Hoewel ik alle lof voor De Mol in België snap, vind ik dat spel ook zeker zijn negatieve kanten hebben. Je kan er een hard spel van maken, maar het kan ook té hard worden. Hoe moeilijk sommigen het vonden om *afvaller 1, ik geef geen spoilers* te laten gaan. Of Ruth in vorig seizoen. Hoe zij eruit moest, maar vervolgens ook nog een verfbom over haar heen kreeg. Hoe zielig. Dat eerste is al een heel ding, om er als eerste uit te moeten. Ze moeten het niet allemaal zo wreed maken.
De Nederlandse Mol is natuurlijk wel iets soepeler daarin.
Je hebt vermoedelijk wel gelijk als je stelt dat in de nieuwe Vlaamse mol iets minder zachtzinnig met de kandidaten wordt omgesprongen, maar die verfbom uit de eerste aflevering van verleden jaar had natuurlijk wel degelijk een functie: het was bedoeld als extra motivatie voor de andere kandidaten om Ruth terug te halen. Het was trouwens 'slechts' verf, en geen zoutzuur.
In het algemeen is het trouwens zo - weet ik uit tamelijk ruime ervaring - dat in de TV-wereld (nog) onbekende Nederlanders tamelijk achteloos worden behandeld onder het motto 'Jij bent er voor het programma, niet andersom'. 'Grote Namen' worden daarentegen met alle egards binnengehaald en uitgeleide gedaan, want op dergelijke lieden moet in de toekomst immers vaker een beroep gedaan worden. Toen de Nederlandse WIDM nog niet met BN'ers werd gespeeld, was het volgens mij niet veel anders. Met name seizoen 2003 is onder de deelnemers tamelijk berucht - niet zozeer vanwege de opdrachten, maar om hoe ze werden gehuisvest en bejegend -, maar ook in 2004 ging het er soms heftig aan toe: men vertelde rücksichtlos dat de bagage van de kandidaten verbrand was. In 2005 (het eerste BN-seizoen) moesten twee kandidaten het afleveringen lang stellen met de helft van hun bagage.
Verder is 'Wreedheid'
in the eye of the beholder. Uit de heftige reactie op de diefstal van Thomas' vragenlijst bleek dat de kandidaten (op één na, allicht) dat te ver vonden gaan. Hier op het forum waren de meningen daarover verdeeld. Volgens sommigen was het een teken dat 'het spel lekker hard gespeeld wordt'. Toch heb ik de indruk dat de Nederlandse kandidaten over de randvoorwaarden van hun deelname niet veel te klagen hebben. Eén nacht onder de sterren naast de huifkarren, maar verder worden er goede tot luxe accommodaties voor ze geregeld. In de vorige Moltalk zei Margriet het ook met zoveel woorden.
Dat brengt me op de vraag wat de kandidaten verder de hele dag uitvoeren. Na dat ondergrondse gedoe in Pendleton nog een kwartier grasmaaien, en dat is het dan. De volgende dag slechts een rodeo en een executie. Ongetwijfeld duren die opnames erg lang met
retakes en biechten van een half uur, maar er schieten toch heel wat uren over op zo'n draaidag. De eindeloze verveling tussen de spellen door lijkt me misschien nog wel het wreedst...