijf, draaidagen, opdrachten, montage, zendtijd etcetera... 20.000 is peanuts.